I dag, 1. juni, lanserte Porsche sin nyoppussede logo. Selv om utformingen ved første blikk ser svært velkjent ut – som seg hør og bør – er den faktisk endret på så godt som alle punkter.
● Hesten, opprinnelig tatt fra Stuttgarts byvåpen, er tegnet på nytt. Tilsynelatende i sin helhet.
● Bakgrunnene, særlig de røde delene, er endret – disse har nå fått bikubestruktur. Punkt-fordypningene bak gevirene er fjernet.
● Gevirene er også tegnet på nytt og er blitt noe mer avrundet i formen.
● Omrisset, kanten rundt, er mer markert.
● Fontene er endret.
● Og mest synlig av alt: «STUTTGART» er tilbake, i svart, over hesten.
Omrisset og konturene har vært noe av det viktigste i det tre år lange, og ifølge Porsche «intensive», arbeidet.
– Vi hadde et ønske om å kunne ta og føle på logoen, ikke bare se på den. Den skal ikke bare være et grafisk virkemiddel, men en gjenstand i 3D, sier designsjef Matthias Kulla til Autocar.
Ifølge samme kilde kan Porsche Panamera bli første bil med nyvinningen, senere i år. Samtidig vil den nye logoen bli implementert i hele kjeden.
Endringen markerer et 75-årsjubileum for Porsche. Selskapet har riktignok eksistert siden 1931, men først i 1948 kom den første egentlige bilen til ordinært salg, legendariske 356.