Ny konseptmodell fra Porsche:
Dette blir den raskeste bilen på veien noensinne
Hvordan feire en 75-årsdag? Porsche markerte dagen med å vise frem det som skal bli den raskeste bilen på veien noensinne.
Fredag var det på dagen 75 år siden Porsche fikk kjøretillatelse på vanlig vei for 356 «No. 1» Roadster, vognen som er regnet som den første Porsche-bilen. Og det ble bursdagsfeiret i Stuttgart-Zuffenhausen, der en større jubileumsutstilling åpnet ved det store Porsche-muséet over gaten for selskapets hovedkontor.
Toppen av kaka:
Konseptbilen Mission X, en elektrisk hypersportsbil som Porsche lover skal bli den bilen som er godkjent for bruk på vanlig vei med den raskeste tiden på nordsløyfa på Nürburgring. Banerekorden på nordsløyfa er på 6.30,705, satt med håndbygde Mercedes-AMG One sist høst. Den bilen har en toppfart på 352 km/t.
Har du lest disse sakene?
-
FN med nye retningslinjer for akselerasjonskontroll:
Eldre sjåfører mest utsatt for pedalfeil
-
BYD Sealion 7 til under 500:
– BYD skal bli størst i Norge innen tre år
-
Plutselig akselerasjon:
Her smeller Volvoen rett i veggen: «glad du lever»
-
Sandvika-ulykken:
– Kan ikke se om gasspedalen har vært trykket inn
-
Audi-kunde fortvilet:
Møller refses for ikke å hjelpe kunde
-
10-punktsjekken med Maja Lunde:
«Bilen er undervurdert som arena for gode samtaler»
-
Bompenger:
Kjøpte bil og kjørte gratis i bommene
-
Vi som kapper biltaket:
Kappsagen endret Odd-Egils Amazon brutalt
-
Test: VW ID.7 stasjonsvogn GTX
Snuser på poengrekorden
-
Beklager kundebehandling:
Manglende hengerfeste var bare begynnelsen
-
Benny svarer leserne:
Hvor mye Wunderbaum og pynt er det lov å henge i speilet?
-
Eksploderte på E18:
Dekkfirma solgte 12 år gamle dekk
-
Prøvekjørt: KIA EV3
Den nye klasselederen selger seg dyrt
-
Batterislitasje:
– Lad før det står 0!
-
Kjøpe eller selge?
Her er 80-tallsbilene som stiger i verdi
«Fyrtårn»
Porsche har sluppet mer ambisjoner enn spesifikasjoner på den nye konseptmodellen, men det er definitivt ikke noe for hvermannsen.
– Den blir et teknologifyrtårn som leder vei for fremtidens sportsbiler. Den viderefører arven fra ikoniske sportsbiler, slik som 959, Carrera GT og 918 Spyder. Mission X vil være en viktig drivkraft for den videre utviklingen av fremtidige kjøretøy, sier Oliver Blume, styreleder i Porsche AG, i en pressemelding.
Men noe blir sagt:
Bilen er ca. 450 cm lang, 200 cm bred og akselavstand på 273 cm, altså samme dimensjoner som Carrera GT og 918 Spyder. Den er 120 cm høy, med 20-toms hjul foran og 21-toms bak.
Den vil ha betydelig mer nedtrykk enn dagens 911 GT3 RS og en kraft-til-vekt-ratio på omtrent én hk per kg.
Hurtiglader
Bilen får et 900 V-system som gjør at den hurtiglader omtrent dobbelt så raskt som dagens Taycan Turbo S, hvilket vil si drøyt 11 minutter fra 5 til 80 prosent under ideelle forhold.
Toseteren får en lett glasskuppel laget av karbonfiberforsterket plast som strekker seg over begge passasjerene. Dørene i Le Mans-stil er festet til takstolpen og åpner seg fremover og oppover.
De horisontale lyktene bryter med firepunkt-signaturen som Porsche er kjent for i sitt lysdesign.
PS: Produksjonsstart og produksjonsvolumer er ikke annonsert, men siden dette blir den første bilen med Porsches nye logo, er det jo tenkelig at den ligger foran en elektrisk Macan i løypa, det vil indikere antatt ferdigstillelse i 2024.