– Audi A1 blir ikke erstattet, sier Duesmann – som ikke er bare toppleder for Audi, men også sjef for teknologiutvikling i hele Volkswagen-konsernet – i et intervju med Automotive News.
I intervjuet med Automotive News snakker Duesmann om behovet for å få fart på teknologisektoren i Europa, om halvlederkrisen – og om merkets akselererte elektrifisering.
Han er tydeligere enn før på at ladbare hybrider bare utgjør en mellomfase på veien mot helelektriske biler – en «bro», som han sier i samtalen med magasinet.
Samtidig sier han at pandemien har hjulpet Audi i forandringsprosessen fordi folk er mer åpne for endringer når selskapet er i krise-modus.
Innen 2026 vil forbrenningsmotoren være utfaset fra all utvikling av nye modeller, i følge Duesmann. Målet er at Audi skal være et helelektrisk bilmerke fra 2033. Ifølge Duesmann vil denne transformasjonen skje uten tap av arbeidsplasser takket være økt salg.
Underveis håper Audi-sjefen at inntektene fra salget av fossildrevne biler finansiere elektrifiseringen, men slike biler vil bli stadig mindre lønnsomme i takt med strengere utslippsregler fra EU, ikke minst Euro 7-normen som skal defineres i løpet av året.
Duesmann håper Euro 7 vil bli mindre streng enn det var lagt opp til, da det vil gi mer penger i kassen til å få fart på elektrifiseringen. Bensin- og dieselmodellene vil uansett gradvis fases ut av modellsortimentet.
At den første modellen som blir offer for den nye strategien er Audis minstemann er logisk nok. Det er fordi det er på de små og rimeligste bilene produsentene henter inn de laveste marginene.