VEIS ENDE: HiPhi Z ble vinneren i årets rekkeviddetest – i dobbel forstand. Sjåfør Simen Zimmermann (t.h.) og HiPhi-representant Runar Helland kunne smile bredt.Foto: SIV SEGLEM
Vinterens stortest:
Kinesisk nyhet med knockout på Tesla-favoritt
Her er sensasjonen som toppet kinesisk storeslem i rekkeviddetesten: HiPhi Z var eneste bil som fikk avvik på under 10 prosent i vintertesten. Bare én bil har gått lengre i testens historie.
HiPhi Z er en av tre modeller (de andre heter X og Y) fra et av bilindustriens aller ferskeste merker. En såkalt Phioneer Edition-utgave kom til testen med WLTP-rekkevidde på 555 km og prislapp like over 1,1 millioner kroner.
Men i kaldt vintervær gikk den suverent lengst på ruta over Dovrefjell. På grunn av uværet «Ingunn» ble veien over Venabygdsfjellet stengt, slik at bilene snudde på den flate strekningen langs RV27 i Stor-Elvdal.
HiPhi Z stanset først etter 522 km – og landet med et negativt avvik på suverene 5,9 prosent, som den eneste under 10 prosent.
– Den var fin å kjøre og ga varme i kupeen helt til den stoppet. Det var rett og slett en komfortabel tur, sier sjåfør Simen Zimmermann.
– Det var bare helt på slutten, de siste kilometerne, at den begynte å gå saktere.
Det kan Motors utsendte bekrefte, da vi lå etter bilen de siste milene. Den gikk som en kule oppå fjellet og suste forbi en rekke andre biler fra testen som hadde stoppet på veien, da den var på vei tilbake fra vendepunktet.
– Det var rett og slett en koselig tur, sier Zimmerman.
Se flere inntrykk fra turen i videoen under:
I fjor stanset Tesla Model S Plaid etter 530 km – ingen har kjørt lengre i vår vintertest. Men HiPhi Z var altså svært nær.
Tøft i kneika
Etter kneika opp fra Dombås var det svært mange av bilene der sjåføren så rekkevidde-anslaget rase. Blant dem i Tesla Model 3.
I 2021 klarte den forrige versjonen av bilen hele 521 km i den samme testen, nå stanset den nye utgaven allerede etter 441 km. Bilens WLTP-rekkevidde er på 629 km, slik at det negative avviket var 29,9 prosent.
Det er det svakeste Tesla-tallet i vår test noen gang.
Et variert knippe biler havnet med avvik mellom høyst godkjente 12 og 14 prosent:
Lotus Eletre, BMW i5 eDrive40, Kia EV9, Xpeng G9, NIO EL6 og NIO ET5 Touring.
Også Mercedes-Benz EQE SUV kom seg inn under 20 prosent avvik.
Annonse
Fresk pickup
I testen stilte også en pickup for første gang:
Mastodonten Ford F-150 Lightning er konstruert for å vinne kraftprøver, ikke rekkeviddetester. Likevel leverte den fullt godkjente 337,4 km – med et avvik på 21,4 prosent.
Toyota bZ4X fikk ikke gode tall, men denne bilen var en leiebil og ikke levert av leverandøren, slik tilfellet var med alle de andre bilene i denne testen. Toyota Norge mener Motor og NAF har lagt for mye vekt på rekkevidde i denne testen.
Baktropp
I baktroppen ble det først slutt for Jeep Avenger. Bilen stanset etter 286 km, med et avvik fra oppgitt på WLTP på 27,6 prosent.
Like etter stanset Stellantis-kollegene Peugeot E-308 og Opel Astra Sports Tourer, samt Toyota bZ4X. Vær obs på at Toyota-modellen i testen er en innleid bil – ettersom Toyota Norge ikke ville delta i testen.
Merk: Motor fikk nye tall om VW ID.7s WLTP fra Møller torsdag morgen. Det endret bilens posisjon fra sist i tabellen under – til det du ser nå.
Følg testen minutt for minutt:
Stans for ET5
Stas med stasjonsvogn, men ikke evig: NIO ET5 Touring fikk stans etter 481,4 (negativt avvik på 14,0 prosent).
Nei til sparebluss
HiPhi Z har fått varsel om å kjøre i sparemodus etter at bilen varslet rest på 10 prosent, men fortsetter i samme kjøremodus som nå.
Endelig stopp for BYD
BYD Dolphin har gått i sin egen verden de siste timene, men nå er det slutt etter 339,2 km (avvik på 20,6 prosent). Men tallene kan altså ikke sammenliknes med de andre pga. punkteringen.
Punktum for BMW
BMW i5 eDrive40 har stoppet etter 443,6 km, med avvik på fine 12,2 prosent. Nio EL6 fikk stopp etter 456 km, avvik på 13,8 prosent.
Triller på læret
Flere av de seks bilene som er igjen, triller på siste vers. ET5 Touring og Lotus Eletre har begge 0 prosent igjen. BYD Dolphin er fortsatt med, men den har altså hatt en lang pause – og tallene er ikke sammenliknbare med resten av feltet.
Koreansk suksess – og stans…
Kia EV9 har omsider stanset opp, men først etter 441,9 km kjøring. Det er imponerende, med dagens hittil minste WLTP-avvik på 12,5 prosent.
Polestar punktum
Polestar 2 fikk full stopp etter 430 km, med avvik på nøyaktig 30 prosent.
Kona stanset
Hyundai Kona fikk stopp etter 341,3 km, etter å ha kjørt de siste kilometrene sakte på sidevei. Avviket var på 24,8 prosent.
Stopp for Tesla-favoritten
Nye Tesla Model 3 stanset etter 441 km – med et WLTP-avvik på 29,9 prosent.
Volvo stoppet
Volvo C40 stanset etter 395 km, med et avvik på 31,5 prosent.
Stans for ID.7
Volkswagen ID.7 fikk stopp etter 414 km, med et WLTP-avvik på 31,9 prosent.
Flere møtte veggen
MG4 og Mercedes EQE SUV stanset begge etter 399 km.
Q8 stanset
Audi Q8 e-tron stanset etter 411,4 km, med et avvik fra WLTP på 22,8 prosent.
Stopp for Ariya
Nissan Ariya gikk tom etter 369,4 km, med WLTP-avvik på 25,8 prosent
Nær null
Det er et ganske stort knippe biler som har svært lite batteri igjen, men nesten alle bilene har krabbet seg opp på fjellet – og det betyr et langt strekk med flat vei. Polestar 2 har f eks kjørt flere mil med 0 prosent rest på batteriet.
Tesla i tet
Tesla Model 3 er fremst i feltet, men ved passering 400 km har den bare 4 prosent igjen på batteriet og anslag på 24 km. De andre bilene har ikke passert 400, men av disse er Nio-bilene, Lotus Eletre, Ioniq 6 og Kia EV9 kjøretøyene med mest på lager p.t.
Stopp for bamsefar
Testens største bil, Ford F-150 Lightning, har stanset etter respektable 337,5 km. Avviket fra WLTP er på 21,4 prosent.
Stopp for siste Stellantis-bil
Og der var det slutt for Opel Astra Sports Tourer etter 296 km. Dermed er alle de tre småbilene fra Stellantis ferdig for i dag.
Stopp for bZ4X
Toyotas SUV stanset etter 313,5 km kjøring, et avvik fra WLTP på 31,8 prosent. Vær obs på bZ4X-modellen i testen er en leiebil, som har gått ca 33.000 km før dagens tur.
…og stans nummer to
Ikke lenge etter stanset Stellantis-kollega Peugeot E-308, etter 297 km kjøring.
Første stans
Jeep Avenger ble første bil med stopp i vinterens test – etter 286 km. Avviket fra oppgitt WLTP er på 27,6 prosent. Flere andre biler synger på siste vers i test – blant annet Opel Astra og Toyota bZ4X.
Passering 300 km
De kinesiske bilene HiPhi Z, Lotus Eletre, Nio ET5 Touring og Nio EL6 oppgir lengst rekkevidde av bilene i teten – mellom 158 og 171 km. Model 3 skal gå 154 km til.
Dolphin tilbake
Dekket er i orden – og lille BYD Dolphin er tilbake på veien der den stoppet. Bilen tar ikke pause ved Kallerud. Men BYDs tall i testen må tas med forbehold fordi den har hatt lengre pause enn de andre.
Passering 250 km
Alle bilene, unntatt HiPhi Z, er nå under 50 prosent batteri-rest. Men oppgitt restrekkevidde i kilometer tyder ikke på at den kinesiske bilen går lengst i testen. Men i øyeblikket er det ingen bil som skiller seg klart ut, men Ioniq 6 har lavest forbruk.
Passering 200 km
Da er alle unntatt BYD forbi 200 km. Fire biler har mellom 30 og 35 prosent igjen på batteriet, mens de beste bilene har over 60 prosent igjen. Trolig vil alle bilene som har over 45 prosent rest ta seg minst til Dombås.
Siste om punkterte BYD Dolphin
Bilens hentes av bergingsbil, tas til dekkverksted og settes deretter tilbake der den stoppes – og så kjører den videre. Vi gjør obs på at den da får en mye lengre pause rundt 150 km enn de andre bilene. Og forøvrig: HiPhis forbrukstall nullstilles ved hver pause.
Da er bilene i gang etter første pause
Bilene triller etter stopp på Gjøvik. Tesla Model 3 passerer med km-rest på 354, knepet foran Lotus Eletre.
Alle forbi 100 km
Da har alle passert på 100 km – med 80 prosent batterirest på Polestar 2 og HiPhi Z. Alle de store, tunge bilene har som ventet høyt forbruk i bakkene opp til Lygnasæter. Best batterirest av de store har Kia EV9 med 77 prosent batterirest. Lavest forbruk har BYD Dolphin med 18,9 kWt/100 km.
HiPhi-jubel
HiPhi Z er første (og trolig eneste) som passerer 100 km med restrekkevidde over 400 km, nemlig 424 km oppgitt nå.
BYD Dolphin passerer 50 km med aller laveste forbruk
Den nye kinesiske bilen BYD Dolphin har forbruk på 15,0 kWt/100 km ved passering 50 km, lavest av alle. I den andre enden av skalaen har digre Ford F-150 Lightning forbruk på 27,0. Men det er som det skal være: stor bil krever mer energi. Forden har restprosent på 90 prosent, blant de beste ved 50 km.
Feil på Jeep i kartet
Vi har problemer med strømtilførselen på GPS-trackeren i Jeep Avenger, og den blir derfor fjernet fra kartet. Bilen kjører sammen med Stellantis-kollega Opel Astra.
Uværet Ingunn skaper trøbbel
Det kraftige uværet gjør det litt usikkert om det er mulig å kjøre over Dovrefjell og Venabygdsfjellet. Ingen biler i testen passerer Dombås uten klarsignal om at forholdene er trygge.
Da triller første bil, nyeste versjon av Tesla Model 3
Bilen har nærmest de tre andre bilene med WLTP over 600 km, nemlig Polestar 2, Ioniq 6 og Volkswagen ID.7.
Det ble en uvanlig hendelsesrik test – da lille BYD Dolphin punkterte på venstre bakhjul etter 15 mil, etter å ha imponert med lavt forbruk og løfterikt rekkeviddeanslag ved de første passeringene.
Testen startet fra Skur 13 i Oslo sentrum, og bilene stopper på Circle K-stasjonene ved Kallerud ved Gjøvik, Vinstra og Dombås.
Værmeldingen lovet mildt vintervær, noe som indikerte at de beste modellene kanskje får et negativt avvik fra WLTP på ned under 10 prosent. Med temperaturen lå ned mot 10 minus. Og med uværet Ingunn på vei nordfra ble det vindfullt utover ettermiddagen.
Slik tester vi
Vi kjører testen med et utvalg aktuelle biler hvert halvår, vinter og sommer, etter samme rute: En sløyfe gjennom Oslo, opp Rv4 til Gjøvik, derfra E6 opp til Hjerkinn, så østover og rundt Rondane over Venabygdsfjellet, ned til Ringebu og oppover E6 igjen.
Bilene kjøres på fartsgrensen til de er tomme for strøm.
Førerne, som alle er erfarne, er pålagt å bruke regenerering aktivt og smart. De skal kjøre i normalmodus, samt unnlate å bruke førerstøttesystemer, autopilot og adaptiv cruise control.
Slik velges bilene
Motor og NAF får mange spørsmål fra lesere som savner spesifikke modeller i testen. Vanligvis dreier dette seg om biler som er testet før. Hovedregelen er at vi tester modellene to ganger – vinter og sommer.
Det finnes noen få unntak fra regelen, i form av viktige oppgraderinger og enkelte referansemodeller. Det hender også at biler vi gjerne skulle hatt med, er utilgjengelige av forskjellige grunner.
Det er også på sin plass å gjenta at dette ikke er en fasit. Det vet vi. Dette er på alle mulige måter en praktisk test, og det finnes ikke definitive svar. Testens styrke ligger i at den kjøres etter samme rute år etter år.
Her ser du passeringene
Bilmodell
WLTP-rekkevidde i km (oppgitt)
Rekkevidde (målt)
Avvik i prosent
500 km
Vær 450 km, -1 snø, 708 moh.
Vær 400 km, -2 overskyet. 750 moh.
Vær 350 km, -3 overskyet. 790 moh.
Vær 300 km, 8 overskyet, 288 moh.
Vær 250 km, -7 overskyet, 194 moh.
Vær 200 km, -9 lettskyet, 190 moh
Vær 150 km, -10 overskyet, 187 moh.
Vær 100 km, -7 overskyet. 589 moh.
Vær 50 km, -10 overskyet. 138 moh.
-3 ved start
Slutt
Km rest
Rest prosent
Forbruk (kWt/100)
Km rest
Rest prosent
Forbruk (kWt/100)
Km rest
Rest prosent
Forbruk (kWt/100)
Km rest
Rest prosent
Forbruk (kWt/100)
Km rest
Rest prosent
Forbruk (kWt/100)
Km rest
Rest prosent
Forbruk (kWt/100)
Km rest
Rest prosent
Forbruk (kWt/100)
Km rest
Rest prosent
Forbruk (kWt/100)
Km rest
Rest prosent
Forbruk (kWt/100)
Tesla Model 3 Long Range
629
441
−29,9%
441
STOPP
17,2
24
4
17,7
66
12
18,5
154
28
17,6
220
40,0
17,6
280
51
17,8
354
64
17,4
395
71
20,5
478,0
87
17,8
Hyundai Ioniq 6 (RWD)
614
467,8
−23,8%
467,8
STOPP
15,8
3
1
16,1
50
13
16,3
81
21
17,2
146
37
16,4
199
49,0
16,1
244
60
16,3
293
71
16,2
351
78
19,3
417,0
90
17,1
Polestar 2
614
430
−30,0%
430
STOPP
17,9
0
0
18,0
0
0
19,0
120
26
18,0
230
47,0
17,7
270
58
17,9
330
69
18,1
330
80
21,2
380,0
91
18,2
VW ID.7 Pro
583*
414
−29,0%
414
STOPP
18,2
10
2
18,2
39
9
19,2
113
26
18,2
178
39,0
18,0
215
51
18,2
263
63
18,3
284
71
21,7
345,0
86
19,5
Volvo C40
577
395
−31,5%
395
STOPP
20,0
0
0
21,1
65
16
20,2
140
35,0
20,0
180
47
20,4
230
60
20,7
250
70
24,0
330,0
88
21,9
Nio ET5 Touring
560
481,4
−14,0%
481,4
STOPP
15,4
2
0
14,5
52
10
19,8
89
17
24,2
171
33
20,0
235
46,0
19,3
291
56
16,6
348
68
19,8
387
75
23,4
454,0
88
20,5
HiPhi Z
555
522
−5,9%
522
STOPP
18,5
43
14
18,8
81
24
18,6
115
33
57,7
166
46
21,8
217
56,0
19,8
267
65
20,6
324
74
17,5
424
80
23,7
488,0
91
20,7
Lotus Eletre S
530
464,6
−12,3%
464,6
STOPP
23,6
0
0
23,8
50
10
24,0
88
17
25,3
168
33
24,1
232
46,0
23,7
288
57
23,8
341
69
23,5
382
76
27,6
448,0
89
25,1
Nio EL6
529
456
−13,8%
456
STOPP
14,8
0
0
14,7
32
6
20,7
71
14
24,7
158
31
20,0
225
44,0
19,4
281
55
17,0
67
20,9
380
74
24,3
454,0
89
19,1
MG4 Trophy Extended Range
520
399,6
−23,2%
399,6
STOPP
17,7
18
7
18,8
83
26
18,0
156
41,0
17,5
212
54
17,7
283
66
17,5
315
74
20,6
423,0
89
18,1
Xpeng G9 Performance**
520
451,8
−13,1%
451,8
STOPP
21,6
19
NA
22,1
61
NA
23,0
146
NA
22,4
213
NA
22,4
270
NA
22,7
328
NA
22,9
368
NA
24,4
445,0
NA
23,5
BMW i5 eDrive 40
505
443,6
−12,2%
443,6
STOPP
27
5
18,7
47
13
19,7
119
29
18,8
181
42,0
18,4
224
54
19,0
273
65
19,3
272
72
23,0
336,0
87
21,5
Kia EV9
505
441,9
−12,5%
441,9
STOPP
21,9
43
11
22,0
78
20
23,1
149
36
21,9
212
49,0
21,4
254
60
21,3
302
71
21,3
352
77
25,3
423,0
90
21,7
Nissan Ariya 4WD
498
369,4
−25,8%
369,4
STOPP
21,6
0
0
21,6
63
17
20,4
127
35,0
20,1
174
49
20,3
221
62
20,2
230
71
23,9
296,0
87
21,0
Mercedes-Benz EQE SUV 350 4MATIC***
491
399
−18,7%
399
STOPP
22,3
0
0
23,6
71
18
22,3
136
33,0
21,9
185
46
22,3
212
59
22,5
283
68
26,4
356,0
86
23,4
Audi Q8 e-tron 55 S Line Plus
533
411,4
−22,8%
411,4
STOPP
23,9
0
0
23,9
23
7
25,1
98
25
23,9
162
39,0
23,6
207
52
24,1
260
64
24,3
248
72
28,3
339,0
88
25,5
Toyota bZ4X (AWD)
460
313,5
−31,8%
313,5
STOPP
19,0
41
17,0
18,9
88
35
19,1
135
52
19,2
171
64
22,4
218,0
85
20,2
Hyundai Kona
454
341,3
−24,8%
341,3
STOPP
18,4
53
17
18,0
109
33,0
17,7
148
46
17,8
189
61
17,7
239
70
20,5
304,0
87
17,9
Ford F-150 Lightning
429
337,4
−21,4%
337,5
STOPP
28,0
26
12
27,0
77
30,0
27,0
126
44
27,0
185
60
27,0
217
69
32,0
300,0
90
27,0
BYD Dolphin****
427
339,2
−20,6%
339,2
STOPP
18,1
44
11
17,0
121
28,0
15,7
185
43
14,1
250
58
17,6
294
69
18,9
378,0
88
15,0
Opel Astra Sport Tourer
413
296
−28,3%
296
STOPP
16,5
34
16,0
16,4
80
32
16,8
166
50
16,7
228
63
19,7
344,0
84
18,0
Peugeot e-308 combi
409
297
−27,4%
297
STOPP
16,5
32
15,0
16,4
84
33
16,5
170
51
16,3
224
63
19,1
340,0
83
16,9
Jeep Avenger
395
286
−27,6%
286
STOPP
16,9
38
15,0
16,6
100
32
16,9
180
49
17,0
238
63
19,5
326,0
84
17,0
Tabellen inneholdt noen feil onsdag kveld. Vi beklager, men alt er korrekt nå. Merk: Stopptall står under rest-km. * ID.7s WLTP ble justert fra Møllers side torsdag morgen, ned fra 608. ** Xpeng G9 oppga ikke rest. ***Mercedes-Benz oppga et km-rest-spenn, vi brukte middelverdien. **** BYD Dolphin punkterte underveis.
Audi Q8 e-tron 55 S-Line (WLTP 489 km): Q8 e-tron er forbedret fra første generasjon særlig på batteri og rekkevidde. I sommertesten leverte den bra – omtrent som lovet.
BMW i5 eDrive40 (WLTP 505 km): BMWs sedan kommer her med bakhjulsdrift. Bør klare 40 mil på vinterføre, hvis det ikke blir for kaldt.
BYD Dolphin (WLTP 427 km): En billigbil som kan bli en av gjennombruddsmodellene for kinesiske merker i Norge. Klarer den 35 mil?
Ford F-150 Lightning (WLTP 429 km): Testens kanskje største attraksjon er ingen rekkeviddevinner, men torner som beviset på at det nå finnes elbil for alle behov.
HiPhi Z (WLTP 555 km): Testens mest futuristiske innslag, ikke minst i interiøret. En sportsbil (Grand Tourer) med noen av testens beste WLTP-tall.
Hyundai Ioniq 6 (WLTP 614 km): Konstruert for minimal luftmotstand og maksimal rekkevidde, men var ikke helt på par i sommertesten.
Hyundai Kona (WLTP 454 km): Oppgradert utgave av folkekjær budsjett-SUV. Dette er ikke den rekkeviddeoptimaliserte versjonen av Kona, men forbruket gir en interessant pekepinn.
Jeep Avenger (WLTP 395 km): Første gang i vintertest. De elektriske versjonene av Stellantis-bilene blir stadig bedre.
Kia EV9 (WLTP 505 km): Den nye stor-SUV-en har fått ekstremt positiv mottakelse, nå kommer rekkeviddeprøven. Kia-modellene har hatt ujevne resultater i denne testen.
Lotus Eletre (WLTP 530 km): Myteomspunnede Lotus har samme (kinesiske) eier som Volvo, men arven er britisk. Denne SUV-en er første av fire elbiler fra Lotus.
Toyota bZ4X (WLTP 460 km, firehjulsdrift): Etter en problemfylt start, har mange nordmenn endt opp med en elektrisk Toyota. Skuffende resultater i tidligere utgaver av Elbiltesten. Ny sjanse nå.
Mercedes-Benz EQE 350 4MATIC SUV (WLTP 491 km): Kanskje testens mest komfortable bil, men ikke den som går lengst. Spennende premium-SUV-duell med Audi Q8.
MG4 Trophy Extended Range (WLTP 520 km): Markedets bestselgende kinesiske modell er i den halvparten av testbilene som har lengst rekkevidde. Ingen har mer for pengene.
NIO EL6 (WLTP 529 km): NIOs minste SUV er et lite knepp større enn konkurrenter som Model Y, Skoda Enyaq, VW ID.4. Bør følge Audi og Xpeng i denne testen.
NIO ET5 Touring (WLTP 560 km): Kan denne elegante kinesiske modellen «make stasjonsvogner great again»? Attraktiv rekkevidde og lekkert design bør hjelpe.
Nissan Ariya e-4FORCE (WLTP 498 km): Den forhjulsdrevne Ariya-utgaven hadde ekstremt lavt forbruk og gi 9 prosent lengre enn WLTP i sommer. Er firehjulstrekkeren like effektiv?
Opel Astra Sports Tourer (WLTP 413 km): Testens andre stasjonsvogn. Mindre batteri og kortere rekkevidde enn ET5, men desto mer attraktiv på pris.
Peugeot E-308 Combi (WLTP 409 km): Er bygget på identisk plattform som stasjonsvognen fra Opel. Spennende modell med testens aller laveste WLTP-forbruk – 12,7 kWt/100 km.
Polestar 2 (WLTP 614 km): Med oppgradert batteri og lavere forbruk krøp denne over 60 mil – og gikk nest lengst i sommertesten. Den vil gå langt igjen.
Tesla Model 3 Long Range (WLTP 629 km): Tidligere TM3-versjoner har klart 50 mil i vintertesten, det gjør denne også. Men kan den utfordre Lucid?
VW ID.7 PRO (WLTP 583 km): Den hittil beste elektriske milslukeren fra Volkswagen inngår i et eksklusivt knippe biler som går over 60 mil på én lading under optimale forhold.
Xpeng G9 Performance (WLTP 520 km): Strålende i sommertesten, både på rekkevidde og lading. Hvordan klarer den kulda? Den skal gå omtrent som Audi og Mercedes EQE.
Volvo C40 (WLTP 577 km): Som Polestar har denne fått en batteripakke som gjør den til «en ny bil». Coupeversjonen av XC40 har bedre rekkevidde og lavere forbruk enn før.
Lucid bekreftet at Air Touring skulle være med til testen. Men mandag ettermiddag trakk de bilen som – på papiret – har best rekkevidde (WLTP 725 km) av alle.