Og ikke nok med alle disse: Den kanskje mest spennende av dem alle – EV5 (les mer her) – er bare noen måneder unna lansering.
NYKOMMER: Kia EV4 i hatchback-versjon går inn i den tøffeste familieklassen.Alle foto: ØIVIND A. MONN-IVERSEN
Mer praktisk
Som tallet antyder, er den naturligvis enda litt større (461 cm) enn EV4. Og definitivt mer praktisk.
Bagasjevolum på 513 liter og frunk på 67 liter er i tetsjiktet i den mer romslige delen av familieklassen, der vi finner for eksempel VW ID.4 og Tesla Model Y.
SNART: EV5 blir nok den nye stoltheten i Kia-programmet. Den presenteres trolig innen sommeren.Foto: KIA
Spørsmålet blir da: Hvordan skal EV4 klare å markere seg i sin klasse?
Prismessig har aldri Kia kommet spesielt godt ut, selv om vi i Motor ofte mener at modellene forsvarer å ligge i øvre sjikt.
Annonse
VELKJENT: Instrumentpanelet i EV4 er nærmest identisk med det vi kjenner fra både EV9 og EV3, men midtkonsollen er mer praktisk enn i EV3.
Design
Rent praktisk er flere av konkurrentene bedre. Bagasjevolum på 435 liter, uten verken gjennomlastingsluke eller frunk, er ikke imponerende. Og hengervekten vet vi ikke noe om foreløpig.
Utseendemessig synes vi designteamet til Kia har tatt en litt for lang ladepause.
EV4 ser dynamisk og elegant ut, men har ikke de samme spektakulære trekkene som EV6 hadde i sin tid, og som store EV9 – og delvis lille EV3 – har fått.
SKUFFENDE: Bagasjerommet er ikke mye å skryte av. Gjennomlastingsluke hadde hjulpet litt, skyvbart baksete hadde hjulpet mye.
435 LITER: Skal du utnytte hele bagasjerommet til andre ting en ladekabler, må gulvet fjernes.
Kun Tesla selger
Sedan-versjonen derimot, vil vekke oppsikt i gatebildet. I den grad vi kommer til å se noen.
Av sedaner er det i praksis kun Tesla Model 3 som selges her i Norge.
Annonse
SÆRPREG: Med sedan-versjonen av EV4, har Kia funnet tilbake til lekenheten i designet.
BEGRENSET: Til tross for et romslig bagasjerom og sikkert meget god komfort, blir det neppe noe storsalg av en sedan i Norge.
Rekkevidde
Basert på et første statisk møte med bilen, altså ingen kjøreopplevelse, er vår foreløpige konklusjon denne - før vi vet hvilken side av 400.000-grensen den havner på:
EV4 får kvaliteten, rekkevidden, kupéplassen og de særegne familietrekkene vi kjenner fra Kia – toppet med solid garantier. Men ikke spesielt god bagasjeplass, og inntil videre heller ikke firehjulsdrift.