NYTT: Konseptversjonen av EV2 har dører som dette, men kommer de i den produksjonsklare versjonen?

Ny småbil:

Tør Kia gjøre dette med EV2?

Lille EV2 er stappfull av spennende løsninger, se bare på dørene. Og den er bare et drøyt år unna.

Publisert Sist oppdatert

BARCELONA (Motor): Spørsmålet blir naturligvis om Kia tør å kjøre dette designløpet helt ut. 

De siste årene har vi sett at de såkalte konseptbilene, altså versjonene av kommende modeller som har forlatt tegnebrettet og blitt fysiske, likner mer og mer på endelige produksjonsmodellene.

«Selvmordsdører»

Et godt eksempel er nye Renault 5, der konseptversjonen og den endelige versjonen knapt kan skilles fra hverandre.

Men sjekk for eksempel dørløsningen på EV2. Vi har sett de såkalte «selvmordsdørene» på ulike konseptmodeller opp gjennom årene, men sjelden – eller aldri - i ferdig produksjon. 

Kia EV9 og Renault Scenic er to gode eksempler.

AVTAGBART: Her er forsetene skjøvet tilbake, sikkert behagelig under lading. Ryggputene kan hektes av og brukes som sitteunderlag.

Kollisjonssikkerhet

Så finnes det biler som Mazda MX-30 og BMW i3. De har liknende løsninger, men med smalere bakdører – og BMW kun på den ene siden.

Karosseristivhet og kollisjonssikkerhet er argumenter som er brukt mot denne løsningen. 

Og ikke er det spesielt praktisk, all den tid man må åpne fordøren for å løse ut bakdøren.

LITEN: EV2 er rundt fire meter lang, altså på størrelse med Citroën ë-C3. Familietrekkene fra Kia er tydelige.

Avtagbare puter

Men produsentene fortsetter jo å antyde at løsningen er på trappene. Senest altså Kia med EV2.

Dørløsningen er ikke det eneste spesielle med denne bilen. Skyvbare seter med avtagbare ryggputer som kan brukes som sitteunderlag, og baklykter med luftgjennomstrømning, er to andre.

NYE MATERIALER: Den produksjonsklare bilen får sikkert design som dette, men kanskje ikke de samme fargene og materialene.

Skyvbart baksete

Deler av seteløsningen vil vi nok også se på den endelige versjonen. Skal småbiler som dette få større markedsandeler, må fleksibiliteten opp. Hyundai Inster er foreløpig eneste småbil – ja, nesten uansett klasse – som har skyvbare bakseter.

LUFT: Det hvite feltet på baklykta, er ikke et hvitt felt. Her går rett og slett luften igjennom lykteglasset.

Rekkevidde

Spesifikasjoner på EV2 er ennå ikke kjent. Men lengden blir drøye fire meter, altså omtrent som Citroën ë-C3 (les test her) – og rundt 20 centimeter lengre enn Hyundai Inster. 

Vi tipper den kommer med to tilgjengelige batteripakker, der den største vil gi rundt 440 km rekkevidde.