PORSCHE-SAMARBEID: Audi planlegger helelektrisk drivlinje på etterfølgeren til dagens RS4.
Foto: KNUT MOBERG
Samarbeid om ny favoritt:
Neste Audi A4 blir elektrisk
A4 var i svært mange år en av de virkelig populære premium-bilene i mellomklassen her i landet. Nå kommer Audi med et grep for å gjenvinne den posisjonen.
I 2011 ble det registrert 2206 Audi A4 i Norge og bilen solgte betydelig bedre enn sine nærmeste tyske rivaler, BMW 3-serie og Mercedes C-klasse.
Ti år senere, i 2020, var det fattige 107 eksemplarer av A4 som ble levert til norske kunder.
2020 var riktignok året da Audi hadde landets bestselger - og sin hittil største Norge-suksess - med den elektriske SUV-en e-tron, som i sine ulike varianter ble registrert i hele 9227 eksemplarer (i følge tall fra OFV AS).
Blir elbil
Det er rimelig opplagt at hvis neste generasjon A4 skal ha noen sjanse i Norge, må den elektrifiseres – og det ligger da også i kortene at en ren elektrisk utgave av neste A4 er under utvikling.
Generasjon 6 (B10), skal ifølge planene presenteres til neste år og lanseres fra 2023. Ifølge britiske Autocar, som vanligvis er godt informert, har det de kaller «godt plasserte innsidere» bekreftet overfor magasinet at A4 blir elektrisk.
Fossilbilene fortsetter dermed å bli drevet fra skanse til skanse.
En modell – to plattformer
Utviklingsprosessen, som allerede hadde startet under dieselskandalen i 2015, er med tiden todelt, og ifølge Autocars informasjon foregår det noe såpass spesielt som en utvikling på to ulike produktplattformer.
På en tilpasset versjon av den eksisterende MLB-plattformen kommer det nye bensin- og dieselversjoner som skal være oppgradert for å klare de kommende og mye strengere utslippskravene. Trolig kommer de som mildhybrider eller ladehybrider.
Det var en tid snakk om at den nye A4 skulle utvikles på Golf-plattformen (MQB), for å spare kostnader, men ingeniørene skal ha klart å forhindre det de mente ville ødelagt bilens premium-appell.
Samarbeid med Porsche
Samtidig foregår en utvikling på den nye produktplattformen Audi skal dele med konsernsøsterselskapet Porsche, den helelektriske PPE-plattformen, som er en videreutvikling av J1-plattformen som både Porsche Taycan og Audi e-tron GT benytter i dag.
De første modellene med denne nye teknologibasisen blir sannsynligvis Audi A6 e-tron og den elektriske Porsche Macan. Deretter dreier det seg altså om en A4 e-tron, en rent batterielektrisk versjon.
Den kommende elbilen tilbys enten med drift på to eller fire hjul (quattro). Designmessig vil den skille seg noe fra sitt fossil-søsken, blant annet med en lukket grill og muligens også med bakluke, som dagens Sportback-kombi, i stedet for koffertlokk.
Plattformen vil være en noe kortere og smalere versjon av den som skal benyttes av den kommende og større A6 e-tron, som allerede er vist som konseptbil.
Også en RS-utgave
I sin mest avanserte utførelse skal den få en rekkevidde på rundt 70 mil og komme med 800-voltssystemet vi kjenner fra e-tron GT, som muliggjør lynlading med en effekt på 270 kW.
Videre skal den lanseres som et firehjulsdrevet høyytelses-alternativ. Denne skal, sammen med en hybrid MLB-basert utgave, erstatte RS4, som i dag er det kraftigste medlemmet i A4-familien med sine 450 hester under panseret. Den elektriske versjonen skal kunne skilte med 470 hk, skriver Autocar. .
Det er kjent at fossilversjonene av A4, som fortsatt skal tilbys frem mot 2030, skal tilbys både som sedan og som stasjonsvogn. Om det kommer en elektrisk stasjonsvognvariant, er ikke klart.