Skissene av nye Sportage som Kia nylig har publisert, forteller oss minst to ting:
Selv på et av bilverdens mest spennende designsentere synes de det er stas å tegne biler med kunstig store hjul.
Og den europeiske versjonen blir akkurat så lik versjonen som ble lansert på hjemmebane i juli, at Kia fint kunne spart oss for disse gamle tegningene.
RAV4-alternativ
Koreanerne er både aktive og dyktige på nybilfronten. Og da er vi ikke bare navlebeskuende og tenker på helelektriske Ioniq 5, som det begynner å bli mange av på norske veier – og Kia EV6, som kommer hit senere på året.
Det lekre interiøret fra Sorento blir i stor grad overført til nye Sportage. Eksteriørmessig derimot, blir den europeiske versjonen av Sportage bortimot identisk versjonen som allerede er lansert, og som vi har skrevet om tidligere i Motor.
Så her er det bare å se på bildene og trekke fra noen centimeter i lengden, så har du den europeiske versjonen.
Og til deg som har latt deg fascinere av den nevnte tegningen: Trekk fra i hvert fall 10 tommer på hjulstørrelsen. Resten ser veldig likt ut.
Kia påpeker at de denne gangen har fintunet en Sportage for europeiske veier. Det betyr at den er litt strammere og stivere enn versjonen ment for hjemmebane og USA.
Kias nye designspråk kalles «Opposites United», og er resultatet av samarbeidet mellom designere fra de fire bilstormaktene Sør-Korea, USA, Kina og Tyskland.
Modellen som passer best det norske markedet, den ladbare hybriden, kommer i første kvartal 2022.