Bildeserie - bla frem eller tilbake med pilene øverst:
Fra blanke ark
Man aner unektelig en Elon Musk-inspirert grunnfilosofi hos utfordreren:
– Lucid Motors er drevet av å forbedre den elektriske bilen, og ved å gjøre det, å hjelpe til med å flytte hele industrien fremover, mot en raskere utbredelse av bærekraftig mobilitet, sa Rawlinson under presentasjonen.
Som Tesla har Lucid også valgt å starte med blanke ark og utvikle sine egne løsninger fra start, snarere enn å sette sammen et produkt ved utstrakt bruk av hyllevare fra underleverandører.
Produsenten hevder at denne første modellen, Air, er resultatet av en revolusjonerende, helhetlig tilnærming til måten å sette sammen en bil på.
Annonse
Små, sterke motorer - mye plass
De kaller det Lucids rom-konsept. Ideen er å utnytte muligheten miniatyriseringen av det elektriske drivverket gir til å optimere tilgjengelig innvendig plass.
Lucids produktarkitektur som skal muliggjøre dette kalles LEAP (Lucid Electric Advanced Platform).
Bilens navn, Air, henspiller nettopp på det at det er plass til mye luft innvendig.
LEAP skal også danne grunnlaget for kommende modeller. Under presentasjonen ble det vist teaser-bilder av en kommende SUV, som skal få navnet Gravity.
Se hele presentasjonen 9. september her:
Annonse
Vil gå lenger
Også her aner vi en strategi inspirert av Tesla.
Men Lucid vil legge listen enda høyere og lover det lille ekstra. Bedre batterier, raskere lading, mer effekt ...
Lucid skal altså ha klart å utvikle elektriske motorer som tar mindre plass samtidig med at de produserer mer effekt.
Ikke nok med det: Batteripakken, som er modulerbar, har en kapasitet på opptil 113 kWt i den største versjonen.
Den skal være pakket på en smart måte som gir høy energitetthet.
Det skal sies at troverdigheten til Lucid på dette feltet er styrket gjennom at selskapet har erfaring med batteriproduksjon tilbake til 2007
Det året ble selskapet grunnlagt under navnet Atieva, nettopp for å utvikle og produsere batterier for elbiler.
– Verdens raskeste lading
I dag er Atieva Lucids teknologi-avdeling. De forsyner blant annet Formel E-biler med batteriteknologi.
Det er denne bakgrunnen som gjør det lettere å tro på Lucid når de hevder at de vil tilby verdens høyeste ladehastighet.
Tallene er ganske visst egnet til å imponere, selv om vi mangler dokumentasjon som underbygger dem per nå.
Lucid lover en ladetid, på ladestasjoner som gir tilstrekkelig effekt, på bare 20 minutter for 480 kilometer rekkevidde.
Og maksimal ladehastighet oppgis til 1930 kilometer per time.
Ytelsene som oppgis står i stil med det øvrige. Den dyreste og heftigste versjonen, som lanseres først, har ikke den lengste rekkevidden.
Denne utgaven, Dream Edition, tilbyr derimot mest effekt: Hele 1.095 hestekrefter (1.080 bhp).
Og Lucid Motors akter å flytte grenser på andre områder også. De nevner blant annet en revolusjonerende lysteknologi basert på et nytt og egenutviklet mikrolinse-system som skal gi tusener av bittesmå lyskanaler.
Det skal gi tidenes beste billys, skal vi tro produsenten.
Også på sikkerhets- og assistansefronten er det avanserte saker. Her utfordrer imidlertid ikke Lucid Tesla direkte.
Det er nemlig ikke snakk om en selvkjørende bil, men de hittil mest perfeksjonerte systemene for førerassistanse på nivå 2 og 3.
Disse er basert på et sensorsystem med 32 komponenter som innbefatter radar, kameraer, høy-definisjons lidar-teknologi og ultralyd.
Fra litt over 720.000 kr i USA
De fire følgende variantene ble presentert i går (prisene er de som gjelder i USA, før skattefradrag):
Lucid Air: Kommer i 2022 - pris fra under 80.000 dollar (ca. 720.000 kroner). Spesifikasjoner ukjent.
Lucid Air Touring: Kommer i annet halvår 2021 - pris fra 95.000 dollar (ca. 855.000 kroner). Effekt: 629 hk, rekkevidde: 654 km.
Lucid Air Grand Touring: Kommer sommeren 2021 - pris fra 139.000 dollar. (ca. 1.250.000 kroner). Effekt: 811 hk, rekkevidde: 832 km.
Lucid Air Dream Edition: Først ut, våren 2021 - pris fra 169.000 dollar. (ca. 1.520.000 kroner). Effekt: 1.095 hk, rekkevidde: 749 - 810 km.
Annonse
Til Norge neste år?
En hel del norske interessenter følger spent med. Det har vært mulig noen tid å reservere bilen mot et depositum på 8.900 kroner.
Når vil så disse kunne få bilen sin?
Annemarte Norevik, som er PR- og kommunikasjonsrådgiver for Lucid Motors i Norge, opplyser til Motor at Nord-Amerika får biler først - i andre kvartal neste år.
Lucid vil komme med mer informasjon om levering i resten av verden på et senere tidspunkt.
Norevik understreker imidlertid at Norge er blant landene det satses på.