AVDUKES: Renault Scenic i elektrisk versjon blir nå vist for første gang.

Legenden tilbake i elektrisk versjon:

Familie-nyhetene står i kø

Renault skapte en helt ny bilklasse med Scenic. Nå gjør den comeback i helelektrisk versjon på bilutstillingen i München. Der står familienyhetene tett.

Publisert Sist oppdatert

Scenic satte en ny standard for fleksibilitet og funksjonalitet i den såkalte «Golf-klassen» da den kom i 1996.  Scenic, og etter hvert den lengre Grand Scenic med sju seter, solgte brukbart i Norge i en periode. 

Men det var noen tøffe konkurrenter. Primært VW Touran, men også modeller som Peugeot 307 SW, Toyota Corolla Verso og Opel Zafira.

Firehjulsdrift

Etter et gradvis mer anonymt liv på registreringslistene, forsvant modellen til slutt fra modellutvalget her i Norge. Under Europas største bilutstilling (IAA) i München, som åpner mandag, vil Renault presentere en splitter ny og helelektrisk versjon av Scenic. 

Fakta rundt batteripakker, rekkevidde og effekt er foreløpig ikke offentliggjort. Det er heller ikke klart om modellen kommer med firehjulsdrift. Men det den gjøre for å selge bra i Norge.

DESIGNPERLE? Scenic får bakseteplassen og bagasjevolumet som litt mindre Megane mangler. Men blir den like elegant å se på? Dette er hva vi hittil har fått se.

Samme som Nissan

Det er derimot opplagt at det tette samarbeidet med Nissan vil gi spesifikasjoner tett opptil de vi finner på dagens Nissan Ariya. Scenic og Ariya – og også Renault Megane – bygges på samme plattform (CMF-EV). 

Det betyr løsninger for firehjulsdrift, samt batteripakker på enten 63 eller 87 kWt, som vil gi rekkevidde på drøye 50 mil for toppmodellen med firehjulsdrift.

FIREHJULSDRIFT: Skal en SUV som Scenic markere seg i Norge, må den ha drift på alle fire. Scenic er bygget for dette, men blir nok også tilbudt med forhjulstrekk.

Familiebiler

Motor har tidligere vært i Paris og kikket på en konseptversjon av Scenic, drevet av både batterielektrisitet og hydrogen – og med en rekkevidde på 70-80 mil (her kan du lese mer om det spennende konseptet). Men denne teknologien ligger noen år fram i tid, om den i det hele tatt realiseres.

Renault vil merke konkurransen umiddelbart etter mandagens avduking av Scenic. For i samme utstillingsområde finner vi et par familiebiler med store ambisjoner om å friste kunder som i dag ser på en Tesla Model Y eller en VW ID.4/5 eller en Skoda Enyaq eller kanskje en Audi Q4 e-tron.

SØSKENLIKHET: Man kjenner igjen formene fra Skoda, VW og Audi i designet til Cupra Tavascan. Men i kjent Cupra-stil, ser den litt mer sinna ut.

Samme plattform

De tre sistnevnte er særdeles relevante. Nyhetene Cupra Tavascan og Ford Explorer (les mer her) er nemlig teknisk sett ganske identiske med trioen fra Volkswagen-systemet.

Cupras familietilhørighet er godt kjent gjennom Cupra Born, tvillingen til VW ID.3. Ford Explorer derimot, er et splitter nytt bygg på den velkjente MEB-plattformen til Volkswagen. Her finner du fra før alle ID-modellene – fra ID.3 til ID.Buzz og den kommende Passat-arvtakeren ID.7. Og nå altså Ford Explorer.

SAMARBEID: Ford Explorer har gått fra å være en diger sjuseter til å bli en komptakt femseter, bygget etter samme mal som VW ID.4, Skoda Enyaq, Audi Q4 – og Cupra Tavascan.

Samme kundene

Det betyr at Explorer vil tilbys med de mest relevante batteripakkene og drivlinjene du finner på dagens ID-modeller. Hva Ford tenker om den interne konkurransen mot Mustang Mach-E, er en annen sak. Dette er jo modeller som kniver om de samme kundene.

Cupra Tavascan har formen til VW ID.5, Skoda Enyaq Coupé og Q4 Sportback – og får naturligvis også de samme batteripakkene. Pluss et litt mer sinna image.

NYKOMMER: BYD SEAL U er en SUV i klassen mellom sjuseteren Tang og mer kompakte Atto 3. Den kommer til Norge i første del av 2024.

Rekkevidde

Kinesiske BYD vil også inn i denne konkurransen, med Seal U. Kompakte Dolphin (les prøvekjøring her) og sedanen Seal kommer riktig nok først på markedet, allerede i år. Men like etter kommer Seal U. Dette er en mer SUV-preget familiebil, med firehjulsdrift, 530 hester, batteri på 82,5 kWt og rekkevidde over 50 mil.

Motor får bekreftet fra BYD-importøren at den trolig kommer til Norge første kvartal 2024.

KLASSIKER: Mange har et forhold til Opel stasjonsvogn, men ikke i helelektrisk versjon. Astra Electric kommer nå i en mer familievennlig utgave.

Stasjonsvogn

Også Opel har interessante modeller å vise fram. Motor har tidligere kjørt Astra Electric (les mer her). Nå kommer den også som stasjonsvogn, som en av de aller første.

I øyeblikket er det bare MG5 som kan klassifiseres i denne kategorien, uten at vi har glemt Porsche Taycan Turismo. Nio ET5 Touring er også rett rundt hjørnet. Og snart flere.

SMART NOK? En ny generasjon Smart-modeller skal gi bra med rekkevidde og kvalitet, løftet fram av et samarbeid med både Mercedes og Volvo involvert.

Volvo-søsken

På utstillingen i München finner vi også Smart#3. Denne kommer fra en svært sammensatt familie, med Mercedes på den ene grenen og kinesiske Geely – som eier blant annet Volvo og Polestar – på den andre. Smart#3 er utviklet parallelt med Volvo EX30 (les mer her), og vil få mange av de samme spesifikasjonene.

  • Flere produsenter har valgt å droppe utstillingen i München. Toyota, Mazda, Nissan og Honda stiller ikke. Og bare Opel er representert fra det store Stellantis-konsernet. Det betyr at merker som Peugeot og Citroën mangler. Heller ikke Volvo, Kia eller Hyundai er med.