NÆRMER SEG: Lucid Air skal være produksjonsklar i september.
Foto: LUCID MOTORS
Ny test av Lucid Air viser:
- Banker Tesla på rekkevidde
Skal vi tro Bloombergs rekkeviddetest, har Model S funnet sin overbil.
Lucid
- Elbil-oppstart grunnlagt i 2007 under navnet Atieva og basert i California - ikke langt fra Teslas hovedkvarter
- Viste sin kommende Tesla-konkurrent , Lucid Air, første gang i 2016, men fikk økonomiske problemer
- Reddet av saudi-arabisk kapital høsten 2018
- Sier de skal få bilen, som blir en god del dyrere enn Model S, på markedet tidlig i 2021
- Hevder toppmodellen får 832 km rekkevidde
De gamle er eldst.
Enn så lenge.
Tesla Model S, lansert i 2012, er fortsatt markedsledende på rekkevidde, noe den igjen viste i Motor og NAFs store rekkeviddetester i år - vinter som sommer.
Mulig tilbakelagt distanse fra batteriet er fulladet har bare blitt bedre med årene og i sommer ble bilen kjørt hele 645 kilometer på én lading før den stoppet.
En dag vil noen lage biler som går lengre.
Og selv om Mercedes-Benz hevder deres kommende luksus-elbil, EQS, skal klare 70 mil, virker Lucid Motors å være først i køen.
Lucid Motors hevder at deres første modell - som etter planen lanseres på nyåret - klarer 832 kilometer på en lading. Det er målt etter USAs relativt konservative EPA-standard, riktignok ikke av EPA selv, men av det anerkjente kontrollorganet FEV i Michigan.
I og med at bilen ikke er i serieproduksjon ennå, trodde vi ikke det var mulig å etterprøve dette ennå, men nå har Bloomberg greid å få tak i en førproduksjonsbil og har gjennomført den første uavhengige rekkeviddetesten av bilen.
Trippeltest
Ikke nok med det:
De konfronterte Lucid Air med de nærmeste eksisterende konkurrentene: Tesla Model S Long Range (selvsagt!) og Porsche Taycan Turbo S.
Økonomimagasinets testførere ladet opp alle tre til 100 prosent og kjørte så bilene den samme ruten til de gikk tomme for strøm.
Starten gikk fra Lucid Motors-hovedkvarteret i Newark, California.
Ruten var en miks av landevei og motorvei og etterstrebet snitthastighet var hele 113 km/t (70 miles pr. time).Klimaanlegget hadde samme innstilling i de tre bilene.
Dette var altså relativt krevende forhold og den oppnådde rekkevidden til Lucid Air er utvilsomt imponerende. Med sine 734 km kom den 162 km lengre enn Teslaen.
Bloombergs rekkeviddetest - resultatene sammenlignet med EPA-målinger
Modell
|
Bloomberg-måling
|
EPA-måling
|
Lucid Air | 734 km | 832 km (estimat) |
Tesla Model S | 572 km | 647 km |
Porsche Taycan | 380 km | 309 km |
Anekdotisk
Porsches deltakelse med en Turbo S i dette selskapet anser vi for å være mer anekdotisk.
Om den lengre rekkevidden er oppnådd bare med større batteri eller med bedre energieffektivitet, gjenstår å se.
Bilens spesifikasjoner skal offentliggjøres i september, når produksjonsbilen omsider avdukes.
Det hører med til historien at Lucid Air i denne utgaven kommer til å være en god del dyrere enn Tesla Model S – ca. 100.000 dollar for Lucid, mot ca. 75.000 dollar for Model S
Etter planen skal Lucid Air være i salg på nyåret.
Produsenten planlegger allerede neste modell, en romslig og luksuriøs crossover/SUV.