SE BAK: Der taket skråner mot bagasjelokket, finner du hovedforskjellen på ID.4 og ID.5.

Årets beste bilkjøp #5: Volkswagen ID.5

Kanskje den mest komplette av alle

Volkswagen lever opp til navnet med ID.5. Dette er en folkevogn midt i tiden. Minuset er at den bare er nest best i familien.

Publisert Sist oppdatert

ID.5 er kanskje penere enn ID.4, med sin mer coupéformede hekk. Men ikke bedre, så lenge de fornuftsbaserte premissene vi bruker i Årets beste bilkjøp er styrende.

Dette er det du mister, hvis du velger ID.5 fremfor ID.4:

  • Vinduspusser på bakruta.
  • Lasteløsning på taket.
  • Bittelitt mindre bagasjeplass de gangene du har behov for å laste helt opp til taket.
  • Snaue 20.000 kroner på kontoen.

Svært viktige faktorer for noen, bagatellmessige for andre.

Knivskarp konkurranse

At ID.5 likevel blir nummer fem i årets kåring – samme plassering som ID.4 fikk i fjor – forteller oss minst to ting:

  • Først og fremst at ID.5 er en svært bra bil. Men også at konkurransen i SUV-klassen var særdeles knivskarp i fjor, med Hyundai Ioniq 5, Tesla Model Y og Kia EV6 foran ID.4 på listen, og Skoda Enyaq og Mustang Mach-E bak.

Godt inntrykk

Likhetene med ID.4 – og dermed også konsernsøsknene Skoda Enyaq og Audi Q4 e-tron – gjør at ID.5 oppleves som en veteran for juryen. Vi har lang erfaring med det meste ID.5 har å by på, og inntrykket er svært godt. Juryen uttaler dette:

«ID.5 har det meste en familie kan ønske seg: Bra plass, høy komfort, masse krefter, firehjulsdrift og en rekkevidde blant de aller beste. Men det er umulig å se bort fra at ID.4 er mer praktisk – og rimeligere. ID.5 taper noen poeng på praktiske løsninger og blir fort en ganske dyr bil. Samtidig har vi full forståelse for dem som foretrekker de finere coupélinjene.»



COUPÉ: ID.5 har mer hellende taklinje og spoiler nederst på bakluka.
IKKE-COUPÉ: ID.4 har rails på taket og stor spoiler øverst på bakluka.

Økonomisk fornuftig bilhold

I Motors magasin som kommer ut onsdag 23. november, kårer vi Årets beste bilkjøp, og i tiden fram mot publisering av magasinet teller vi ned på Motor.no.

Dette er de viktigste premissene for kåringen:

  • Alle modellene skal være nye i 2022.
  • De skal ha blitt utlevert til kunder i 2022 (se merknad).
  • De skal gi et økonomisk fornuftig og forutsigbart bilhold.
  • De har oppnådd poeng helt i tetsjiktet i Motors tester.

Merk: Invasjonen av Ukraina og nedstengninger under pandemien har gitt store forsinkelser i verdens bilproduksjon, og det rammer produsentene ulikt. Derfor stiller vi heller ikke absolutte krav her.

I magasinet vil du få en utregning av årlige kostnader for de enkelte modellene.

Dette er juryen (fra venstre på bildet):

Øivind A. Monn-Iversen, journalist og testansvarlig i Motor, Anette Berve, rådgiver i forbrukeravdelingen i NAF, Ulrica Risberg, markeds- og kommunikasjonsdirektør i NAF, Peter Raaum, ansvarlig redaktør i Motor, Marianne Søhagen, seniorrådgiver for trafikksikkerhet i NAF og Tom André Nilsen, teknisk konsulent i NAF.

Under kan du se test og prøvekjøring av ID.5: