KJEMPER OM OPPMERKSOMHETEN: Svært mange bilprodusenter er på plass under IAA Mobility i München.
Foto: PETER RAAUM
Europas største bilutstilling:
Se alle bildene av de heteste bilnyhetene
Her er nyhetene fra den store bilutstillingen i München som åpnet tirsdag.
MÜNCHEN (Motor): Hva har tyske bilprodusenter å svare med når Tesla og en hær av kinesiske produsenter nå kaprer stadig flere av Europas bilkunder?
På IAA-utstillingen i München vises de fleste av de viktigste bilnyhetene som venter oss det nærmeste året.
Her er bildene – med lenke til fyldigere nyhetssaker på de viktigste modellene i bildetekstene.
De første bilene ble vist frem søndag kveld. Mandag er det pressevisning på det store messeområdet i München, samtidig som mange av merkene har presentasjoner på egne stands rundt om sentrum av München.
BMW i7 PROTECTION: For deg som er høyt på strå, kommer den første pansrede versjonen av elektrisk luksus, men denne i7-vogna krever et visst budsjett, helst et statsbudsjett. Bilen kan kjøre 80 km/t på flatt dekk, nyttig hvis du skulle komme under angrep. Les mer om godsakene her.
Foto: PETER RAAUM
MG CYBERSTER: Kanskje den fineste bilen på hele utstillingen? MG kan mer enn å bygge billige elbiler. Denne roadsteren tar i vare noen av MG-merkets aller staseligste tradisjoner. Bilen er ennå typegodkjent og slett ikke for salg i Europa foreløpig, men MG mener alvor – med den første roadsteren de har bygget siden 1990-tallet.
Foto: PETER RAAUM
OPEL EXPERIMENTAL: Denne blir aldri bygget i denne formen, men er kun for øyet – som et frempek om Opels designprofil i årene som kommer.
Foto: PETER RAAUM
BYGG DIN EGEN BIL: Selskapet Caresoft er spesialisert i kostnadskutting, noe bilbransjen saktens kan behøve. På utstillingen har de en egen stand for å vise at ting kan gjøre enkelt. Caresoft sier å ha gjennomført omfattende kostnadsreduksjonsprogrammer for ulike selskaper – med besparelser i snitt på mellom 3000 og 7500 kroner pr bil.
Foto: PETER RAAUM
LEAPMOTOR C01: Denne røslige bilen er hele 505 cm lang, med firehjulstrekk, 630 km rekkevidde etter kinesisk standard fra et 89,9 kWt-batteri. I WLTP -tall er det snaut 450 km.
Foto: PETER RAAUM
MERCEDES-BENZ CLA: Her er bilen som introduserer neste generasjon elektriske kompaktbiler fra Mercedes. CLA skal gå 750 km, den firedørs coupe-aktige sedanen har drivsystem av samme type som konseptbilen EQXX. Det kommer også en stasjonsvogn og to SUV-er i samme serie som denne CLA-modellen, med et 800 V-system som åpner for lading nok til 400 km på 15 minutter. Mercedes viste søndag en versjon med skjerm fra A-stolpe til A-stolpe, bare lavere enn på EQS/EQE. Forbruket skal ligge på 12,9 kWt/100 km. CLA-modellen er første bil bygget på den nye MMA-plattformen.
Foto: MERCEDES-BENZ AG
TESLA MODEL 3: Karosseriformen og interiøret kjenner vi fra før, men nye Model 3 får mye nytt . Lyktene er nye, og fronten har fått rettere linjer og færre elementer. Kjøling i setene er en etterlengtet nyhet, det samme er lavere støynivå og høyere materialkvalitet innvendig. Mer kontroversielt: Blinklysspaken er borte, til fordel for to knapper under hverandre på venstre side av rattet.
Foto: PETER RAAUM
BMW i5: Neste bil ut på det norske markedet blant BMWs elbiler. Denne eDrive40-versjonen av BMW i5 har 510 km rekkevidde og et WLTP -forbruk på 18,2 kWt/100 km. Toppfart på 192 km/t kommer fra en 250 kW/340 hk motor, maks dreiemoment er 430 Nm.
Foto: PETER RAAUM
MERCEDES-BENZ VISION ONE-ELEVEN: Det er mye som er kult, men lite som er kulere enn bildesign uten hemninger. Og som på en god dag viser noe om hva som er mulig i praksis. One-Eleven har blant annet en ekstremt kraftig el-motor, som bare er en tredjedel så stor og tung som den som brukes i dagens elbiler.
Foto: PETER RAAUM
DENZA D9: Her er et av resultatene av et samarbeid mellom BYD og Mercedes-Benz, som i 2012 starter fellesprosjektet Denza. Godklumpen D9 kommer både som ladehybrid og helelektrisk (med over 600 km rekkevidde). Startprisen for elbilen med plass til 7 er tilsvarende drøyt 600.000 kroner.
Foto: PETER RAAUM
MINI COOPER: Andre generasjon elektrisk Mini Cooper får en heftig digital oppgradering, mens rekkevidden på Cooper SE øker til pluss/minus 400 km.
Foto: BERNHARD FILSER/MINI
MINI COUNTRYMAN: Første helelektriske utgave av Countryman , firehjulstrekkeren SE 4ALL får 433 km rekkevidde – og samme digitale løft som lille Cooper.
Foto: BERNHARD FILSER/MINI
RENAULT SCENIC: Modellen som i sin tid skapte en helt ny bilklasse, har vært borte fra det norske markedet, men kommer nå i helelektrisk versjon . Større enn dagens Megane, og mandagens avduking viste at den får mange av de samme elegante designelementene. Basisen er den samme som Nissan Ariya, men Scenic kommer i første omgang kun med forhjulstrekk.
Foto: ØIVIND A. MONN-IVERSEN
AUDI Q6 E-TRON: Det er det indre som teller. Og nå viser omsider Audi hva det faktisk betyr på deres nye Q6 e-tron . Dette er første Audi på PPE-plattformen – og med E3-arkitekturen på elektronikken. Lær deg navnene, for de vil gå igjen på andre modeller fra konsernet. – Vi lever i de mest spennende tidene noensinne for bildesign, så dette er tiden for de modige og kreative til å stille innovative spørsmål og forlate opptråkkede stier, sier Audis designsjef Marc Lichte, uten at førsteinntrykket tyder på at det er selveste fremtiden vi møter i Q6. Men forsetepassasjeren har fått egen skjerm, og head up-displayet er løftet minst ett hakk.
Foto: AUDI AG
CUPRA TAVASCAN: Fjerde modell over samme lest fra Volkswagen-konsernet. Fra før kjenner vi VW ID.5, Skoda Enyaq Coupé og Audi Q4 e-tron Sportback. I moderne Cupra-ånd virker Tavascan litt sintere og mer sporty, men batteripakker og effekt blir naturligvis som vi er kjent med.
Foto: PETER RAAUM
OPEL ASTRA ELECTRIC STASJONSVOGN: Fører an i en bølge av elektriske stasjonsvogner. Per i dag er det bare MG som kan tilby noe liknende, og kanskje kommer Nio med sin ET5 stasjonsvogn innen den tid. Uansett er dette et kjent byggverk, med løsninger som skal gjøre det svært enkelt for trofaste Opel-kunder å gå over til batterielektrisk bil.
Foto: OPEL
BYD SEAL U: Går rett inn i en knalltøff klasse med Tesla Model Y som markedsleder her i Norge. Dette er en SUV litt mindre enn den kjente sjuseteren BYD TANG og litt større enn den ganske ferske BYD ATTO 3.
FORD EXPLORER ELECTRIC: Myser man litt med øynene, drar man kjensel på proporsjonene til trillingene VW ID.4, Skoda Enyaq og Audi Q4 e-tron. For ja, dette er en av flere samarbeidsprosjekt mellom VW og Ford – og Explorer får det samme tilbudet av batteripakker og drivlinjer. Ford Explorer går med andre ord direkte inn i konkurranse med Ford Mustang Mach-E ...
CUPRA DARKREBEL: Småbil meg her og småbil meg der, Cupra er sport og kraft når det kommer til stykket. Det som skulle være en søt liten bybil kommer også i en heftigere utgave: en to-seter i shooting brake-arkitektur, 450 cm lang, 220 cm bred og 130 cm høy – med én tredjedel kupé og to tredjedeler karosseri.
Foto: CUPRA
FISKER PEAR: Billigmodellen til dansk-amerikaneren Henrik Fisker får startpris i Tyskland på 32.900 euro og 30.900 pund i England, men Fisker holder kortene tett til brystet om hva den firehjulsdrevne versjonen vil starte på. Norsk pris på Pear er heller ikke klar. Leveringer starter i juli 2025.
Foto: PETER RAAUM
VOLKSWAGEN ID.GTI: Frem til 2027 skal Volkswagen lansere 11 helelektriske modeller, men konseptmodellen ID.GTI er kanskje mer enn noe en påminnelse om at ytelse og design skal forbli en viktig del av VW-identiteten.
Foto: PETER RAAUM
FISKER ALASKA: Aldri på Norsktoppen, men kanskje en slager i USA? – Selv tannlegen min har kjøpt pickup, selv om han bare kjører en kilometer hjemmefra til jobb i Beverly Hills hver dag, sier California-bosatte Henrik Fisker. Alaska kommer på markedet i første kvartal 2025.
Foto: PETER RAAUM
FISKER RONIN: – Vi gikk litt «nuts» med denne, vedgår Henrik Fisker om sin luksusbil Ronin som bare skal lages i 999 eks. Bilen får rekkevidde på 1000 km takket være en helt spesiell måte å lagre battericellene på, ifølge Fisker.
Foto: PETER RAAUM
SERES 7: En seksseter – med plass til noen små sekker bak, evt 700 liter bagasjerom med nedfelt tredjerad. Er på voksne 502 cm, men den er ennå ikke helelektrisk. Denne ladehybriden har 16 mil elektrisk rekkevidde, ikke nok til å bli interessant i Norge.
SERES 5: Crossover med batteripakke («semi-solid-state», som det heter) på 90 kWt og konkurransedyktige 530 km rekkevidde. Er 471 cm lang.
Foto: PETER RAAUM
SERES 3: En av flere modeller fra det kinesiske merket som muligens forberedes for det norske markedet, men i øyeblikket er offisiell rekkevidde på bare 331 km fra et 54 kWt batteri.
Foto: PETER RAAUM