NY FYLLESTASJON: Helge Holen, sjef for forretningsutvikling i Everfuel, holder hydrogenpistolen under åpningen av Everfuels nye fyllestasjon på Hvam nord for Oslo.
NY FYLLESTASJON: Helge Holen, sjef for forretningsutvikling i Everfuel, holder hydrogenpistolen under åpningen av Everfuels nye fyllestasjon på Hvam nord for Oslo.

Everfuel åpnet fyllestasjon på Hvam:

Sparker i gang hydrogen­satsingen i Norge igjen

To år etter at en eksplosjon i Sandvika satte en stopper for hydrogensatsingen til Reitan-gruppen og Uno X, er det igjen duket på satsing på infrastruktur - og på hydrogen-taxier.

Publisert Sist oppdatert

Den første hydrogenstasjonen til Everfuel i Norge ble åpnet torsdag og markerer begynnelsen på en landsdekkende utbygging.

Til stede under åpningen var blant annet Helge Skaarberg Holen, ansvarlig for forretningsutvikling i Everfuel Norge, sammen med kommunikasjonsdirektør Espen Olsen hos Toyota og Dag Kibsgaard-Petersen, konsernsjef i Cabonline Group.

De tre står sammen bak en plan om å få flere hundre hydrogen-taxier på veien i Oslo området, med et mål om at disse skal utgjøre 20 prosent av flåten.

Også representanter fra Norsk Hydrogenbilforening og fra Lillestrøm kommune, som lenge har ivret for å få åpnet stasjonen på Hvam, var invitert.

Har vært testet

- Den nye stasjonen har vært åpen for testfylling et par uker og yter nå en tilfredsstillende regularitet, sier Helge Skaarberg Holen, som er glad for nå å kunne tilby hydrogenfylling på Hvam nord for Oslo.

Åpningen markerer begynnelsen på en landsdekkende utbygging langs de viktigste transportkorridorene i Norge over de neste par årene, som skal skje parallelt med tilsvarende utbygging i Sverige og Danmark.

Vil utvide

Hvam-åpningen er en gledelig nyhet for landets (fortsatt relativt få) hydrogenbileiere, som for et drøyt år siden markerte sin misnøye med det de kalte et svik fra myndighetenes side ved det som da var landets eneste tilgjengelige fyllestasjon.

Den neste stasjonen til Everfuel er planlagt åpnet i Åsane ved Bergen i løpet av andre halvår 2021.

Deretter følger stasjonen på Alna i Oslo med fylling både for lastebil, buss og privatbiler i juli 2022.

Det arbeides også med muligheten for å kunne åpne for lette kjøretøy før nyttår 2021.

Taxi-ambisjoner

Everfuel annonserte tidligere et partnerskap med Toyota Norge og Cabonline Group i Norden – som Norgestaxi er en del av.

De uttaler at det felles målet å etablere grønt hydrogen som transportnæringens fremste null-utslippsdrivstoff.

Med Toyotas nye Mirai hydrogenbil og Everfuels hydrogenstasjoner retter partnerne seg inn mot taxieiere som vektlegger høy driftstid, lang rekkevidde og god driftsøkonomi i møtet med nullutslippskravene i Oslo.

I første omgang har partene en felles sterk ambisjon om å få 800 hydrogenkjøretøy i drift i løpet av de neste tre årene hvorav minst 100 biler i Oslo-regionen.

Etterlyser Enova-engasjement

- Jeg opplever at både Toyota Norge, Everfuel og vi som den ledende taxioperatøren i Norden har strukket oss langt for å få til en god modell og mangler nå bare at regjeringen og Enova kommer på banen og bidrar i denne viktige fasen av det grønne skiftet, sier Dag Kibsgaard-Petersen, Konsernsjef i Cabonline Group.

Stasjonen er åpen døgnet rundt ved bruk av appen «Everfuel» som lastes ned gratis på App-store eller Google Play.

Everfuel-appen kommuniserer direkte med pumpen og da skal det bare å koble på pistolen, trykke start og så fylles tanken på noen få minutter, forteller selskapet.

Også Hynion

Den andre aktøren innen infrastruktur for hydrogenbiler, Hynion, som i dag har en stasjon i drift på Høvik utenfor Oslo der de i vinter doblet kapasiteten, annonserer på sine hjemmesider at også de har planer om å bygge ut videre og åpne flere hydrogenstasjoner.

Hynion-stasjoner i Porsgrunn og Gøteborg forventes å være i drift i løpet av 2021. Hynion har overtatt stasjonen i Gøteborg fra selskapet Woikoski, og arbeidet med å gjenåpne denne er i gang.