FORBEDRET: Kia Niro EV er arvtakeren til Kia e-Niro, og et løft på alle områder.Foto: ØIVIND A. MONN-IVERSEN
Prøvekjørt: Kia Niro EV
Prislappen speiler selvtilliten
Kia-folket bobler av entusiasme etter triumfene til EV6 i diverse tester og kåringer. Men vi tror de overvurderer markedsverdien til mindre spennende Niro.
Nykommeren fra Kia er definitivt en bra bil. For bare et par år siden ville den vært oppsiktsvekkende bra. Men utviklingen går svært raskt i elbilindustrien.
Pluss:
Rekkevidde, interiør, kvalitetsrykte
Minus:
Pris, hjulstøy, kompromisser
Ikke spennende
Og når vi har erfart hva Kia kan tilby med nevnte EV6, og vi vet hva som ellers er på gang av elbiler fra det store Hyundai-konsernet Kia tilhører, så framstår Niro verken som utpreget moderne eller særlig spennende. Derimot som litt for dyr.
En velutstyrt Niro med vinterhjul og metallic lakk kommer på rundt 470.000 kroner ferdig på veien.
Annonse
Klasse over
Du får tilsvarende godt utstyrte versjoner av Volkswagen ID.4 og Toyota bZ4X til samme pris. Du får til og med en solid utstyrt bZ4X med firehjulsdrift til samme pris. Da snakker vi om biler i en klasse over Niro, både plass- og komfortmessig.
Polestar 2 er kanskje et litt mer perifert alternativ, men en modell som gir en annen visuell opplevelse og en litt eksklusiv følelse. Du får den med forhjulstrekk og fullspekket med utstyr til samme pris. Eller litt mer nøkternt utstyrt – men med firehjulsdrift og svimlende 408 hester – til samme pris.
Også Norges mest kjøpte bil i 2021, Tesla Model 3, kommer solid innenfor prisrammen til testede versjon av Niro.
De nevnte alternativene er også bygd for batterielektrisk drift, og ikke noe annet. Niro leveres både som helelektrisk og som ladehybrid her i Norge, og med ytterligere utvalg av forbrenningsmotorer på andre markeder.
Annonse
Litt halvhjertet
Det gir noen kompromisser rundt plassutnyttelse og kjøreegenskaper som fort kan avfeies som detaljer, og som knapt registreres av andre enn oss som tester ulike biler hyppig, men som likevel etterlater et inntrykk av noe litt halvhjertet.
I motsetning til megasatsingen EV6, som er helhjertet.
Kia hevder at Niro EV er en helt ny bil og begrunner det med at dimensjonene har økt i alle retninger. Men det merkes at Niro bærer med seg arven fra modellen den erstatter, e-Niro.
Minusfaktorer
Det er ikke nødvendigvis negativt. e-Niro hadde plass, rekkevidde, funksjonalitet og minimalt med trøbbel. Men den var også ganske dyr, støyende – og temmelig sjarmløs. Det er de samme minusfaktorene som rammer Niro, selv om de to sistnevnte er mindre framtredende nå.
Annonse
Relevante konkurrenter
Bagasjerom på totalt 495 liter (inkludert «frunk» på 20) og rekkevidde på 460 kilometer er derimot viktige plussfaktorer. Vel å merke hvis vi sammenlikner med biler vi mener er mer relevante. Som for eksempel Volkswagen ID.3, Renault Megane E-Tech, Cupra Born og MG Marvel.
Niro har også fått det meste av interiøret fra EV6, med den lange liggende skjermen og det både artige og funksjonelle betjeningspanelet under der igjen. Det gir absolutt et løft designmessig.
Kjøremessig er ikke Niro like spenstig som de best balanserte konkurrentene, fortrinnsvis et par av de bakhjulsdrevne, som har vist hvor presist og udramatisk en moderne elbil kan håndtere langt mer krefter enn disse bilene trenger.
Men det er først og fremst praktisk og ukomplisert familietransport dette handler om. Og da gjør Niro sine saker bra.
Hadde prisen vært 30–40.000 kroner lavere, ville vi byttet ut «bra» med «strålende».