Rekorden for hurtigste elbil rundt Nürburgring i Tyskland har handlet om to biler: Porsche Taycan Turbo S og Tesla Model S Plaid.
For Porsche er det tilsynelatende en selvfølge å teste selskapets modeller på denne ruten, og Taycan var intet unntak. I august 2019 ble bilen klokket inn med en rundetid på sju minutter og 42 sekunder.
Dette fikk Elon Musk med seg, men det skulle gå to år før Tesla markerte seg med en offisiell tid samme sted. I september 2021 ble en etter sigende 100 prosent original Tesla Model S Plaid testkjørt – med ønsket resultat.
Teslaen nådde målstreken etter sju minutter og 35 sekunder og senket dermed rekorden med sju sekunder.
Musk skrøt selvsagt av bragden på Twitter og tilføyde: «Next will be modified Plaid with added aero surfaces, carbon brakes & track tires (all things that can be done without Tesla being in the loop).»
Skru frem temmelig nøyaktig ett år, til i august i fjor: Porsche Taycan Turbo S lirket seg inn rett under, med en tid på sju minutter og 33 sekunder.
Annonse
Justeringer på begge
Kanskje følte Porsche seg noe friere etter Musks erklæring. For modellen som tok tilbake rekorden, var utstyrt med en «Performance kit», hvilket blant annet innebærer dekk av en type som ellers brukes til racing.
Men lørdag var det altså duket for nytt Tesla-forsøk. Og i tråd med Musks løfter var «Track»-oppgraderingene på plass, i form av nye bremser og dekk.
Det gjorde susen. Den nye rekorden lyder på 7 minutter og 25 sekunder.
Skulle du ha lyst til å følge hele rekordrunden, har du muligheten her: