Kia EV4:

Det er en fare med å bli for SUVeren

Hvis EV4 blir spist av sine egne, kan den i hvert fall sies å være fra en god familie. 

Publisert

Kia EV4

  • Spesifikasjoner for hatchback (med sedan i parentes)
  • Pris: Ikke klar.
  • Drivlinje: 81 eller 58 kWt batteri, 204 hester, forhjulstrekk. Firehjulsdrift kommer i 2026.
  • Lengde/bredde/høyde (cm): 443 (473)/186 (186)/149 (148)
  • Rekkevidde 81 kWt: 590 km (630 km)
  • Rekkevidde 58 kWt: 410 km (430 km)
  • Ladetid 10-80 prosent: 31 min med 81 kWt, 29 min med 58 kWt.
  • Bagasjevolum (liter): 435 (490)
  • 0-100 km/t (sek): 7,7 (7,4)
  • Toppfart: 170 km/t.
  • Hjul: 215/60R17
  • Konkurrenter: Ford Explorer, BMW iX1, Volvo EX40, Hyundai Kona (Hyundai Ioniq 6, Nio ET7)

For Kia er i ferd med å bli ledende på å tilby kompetente familiebiler i alle klasser. 

SUV, hatchback, crossover, kall det hva du vil.

Her er det like mye kannibalisme som konkurranse, som truer eksistensen på salgslistene.

EV5 også ...

Lillebroren til EV4 heter EV3, en vellykket nyhet i klassen under – men med bedre bagasjekapasitet enn EV4. (les test av EV3 her).

EV 2 og EV5

Storebroren heter EV6, en etablert kapasitet i klassen over, og nylig oppgradert.

Så har vi naturligvis store EV9 (les Motors test her). Og i motsatt ende: EV2, som lanseres om rundt et år (les mer om EV2 her).

Og ikke nok med alle disse: Den kanskje mest spennende av dem alle – EV5 (les mer her) – er bare noen måneder unna  lansering.

NYKOMMER: Kia EV4 i hatchback-versjon går inn i den tøffeste familieklassen.

Mer praktisk

Som tallet antyder, er den naturligvis enda litt større (461 cm) enn EV4. Og definitivt mer praktisk. 

Bagasjevolum på 513 liter og frunk på 67 liter er i tetsjiktet i den mer romslige delen av familieklassen, der vi finner for eksempel VW ID.4 og Tesla Model Y.

SNART: EV5 blir nok den nye stoltheten i Kia-programmet. Den presenteres trolig innen sommeren.

Spørsmålet blir da: Hvordan skal EV4 klare å markere seg i sin klasse? 

Prismessig har aldri Kia kommet spesielt godt ut, selv om vi i Motor ofte mener at modellene forsvarer å ligge i øvre sjikt.

VELKJENT: Instrumentpanelet i EV4 er nærmest identisk med det vi kjenner fra både EV9 og EV3, men midtkonsollen er mer praktisk enn i EV3.

Design

Rent praktisk er flere av konkurrentene bedre. Bagasjevolum på 435 liter,  uten verken gjennomlastingsluke eller frunk, er ikke imponerende. Og hengervekten vet vi ikke noe om foreløpig.

Utseendemessig synes vi designteamet til Kia har tatt en litt for lang ladepause. 

EV4 ser dynamisk og elegant ut, men har ikke de samme spektakulære trekkene som EV6 hadde i sin tid, og som store EV9 – og delvis lille EV3 – har fått.

SKUFFENDE: Bagasjerommet er ikke mye å skryte av. Gjennomlastingsluke hadde hjulpet litt, skyvbart baksete hadde hjulpet mye.
435 LITER: Skal du utnytte hele bagasjerommet til andre ting en ladekabler, må gulvet fjernes.

Kun Tesla selger

Sedan-versjonen derimot, vil vekke oppsikt i gatebildet. I den grad vi kommer til å se noen. 

Av sedaner er det i praksis kun Tesla Model 3 som selges her i Norge.

SÆRPREG: Med sedan-versjonen av EV4, har Kia funnet tilbake til lekenheten i designet.
BEGRENSET: Til tross for et romslig bagasjerom og sikkert meget god komfort, blir det neppe noe storsalg av en sedan i Norge.

Rekkevidde

Basert på et første statisk møte med bilen, altså ingen kjøreopplevelse, er vår foreløpige konklusjon denne - før vi vet hvilken side av 400.000-grensen den havner på:

EV4 får kvaliteten, rekkevidden, kupéplassen og de særegne familietrekkene vi kjenner fra Kia – toppet med solid garantier. Men ikke spesielt god bagasjeplass, og inntil videre heller ikke firehjulsdrift.