FORBEDRING: Nye BMW X5 i ladbar versjon skal klare 7,5 mil på ren elektrisitet. Selvsagt vesentlig mindre under en nordiske vinter, men likevel nok til å takle de fleste hverdager.

Ny BMW X5 i november:

Øker rekkevidden på strøm

BMWs nye luksus-SUV X5 skal klare de fleste daglige gjøremål på ren elektrisitet. Rekkevidden er nå oppgitt til 75 kilometer etter de nye og strengere målemetodene.

Publisert Sist oppdatert

– Med en solid økning i den elektriske rekkevidden, vil de fleste kunne kjøre denne ladbare SUV-en ene og alene på strøm i hverdagen, sier Marius Tegneby, kommunikasjonsdirektør i BMW Group Norge.

De ladbare hybridene diskuteres ganske heftig blant bilinteresserte.

Brukes de ikke etter hensikten – med hyppig lading og mest mulig drift på strøm – så er dette plutselig biler med lavere avgifter og høyere vekt og utslipp enn samme modell med ordinær bensinmotor.

Motor hører jevnlig om eiere som knapt har tatt ladekabelen ut av plasten på sine svært motorsterke biler.

Les også: Så lang er ventelista på de ulike elbilmodellene

– Det har vært mange diskusjoner rundt den elektriske rekkevidden til de første ladbare hybridene som kom på markedet. Med andre generasjon ladbare BMW X5 viser vi at BMW har teknologien som skal til for å løfte disse modellene til et nytt nivå. De store ladbare bilene vil også fremover ha best kapasitet til å bære den ekstra vekten til batteriene og by på lengst elektrisk rekkevidde, men vi kan forvente oss at både teknologi og elektrisk rekkevidde vil smitte over på mindre, kommende modeller, sier Tegneby.

BMW kaller sin nye modell en milepæl i utviklingen av ladbare hybrider. Bilen har fått modellbetegnelsen X5 45e iPerformance, og kommer på markedet i 2019. Den ordinære X5 lanseres i november.

Les også: Vår test av BMW X2 – blått til lyst

4WD også på strøm

I ladbare X5 kombineres kreftene fra to motorer: Bensinmotoren på 3 liter med 286 hk og et dreiemoment på 450 Nm. – og elmotoren på 112 hk og 265 Nm. dreiemoment. Samlet effekt blir 394 hk og et maks dreiemoment på 600 Nm. Klassikeren 0-100 km/t kan gjøres unna på 5,6 sekunder.

Bilen er firehjulsdrevet også når den går på strøm. Batteripakken krever 150 liter av bagasjerommet. Totalt sett blir volumet 500 liter med alle seter i bruk.