DISKRET: BMW iX3 er rett og slett en X3 med elektrisk drivlinje. Kun designdetaljer, som tett grill og innslag av blått, avslører den.

Prøvekjørt: BMW iX3 (elbil)

BMWs nye el-SUV mangler én klassisk SUV-egenskap

Det er SUV-bonanza blant elbilene, og vi har prøvekjørt BMWs første i klassen. Den har klassiske BMW-egenskaper. Men mangler firehjulstrekk.

Publisert Sist oppdatert

PLUSS

Lettkjørt, sporty og stillegående

MINUS

Får ikke 4x4, lav hengervekt

Tesla, Jaguar, Audi og Mercedes har dominert blant el-SUV-ene i høye prisklasser.

VW, Skoda og Ford står i startgropen med sine utfordrere, snart kommer flere for oss ukjente kinesiske produsenter – samt pioneren Tesla med sin Model Y.

BMW iX3

  • BMW iX3 vil konkurrere blant annet med Audi e-tron, Mercedes EQC og Jaguar I-Pace
  • Startpris: 559.000 kr
  • Pris testbil: 609.000 kr
  • Batteri: 74 kWt netto (80 brutto)
  • Motoreffekt: 286 hk
  • Rekkevidde (WLTP): 450-459 km., avhengig av utstyrsversjon
  • Bagasjerom: 510/1560 liter
  • Kommer kun med bakhjulsdrift
  • Levering til kunder starter i første kvartal 2021

Og nå er BMW på plass med sin elektriske SUV, iX3. Norske kunder vil kunne se frem til levering av bilen i første kvartal 2021, men vi fikk muligheten til å prøvekjøre et tyskregistrert eksemplar av bilen.

Glem den hvis ...

Det kan altså være greit med en gang å bruke eliminasjonsmetoden for å se om du kan defineres som potensiell kjøper av nye BMW iX3 eller ikke.

  • Skal du dra tunge lass, med hengervekt over 750 kilo? Glem det.
  • Er du en av dem som må ha (eller tror du må ha), firehjulsdrift? Glem det.
  • Hvis budsjettet ditt for nybilkjøp ikke må overskride 650.000 kroner? Da er du faktisk godt innafor.

iX3 starter på 559.000 kroner (pluss frakt og leveringsomkostninger). I startfasen tilbys faktisk iX3 i utstyrsgraden Fully Charged – altså med alt av utstyr – til 609.000 kroner.

Dagens generasjon BMW X3 ble lansert høsten 2017. Den tilsvarer i dag omtrent første generasjon X5 i størrelse, men er en mye mer avansert bil. Tidligere i år kom den som ladbar hybrid – og en meget kompetent sådan, etter vår mening.

Da ble det litt mer fart i salget, som hadde falt ganske betydelig de siste årene. I helelektrisk utgave er det duket for helt andre registreringstall.

Eksteriørbilder - bla med piltaster eller med pilene øverst:

KLAR TIL DYST: Vi fikk prøvekjøre et førserie-eksemplar av iX3. På norske skilter kommer bilen først i første kvartal neste år. Foto: KNUT MOBERG

Vi skal ikke her gå gjennom det tekniske i detalj en gang til. Alt du trenger å vite om bilen i så måte finner du nemlig i følgende artikkel:

Romslig

Men la oss konstatere at BMW iX3 er en ganske romslig familie-SUV med god plass til voksne også i baksetet. Og i motsetning til i ladehybriden X3 xDrive30e, har bilen et skikkelig bagasjerom, som rommer 510 liter.

Lastegulvet er flatt og legger man ned den 3-delte bakseteryggen, disponerer man opptil 1500 liter.

Sittestillingen er utmerket, og justeringsmulighetene forbilledlig gode.

Interiøret ellers preges av den høyverdige kvalitetsfølelsen som BMW løftet ytterligere et hakk med sin nyeste generasjon modellutvalg - i X3 var dette merkbart da den nye ble lansert sent i 2017.

Bilen er utstyrt med det nyeste, heldigitale førermiljøet, men heldigvis har BMW fortsatt med dreiehjulet til iDrive-systemet som dessuten gjør det mulig å velge fra menyene, uten å måtte berøre skjermen.

Interiørbilder - bla med piltaster eller med pilene øverst:

VELKJENT: Interiøret er som i andre X3-versjoner, med unntak av noen diskrete innslag av blått.
VELKJENT: Interiøret er som i andre X3-versjoner, med unntak av noen diskrete innslag av blått.
VELKJENT: Interiøret er som i andre X3-versjoner, med unntak av noen diskrete innslag av blått.
VELKJENT: Interiøret er som i andre X3-versjoner, med unntak av noen diskrete innslag av blått.
VELKJENT: Interiøret er som i andre X3-versjoner, med unntak av noen diskrete innslag av blått.
VELKJENT: Interiøret er som i andre X3-versjoner, med unntak av noen diskrete innslag av blått.
VELKJENT: Interiøret er som i andre X3-versjoner, med unntak av noen diskrete innslag av blått.
VELKJENT: Interiøret er som i andre X3-versjoner, med unntak av noen diskrete innslag av blått.
VELKJENT: Interiøret er som i andre X3-versjoner, med unntak av noen diskrete innslag av blått.
VELKJENT: Interiøret er som i andre X3-versjoner, med unntak av noen diskrete innslag av blått.
VELKJENT: Interiøret er som i andre X3-versjoner, med unntak av noen diskrete innslag av blått.

Høye ytelser

BMW har ikke valgt å overby noen på rene ytelser, men har villet legge seg på et nivå som er forenlig både med effektiv fremdrift og med effektiv energibruk.

Maksimal motoreffekt på 286 hk og dreiemomentet 400 Nm gjør den til den mest motorsvake i klassen, bak Audi e-tron 50 (313 hk), nye Jaguar I-Pace EV320 og Mercedes EQC (408 hk).

At ikke høye ytelser er blitt prioritert, betyr ikke at bilen er treg: Sprinten fra 0 til 100 km/t klarer den på 6,8 sekunder og bilen føles mer enn kvikk nok.

Dette forsterkes av at bilen har mer dynamiske kjøreegenskaper enn sine tyske konkurrenter.

Den nøyer seg jo dessuten med bakhjulsdrift, mens samtlige konkurrenter har drift på alle fire hjul.

Tre kjørevalg

Kjøreprogrammene man kan velge er Sport, Comfort og Eco Pro.

  • I Sport er det ytelsene som prioriteres. Dempingen stives ytterligere for å kompensere for høy vekt og sikre at BMW er tro mot sitt varemerke, sporty kjøreegenskaper. Samtidig blir styringen enda litt kvikkere, mens det digitale instrumentpanelet går i rødt.
  • Med Comfort får man det mykest mulige demperoppsettet, men selv da er bilen strammere i oppsettet enn konkurrenter som Audi e-tron og Mercedes EQC.
  • Vi kjørte det meste av tiden i Eco Pro modus, som gir best uttelling når man bruker navigasjonen og plotter inn bestemmelsessted. Da vil elektronikken til enhver tid sørge for optimal energibruk.

Mulighet for én-pedalskjøring som i i3 får man via et B-trinn på girspaken. Ellers kan regenerering stilles inn i tre grader – høy, medium og lav.

Det beste alternativet er å velge en fjerde innstilling: «Adaptiv». Da tilpasser bilen selv til enhver tid regenereringsgraden til det som passer best etter rådende kjøreforhold.

SKJERMEN VED ANKOMST: Vi kunne ha kjørt opp mot 35 mil, uten å ha kjørt spesielt økonomisk og under lite optimale forhold. Snitthastighet på turen: 67,3 km/t.

35 mil - godkjent

Med en dags prøvekjøring til rådighet var det ikke tid til en nøye planlagt rekkeviddetest, men vi startet med fullt batteri og kjørte 309 kilometer.

Ved ankomst anslo «gjettometeret» i instrumentpanelet 38 kilometer rest-rekkevidde, noe som altså ville gitt en total på 347 kilometer.

Indikert gjennomsnittsforbruk var 21 kWt/100 km. Da hadde vi stort sett kjørt med det vi vil kalle en normal kjørestil og en god miks av landevei og motorvei, på sistnevnte en del mil i 100 og 110 km/t.

Turen gikk fra Oslo til Lygna, videre mot Romeriksåsene og Lillestrøm, før vi dro tur-retur Drammen. Det regnet kontinuerlig, noe som øker rullemotstanden (bilen var for øvrig påmontert såkalt «europeiske» vinterdekk), med temperaturer mellom3 og 9 grader.

Forholdene tatt i betraktning, ble rekkevidden og forbruket vi konstaterte omtrent som vi kunne håpe på.

God å kjøre

Som vi har vært inne på tenderer demperoppsettet på iX3 mot det stramme. Det gjør, tross høy vekt, at bilen svinger rimelig flatt også under aktiv kjøring.

Kjørekomforten er absolutt godkjent, men ikke på nivå med Mercedes-Benz EQC eller Audi e-tron. Ujevnheter i veibanen merkes i større grad her, på grunn av det stivere oppsettet.

Dessuten er iX3 meget stillegående, med førsteklasses lyddemping. Fra drivlinjen høres bare et lavmælt hvin ved oppstart, deretter er motorlyd fraværende.

Du kan få simulert motorlyden i menyen under Iconic Sounds, som gir tilpasset «motorlyd» avhengig av om man velger Comfort- eller Sport-modus.

Kjører som en ...BMW

Oppsummert er dette en engasjerende bil å kjøre. Den gir i større grad lyst til å kjøre aktivt enn de andre tyske konkurrentene.

Bakhjulsdriften passer bilen bra og selv om vi ved noen anledninger ga på litt ekstra gjennom svingene gjorde elektronikken at bakvognen aldri truet med å ta over styringen. Man kjenner bare det gode skyvet bakfra gjennom svingen.

BMW har åpenbart etterstrebet den klassiske BMW-kjørefølelsen selv i en tung, elektrisk SUV – og våre førsteinntrykk tilsier at de langt på vei har lykkes med det.

BMW iX3 - utstyrsnivåene i Norge

  • BMW iX3 Charged har blant annet følgende standardutstyr: 19" aluminiumsfelger, elektrisk justerbare seter i kunstskinn («Sensatec» i fargene «Black» eller «Mocca», dashbord i kunstskinn («Sensatec»), panoramasoltak, takrails, adaptivt understell, BMW Live Cockpit Professional og navigasjonssystem, Driving Assistant Professional, Parking Assistant, metallic lakk, sportsratt i skinn, automatisk baklukebetjening, oppvarmede forseter, trådløs lader for mobiltelefon, forberedelse for Apple Car Play og Andriod Autio, Ambiente interiørbelysning og LED- frontlykter
  • BMW iX3 Charged Plus har, i tillegg til utstyret i Charged, blant annet følgende standardutstyr: 20" aluminiumsfelger, elektriske justerbare sportsseter (med korsyggstøtte) i skinn («Vernasca» i fargene «Black», «Mocca», «Cognag» eller «Canberra Beige»), Comfort Access (nøkkelfri betjening), Acoustic glazing (forbedret akustisk demping for siderutene fremme), Iconic Electric Sound, adaptive full-LED frontlykter med fjernlysassistent, Parkeringassistent Plus, Head-Up display, Harman Kardon Surround høyttalersystem og Gesture Control (styring av infotainmentanlegg med håndbevegelser)
  • BMW iX3 Fully Charged har, i tillegg til utstyret i Charged Plus, blant annet følgende standardutstyr: Tilhengerfeste, mørkt taktrekk, bortfall av blå eksteriørdetaljer, mørke ruter og «Shadowline» (sort optikk). Med andre ord – så godt som alt mulig utstyr som kan leveres til BMW iX3.

BMW iX3 mot konkurrentene

Modell BMW iX3 Audi e-tron BYD Tang Mercedes-Benz EQC Jaguar I-Pace
VersjonCharged50 Advanced Business4x4 Executive400 4MATICEV320 AWD S
- Pris importør559.000588.380599.900627.000628.950
- Motorytelse total, hk286313489408320
- Dreiemoment total, Nm400540660760500
- Drivhjul totalBakAlleAlleAlleAlle
- Spenning, Volt400400-408388
- Kapasitet, kWh80.071.082.880.090.0
- Maks. ladeeffekt150120-110100
- Rekkevidde WLTP, km459303-417470
- Akselerasjon 0-100 km/t, sek6.87-5.16.4
- Topphastighet, km/t180190180180180
- Bagasjeromvolum, normalt, liter510660-500505
- Bagasjeromvolum, maksimalt, liter15601725-14601163
- Lengde, mm47344901487047624682
- Bredde karosseri, mm18911935195018841895
- Høyde, mm16681629172516241565
- Akselavstand, mm28642928282028732990
- Bakkeklaring, mm17917215097142
- Egenvekt uten fører, kg21852407229524202133
- Maksimal tilhengervekt, kg750180014401800750

Kilde: OFV Kjøretøydata