FOR FOLKET: Mercedes åpnet sin paviljong på Paris-utstillingen tirsdag med den helelektriske EQC.
Høstens store bilutstilling:
Elektrisk toppmøte i Paris
Aldri har stemningen vært mer elektrisk på en bilutstilling. For første gang under samme tak i Paris denne uka: Model 3 som skal gi Tesla en posisjon i massemarkedet, og de nye elbilene som skal ta tyske Audi og Mercedes-Benz inn i framtida.
Lille Norge er et slags foregangsland for to av viktigste trendene på Paris-utstillingen:
Elektrisk og SUV er stikkord som går igjen, helst i kombinasjon.
Samtidig er det som ikke er på utstillingen en slags påminnelse om bilindustriens store utfordringer. EU-kravene til lavere utslipp, manifestert gjennom den nye testmetoden WLTP, betyr at svært mange modeller rett og slett ikke er klare for markedet.
Volkswagen er en av produsentene som venter på nye WLTP-tall for mange av sine modeller, har heller ingen store lanseringer denne høsten, og er ikke representert i Paris.
Mens atter andre, som Volvo, har valgt å skrote de kostbare bilutstillingene som markedsføringsarena.
Ikke desto mindre er høstens store utstilling i Europa ganske så rik på nyheter. Her er et sveip gjennom de viktigste lanseringene, i alfabetisk rekkefølge og med norske briller:
Audi har først og fremst Europa-presentasjon av sin første helelektriske bil, e-tron. Lanseringen i San Francisco nylig bekreftet endelig at Audi nå kommer med en modell som treffer midt i blinken for preferansene til norske bilkjøpere: Batteri, SUV-mål, hengerfeste, god rekkevidde.
På hjemmebane i Paris varter Citroën opp med C5 Aircross, i første omgang med ren forbrenningsmotor, men i løpet av 2019 også som plug-in-hybrid. Det kan bli en viktig modell for Citroën i det norske markedet.
Enda mer interessant er det kanskje med DS, opprinnelig etablert som premium-utgaven av Citroën. Siden 2014 har det vært et frittstående merke i PSA-konsernet. Når importør Bertel O. Steen nå legger en viss tyngde bak markedsføringen av DS, skjer det med to modeller som matcher det norske avgiftssystemet perfekt.
Vel så spennende er plug-in-varianten av DS 7 Crossback, en ganske smekker SUV med firehjulstrekk som vil treffe godt på norske kjøpspreferanser og avgiftsstruktur. Den kommer for levering høsten 2019.
Jaguar viser sin i-PACE – som har gjort underverker for merket med tanke på markedsføring i de litt bredere lag. Med en bil i Model X-klassen, både på pris og kapasitet, har Jaguar kommet på radaren til mange.
Ny SUV-bestselger
De sørkoreanske merkene Hyundai og Kia har begge sine nye elektriske kompakt-SUV'er å vise fram. Både Hyundai KONA electric og Kia Niro Electric kommer med rekkevidde som matcher bilene en prisklasse opp (ca 485 km). KONA ble lansert i sommer, og selv uten mulighet for hengerfeste er køen lang for den som signerer kontrakt nå.
Niro Electric vises i Paris, men lanseres i Norge først i desember. Den kommer trolig med mulighet for hengerfeste, og garantert med bedre plass (450 liter mot 332 liter bagasjerom) enn rivalen fra Hyundai.
Hyundai har gjort forbedringer på i30, men i Paris er det kanskje vel så spennende å høre selskapet legge ut om videre planer for elektrifisering og lavutslipp.
Merket viser en 508 SW som kommer som plug-in-hybrid i annet halvår 2019, og har også en sedan-variant av 508.
Populære 3008 kommer elektrifisert som plug-in med 300 hesters motor og firehjulstrekk. Bilen gjør 0-100 på 6,5 sekunder, har toppfart i elmodus på 135 km/t, og kan kjøre med firehjulstrekk på bare elektrisitet. Modellen kommer også med et sparesystem for elektrisitet som gjøre det mulig å gjemme igjen litt strøm til en siste strekning hvor elektrisk kjøring gir mest gevinst.
Det kan bli en spennende modell for det norske markedet.
SEAT har for første gang sin nye Tarraco på utstilling, en stor SUV som kommer i plug-in-utgave i 2019.
Fra Japan kommer Suzuki med en ny generasjon av den lille firehjulstrekkeren Jimny, den første nye utgaven av denne modellen på 20 år.
Og apropos japanske veteraner:
Toyota viser fram nye Corolla, som strengt tatt ikke er noen nyhet. For den ble sluppet allerede i Geneve i vår – da som en Auris. Men Toyota har som kjent besluttet å skrote Auris-navnet, og brande denne modellen som en Corolla igjen også i Europa, slik de gjør i resten av verden.
Når vi først er inne på nye, gamle Toyotaer, så byr Paris-utstillingen også på Yaris GR Sport, en jubileumsmodell med litt sprekere designuttrykk enn den vi har blitt kjent med gjennom 20 år. Motoren er den samme gamle.