FOR FOLKET: Mercedes åpnet sin paviljong på Paris-utstillingen tirsdag med den helelektriske EQC.

Høstens store bilutstilling:

Elektrisk toppmøte i Paris

Aldri har stemningen vært mer elektrisk på en bilutstilling. For første gang under samme tak i Paris denne uka: Model 3 som skal gi Tesla en posisjon i massemarkedet, og de nye elbilene som skal ta tyske Audi og Mercedes-Benz inn i framtida.

Publisert Sist oppdatert

Lille Norge er et slags foregangsland for to av viktigste trendene på Paris-utstillingen:

Elektrisk og SUV er stikkord som går igjen, helst i kombinasjon.

Samtidig er det som ikke er på utstillingen en slags påminnelse om bilindustriens store utfordringer. EU-kravene til lavere utslipp, manifestert gjennom den nye testmetoden WLTP, betyr at svært mange modeller rett og slett ikke er klare for markedet.

Volkswagen er en av produsentene som venter på nye WLTP-tall for mange av sine modeller, har heller ingen store lanseringer denne høsten, og er ikke representert i Paris.

Mens atter andre, som Volvo, har valgt å skrote de kostbare bilutstillingene som markedsføringsarena.

Les også: Så lange er ventelistene på alle elbil-modellene

Midt i blinken

Ikke desto mindre er høstens store utstilling i Europa ganske så rik på nyheter. Her er et sveip gjennom de viktigste lanseringene, i alfabetisk rekkefølge og med norske briller:

Audi har først og fremst Europa-presentasjon av sin første helelektriske bil, e-tron. Lanseringen i San Francisco nylig bekreftet endelig at Audi nå kommer med en modell som treffer midt i blinken for preferansene til norske bilkjøpere: Batteri, SUV-mål, hengerfeste, god rekkevidde.

TYSK TØFFING: Audi e-tron

Audi har videre siste generasjon Q3 å vise fram. Også det er en bil som treffer godt i den norske markedet, selv om elektrifisering mangler. Vår biljournalist var ualminnelig tilfreds under prøvekjøring i Alpene for noen uker siden.

En ny generasjon A1, samt facelift for A4 og Audi TT, er andre høydepunkter for Audi.

BMW viser fram ny 3-serie, som ventes for levering i Norge i mars 2019, men det har vært lite informasjon om detaljene på forhånd.

GÅR LENGER: BMW X5 xDrive45e

Mer er kjent for luksus-SUV’en X5, hvor BMW nylig varslet en elektrisk rekkevidde på nær 80 km for plug-in-modellen.

Les også: Hva bør jeg gjøre med dieselbilen min nå?

Perfekt match

På hjemmebane i Paris varter Citroën opp med C5 Aircross, i første omgang med ren forbrenningsmotor, men i løpet av 2019 også som plug-in-hybrid. Det kan bli en viktig modell for Citroën i det norske markedet.

Enda mer interessant er det kanskje med DS, opprinnelig etablert som premium-utgaven av Citroën. Siden 2014 har det vært et frittstående merke i PSA-konsernet. Når importør Bertel O. Steen nå legger en viss tyngde bak markedsføringen av DS, skjer det med to modeller som matcher det norske avgiftssystemet perfekt.

Vel så spennende er plug-in-varianten av DS 7 Crossback, en ganske smekker SUV med firehjulstrekk som vil treffe godt på norske kjøpspreferanser og avgiftsstruktur. Den kommer for levering høsten 2019.

KAN BOOKES NÅ: DS 3 Crossback e-tense

Les også: Hybrid, plug-in eller batteri – hva lønner seg?

Jaguar viser sin i-PACE – som har gjort underverker for merket med tanke på markedsføring i de litt bredere lag. Med en bil i Model X-klassen, både på pris og kapasitet, har Jaguar kommet på radaren til mange.

Ny SUV-bestselger

PÅ PLASS: Jaguar I-PACE

De sørkoreanske merkene Hyundai og Kia har begge sine nye elektriske kompakt-SUV'er å vise fram. Både Hyundai KONA electric og Kia Niro Electric kommer med rekkevidde som matcher bilene en prisklasse opp (ca 485 km). KONA ble lansert i sommer, og selv uten mulighet for hengerfeste er køen lang for den som signerer kontrakt nå.

Niro Electric vises i Paris, men lanseres i Norge først i desember. Den kommer trolig med mulighet for hengerfeste, og garantert med bedre plass (450 liter mot 332 liter bagasjerom) enn rivalen fra Hyundai.

POPULÆR: Hyundai KONA electric

Hyundai har gjort forbedringer på i30, men i Paris er det kanskje vel så spennende å høre selskapet legge ut om videre planer for elektrifisering og lavutslipp.

KOMMER FØR JUL: Kia Niro electric

Søsterselskapet Kia har en Ceed GT å vise fram, i tillegg til lekre Proceed som ble lansert for få uker siden.

Mercedes-Benz har utstillingspremiere på sin elektriske EQC, SUV-modellen som vel 2000 nordmenn har stått i kø for.

Og apropos SUV:

I Paris kommer ny versjon av GLE, merkets bestselgende SUV. Rapportene forteller om en bil med betydelige forbedringer på design, komfort, kjøreegenskaper og plass.

Mercedes viser dessuten en ny B-klasse, men har ikke opplyst noe om hvordan denne utgaven plasserer seg i merkets omfattende elektriske planer.

NY STJERNE: Mercedes-Benz EQC

Les også: «Det beste testresultatet noe piggdekk har fått»

Smart sparing

For Peugeot er det også  de første stegene mot elektrifisering som skaper overskrifter i Norge.

Merket viser en 508 SW som kommer som plug-in-hybrid i annet halvår 2019, og har også en sedan-variant av 508.

Populære 3008 kommer elektrifisert som plug-in med 300 hesters motor og firehjulstrekk. Bilen gjør 0-100 på 6,5 sekunder, har toppfart i elmodus på 135 km/t, og kan kjøre med firehjulstrekk på bare elektrisitet. Modellen kommer også med et sparesystem for elektrisitet som gjøre det mulig å gjemme igjen litt strøm til en siste strekning hvor elektrisk kjøring gir mest gevinst.

Det kan bli en spennende modell for det norske markedet.

SEAT har for første gang sin nye Tarraco på utstilling, en stor SUV som kommer i plug-in-utgave i 2019.

Skoda slipper heller ingen store nyheter, men nye Kodiaq RS kommer med den kraftigste dieselmotoren Skoda noen gang har servert. Konseptmodellen Vision RS gir klare indikasjoner på hvordan Skoda tenker seg designet på den neste RS-generasjonen. Vision E er varslet som deres første helelektriske modell en gang i 2020.

I Paris viser Skoda også en Octavia på naturgass, en modell som kommer til Norge på nyåret.

Les også: Bompengeinnkreving koster 730 millioner

Ønskerepriser

Fra Japan kommer Suzuki med en ny generasjon av den lille firehjulstrekkeren Jimny, den første nye utgaven av denne modellen på 20 år.

Og apropos japanske veteraner:

Toyota viser fram nye Corolla, som strengt tatt ikke er noen nyhet. For den ble sluppet allerede i Geneve i vår – da som en Auris. Men Toyota har som kjent besluttet å skrote Auris-navnet, og brande denne modellen som en Corolla igjen også i Europa, slik de gjør i resten av verden.

Når vi først er inne på nye, gamle Toyotaer, så byr Paris-utstillingen også på Yaris GR Sport, en jubileumsmodell med litt sprekere designuttrykk enn den vi har blitt kjent med gjennom 20 år. Motoren er den samme gamle.

Og sist, men ikke minst:

TILBAKE I NORGE: Toyota Corolla

For første gang på en utstilling i Europa viser Tesla fram sin nye Model 3. Teslas «folkevogn» er behørig omtalt og prøvekjørt, også her i Motor. Selskapet har varslet at leveringene i Europa starter i første halvår 2019.

Voilà!