20 GANGER EL: Vi samlet 20 elbiler til rekkeviddetest med start i Oslo, men skulle ikke langt ut av hovedstaden før det kom både snøfiller og minusgrader. Foto: Tomm W. Christiansen
20 GANGER EL: Vi samlet 20 elbiler til rekkeviddetest med start i Oslo, men skulle ikke langt ut av hovedstaden før det kom både snøfiller og minusgrader. Foto: Tomm W. Christiansen

Hvor langt går elbilene?

Knockout i vinterlig rekkeviddetest

Hvis det noen gang har vært tvil om hvem som er rekkeviddekongen i det norske elbilmarkedet: Den tvilen er borte! Tesla Model S har best rekkevidde på norske vinterveier.

Publisert Sist oppdatert

DETTE ER SAKEN: Vi kjørte 20 biler langs en rute fra Oslo nordover mot Dombås, østover til Folldal og deretter sørover igjen. Og bilene ble kjørt til det var fullstendig tomt for batteri…

Vår Model S rullet sine aller siste meter på strekningen sør fra Folldal, men kom seg aldri helt til Venabygdsfjellet.

 

Da triptelleren stod på 469,8 km var det helt slutt.

Og seieren var det ingen tvil om.

Se hele resultatlista lenger ned på siden!

De tre Tesla-modellene tok tre av de fire øverste plassene, mens Hyundai Kona igjen bekreftet sin imponerende rekkevidde – og snek seg hårfint foran Tesla Model 3.

Les også: Her er årets elbil-lanseringer

Indikasjon

Vi startet ferden i tre varmegrader og regn/sludd i Oslo – og jo lengre nord vi kom, jo kjøligere ble det. Men streng vinterkulde ble det aldri. På det kaldeste viste termometeret minus seks grader.

Testen er først og fremst en indikasjon på hvordan bilene leverer i forhold til WLTP-rekkevidden vi vanligvis får oppgitt – og disse tallene ser du nedenfor.

Erfaringsmessig viser WLTP-testene seg å stemme ganske godt når vi kjører i normalt sommervær. Du kan lese her om rekkeviddetesten vi gjorde med ni elbiler sist sommer.

Men det er ingen som har kjørt 20 elbiler samtidig slik vi gjorde nå: 

Alle startet fulladet etter en natt i garasje, med kaldt batteri, 21 graders kupévarme og setevarme på laveste nivå. Bilene ble kjørt helt tomme for batteri (vi hadde følge av to bergingsbiler som plukket oss opp og fraktet oss til nærmeste ladestasjon).

Les også: Her er alle Motors elbiltester

VI ER I GANG: Klima- og miljøminister Sveinung Rotevatn markerte starten på årets store elbiltest. Foto: Tomm W. Christiansen
VI ER I GANG: Klima- og miljøminister Sveinung Rotevatn markerte starten på årets store elbiltest. Foto: Tomm W. Christiansen

Mange faktorer påvirker

Vær obs på at du ganske sikkert kommer til å få et annet rekkevidde-resultat hvis du prøver en tilsvarende test. 

Rute og topografi, temperatur, lastemengde, dekkstørrelse og ikke minst kjøremønster vil påvirke rekkevidden i betydelig grad.

Dette er lengdene vi fikk:

Bil

Oppgitt WLTP-rekkevidde

Km i vår test

Tesla Model S

610 km

469,8 km

Tesla Model 3

560 km

404,4 km

Tesla Model X

507 km

419,6 km

Jaguar I-Pace

470 km

333,8

Kia e-Niro

455 km

360,2 km

Kia e-Soul

452 km

352 km

Hyundai Kona

449 km

404,5 km

Opel Ampera-e

423 km

296,9 km

Mercedes EQC

417 km

307 km

Audi e-tron Quattro 55 

415 km

341,1 km

Renault Zoe

395 km

313,8 km

Nissan Leaf 62 kWt

385 km

298,6 km

Audi e-tron Quattro 50

332 km

259 km

Hyundai Ioniq

311 km

269,3 km

BMW i3

310 km

245,8 km

Nissan Leaf 40 kWt

270 km

208,9 km

Volkswagen e-Golf

222 km

198,1 km

Volkswagen e-Up!

251 km

226 km

Seat Mii Electric

260 km

226,6 km

Skoda Citigo-e

260 km

220 km

Dette er ruten vi kjørte:

Vi kommer tilbake i dagene og ukene som kommer med detaljert informasjon om bilenes prestasjoner – i tillegg til ladetester vi skal gjennomføre de neste dagene!