20 GANGER EL: Vi samlet 20 elbiler til rekkeviddetest med start i Oslo, men skulle ikke langt ut av hovedstaden før det kom både snøfiller og minusgrader. Foto: Tomm W. Christiansen
20 GANGER EL: Vi samlet 20 elbiler til rekkeviddetest med start i Oslo, men skulle ikke langt ut av hovedstaden før det kom både snøfiller og minusgrader. Foto: Tomm W. Christiansen

Hvor langt går elbilene?

Knockout i vinterlig rekkeviddetest

Hvis det noen gang har vært tvil om hvem som er rekkeviddekongen i det norske elbilmarkedet: Den tvilen er borte! Tesla Model S har best rekkevidde på norske vinterveier.

Publisert Sist oppdatert

DETTE ER SAKEN: Vi kjørte 20 biler langs en rute fra Oslo nordover mot Dombås, østover til Folldal og deretter sørover igjen. Og bilene ble kjørt til det var fullstendig tomt for batteri…

Vår Model S rullet sine aller siste meter på strekningen sør fra Folldal, men kom seg aldri helt til Venabygdsfjellet.

Da triptelleren stod på 469,8 km var det helt slutt.

Og seieren var det ingen tvil om.

Se hele resultatlista lenger ned på siden!

De tre Tesla-modellene tok tre av de fire øverste plassene, mens Hyundai Kona igjen bekreftet sin imponerende rekkevidde – og snek seg hårfint foran Tesla Model 3.

Les også: Her er årets elbil-lanseringer

Indikasjon

Vi startet ferden i tre varmegrader og regn/sludd i Oslo – og jo lengre nord vi kom, jo kjøligere ble det. Men streng vinterkulde ble det aldri. På det kaldeste viste termometeret minus seks grader.

Testen er først og fremst en indikasjon på hvordan bilene leverer i forhold til WLTP-rekkevidden vi vanligvis får oppgitt – og disse tallene ser du nedenfor.

Erfaringsmessig viser WLTP-testene seg å stemme ganske godt når vi kjører i normalt sommervær. Du kan lese her om rekkeviddetesten vi gjorde med ni elbiler sist sommer.

Men det er ingen som har kjørt 20 elbiler samtidig slik vi gjorde nå:

Alle startet fulladet etter en natt i garasje, med kaldt batteri, 21 graders kupévarme og setevarme på laveste nivå. Bilene ble kjørt helt tomme for batteri (vi hadde følge av to bergingsbiler som plukket oss opp og fraktet oss til nærmeste ladestasjon).

Les også: Her er alle Motors elbiltester

VI ER I GANG: Klima- og miljøminister Sveinung Rotevatn markerte starten på årets store elbiltest. Foto: Tomm W. Christiansen
VI ER I GANG: Klima- og miljøminister Sveinung Rotevatn markerte starten på årets store elbiltest. Foto: Tomm W. Christiansen

Mange faktorer påvirker

Vær obs på at du ganske sikkert kommer til å få et annet rekkevidde-resultat hvis du prøver en tilsvarende test.

Rute og topografi, temperatur, lastemengde, dekkstørrelse og ikke minst kjøremønster vil påvirke rekkevidden i betydelig grad.

Dette er lengdene vi fikk:

Bil Oppgitt WLTP-rekkevidde Km i vår test
Tesla Model S610 km469,8 km
Tesla Model 3560 km404,4 km
Tesla Model X507 km419,6 km
Jaguar I-Pace470 km333,8 km
Kia e-Niro455 km360,2 km
Kia e-Soul452 km352 km
Hyundai Kona449 km404,5 km
Opel Ampera-e423 km296,9 km
Mercedes EQC417 km307 km
Audi e-tron Quattro 55415 km341,1 km
Renault Zoe395 km313,8 km
Nissan Leaf 62 kWt385 km298,6 km
Audi e-tron Quattro 50332 km259 km
Hyundai Ioniq311 km269,3 km
BMW i3310 km245,8 km
Nissan Leaf 40 kWt270 km208,9 km
Volkswagen e-Golf222 km198,1 km
Volkswagen e-Up!251 km226 km
Seat Mii Electric260 km226,6 km
Skoda Citigo-e260 km220 km

Dette er ruten vi kjørte:

Vi kommer tilbake i dagene og ukene som kommer med detaljert informasjon om bilenes prestasjoner – i tillegg til ladetester vi skal gjennomføre de neste dagene!

Powered by Labrador CMS