NOK PLASS: Bilen har bagasjerom på totalt 495 liter, inkludert frunk på 20.

Årets beste bilkjøp #9: Kia Niro EV

Gammel suksess i ny innpakning

Niro EV er ikke like fantasifull og kompromissløs som storebror EV6. Men mange foretrekker det kjente og jordnære.

Publisert Sist oppdatert

Kia Niro EV er en kraftig fornyet versjon av Kia e-Niro. Sammen med litt mindre, men mer fantasifulle Kia e-Soul, satte e-Niro en standard for rekkevidde og pålitelighet som mange langt nyere modeller fortsatt strekker seg etter.

Årets beste bilkjøp 2022

Derfor er det ingen overraskelse at en kraftig forbedret versjon i form av Niro EV holder et høyt nivå. Det er heller ingen overraskelse at den framstår mer konservativ enn den litt større Kia EV6.

Kompromisser

Niro skal ivareta merkelojaliteten til dem som i dag har en ganske så kjedelig e-Niro. Og den skal selges med forbrenningsmotorer på andre markeder, i motsetning til EV6, som er en rendyrket elbil. Det gir en del kompromisser. Men et fantasifullt lyktedesign og en karakteristisk kontrastfarge på bakpartiet, liver opp en del utvendig.

Da Motor testet denne bilen, slo vi fornøyd fast at Niro har arvet mye av interiøret fra nevnte EV6, som jo er blitt en stor suksess både i Norge og internasjonalt.

Den også har en rekke egenskaper til felles med e-Niro, hvilket har sine fordeler og ulemper.

Som forgjengeren kan Niro skilte med pålitelighet, rekkevidde og plass – men også et høyere støynivå enn de beste, et visst fravær av sjarm og en pris over forventet nivå.

Litt for dyr

Riktig nok setter en antatt momsgrense prisen på Niro i et litt nytt perspektiv. Mange vil nok interessere seg mer for bilene som ligger like under 500.ooo, der momspåslaget kanskje kommer. Og Kia har satt sammen noen gode utstyrspakker, som i øyeblikket også inkluderer vinterhjul.

Juryen bemerker likevel at prisen ligger for høyt, og sier:

«Det er slutt på tiden da man kan kunne prute nærmere 1o prosent på nybilprisen. Med en slik deal ville Niro blitt en stor suksess. Sammenliknet med konkurrenter som VW ID.3, Renault Megane, Cupra Born og, ikke minst Polestar 2, synes vi Niro er priset for høyt til å klatre ytterligere på finalelisten.»

FRA EV6: Instrumentene er bra – så nær som pianolakken i midten nederst.

Økonomisk fornuftig bilhold

I Motors magasin som kommer ut onsdag 23. november, kårer vi Årets beste bilkjøp, og i tiden fram mot publisering av magasinet teller vi ned på Motor.no.

Dette er de viktigste premissene for kåringen:

  • Alle modellene skal være nye i 2022.
  • De skal ha blitt utlevert til kunder i 2022 (se merknad under).
  • De skal gi et økonomisk fornuftig og forutsigbart bilhold.
  • De har oppnådd poeng helt i tetsjiktet i Motors tester.

Merk: Invasjonen av Ukraina og nedstengninger under pandemien har gitt store forsinkelser i verdens bilproduksjon, og det rammer produsentene ulikt. Derfor stiller vi heller ikke absolutte krav her.

I magasinet vil du få en utregning av årlige kostnader for de enkelte modellene.

Dette er juryen (fra venstre på bildet):

Øivind A. Monn-Iversen, journalist og testansvarlig i Motor, Anette Berve, rådgiver i forbrukeravdelingen i NAF, Ulrica Risberg, markeds- og kommunikasjonsdirektør i NAF, Peter Raaum, ansvarlig redaktør i Motor, Marianne Søhagen, seniorrådgiver for trafikksikkerhet i NAF og Tom André Nilsen, teknisk konsulent i NAF.

Under kan du se vår test og en prøvekjøring av bilen: