VISER MUSKLER: Nye Audi Q3 har fått den nye signaturen til Audi, den åttekantete grillen, og i tillegg litt muskuløse elementer for å underbygge SUV-preget.

Nye Audi Q3 prøvekjørt:

Tilbake i ringen

Audi mobiliserer i begge ender av det kraftig voksende SUV-markedet. Bare noen dager etter den storstilte lanseringen av elektriske e-tron, er de første utgavene av nye Q3 ute på veien. Motor har testet nykommeren med tre ulike motorer.

Publisert Sist oppdatert

På tide med en ny Q3, vil mange lojale Audi-kunder hevde. Bilen er Norges 93. mest solgte bil hittil i 2018, og den 91. mest solgte i hele 2017.

Konkurrenter som Volvo XC40 og BMW X1 selger vesentlig bedre, selv uten avgiftsgunstige plug-in-muligheter.

Den litt større, men prismessig sammenliknbare hybriden Lexus NX, selger enda bedre.

Men nå ønsker Audi å vinne tilbake litt velpløyd mark. Fortrinnsvis med firehjulstrekk i våre nordiske strøk, men også i økende grad med bare forhjulstrekk.

Les også: Er dette årets største elbilnyhet?

Kjapp utvikling

Det har skjedd mye i dette segmentet etter at første Q3 kom på markedet i 2011. Den gangen fikk modellen en mottakelse Audi er vant til og trives med: Høy kvalitet og komfort – og pris.

Men snart åtte år senere ser vi at utviklingen går fort i bilverden.

Utgående Q3 ble ganske raskt gammeldags, ikke minst interiørmessig.

Og her er vi inne på de største endringene ved den nye modellen vi kjører på svingete veier utenfor Bolzano i Syd-Tirol i Italia.

Instrumentpanelet er blitt lekkert og digitalt - og med enda et knepp høyere kvalitet i alt du kan ta på av paneler og brytere. De tradisjonelle klokkene i instrumentpanelet er erstattet av et stort kombiinstrumentet med 10,25-tommers skjerm, som sjåføren kan betjene fra rattet. Deler av panelene er lakkert i moteriktig pianolakk.

Pent å se på når alt er nytt og rent, men støvklut bør være med i standardutrustningen.

Les også: Audis geniale speil

Utseendemessig følger Q3 trenden fra de øvrige modellen, men den åttekantede «singleframe»-grillen og de smale kjegleformete hovedlyktene med LED-teknologi.

Luftinntakene foran og de kontrastfargede hjulbuene underbygger det litt røffere SUV-preget. Q3 har ivaretatt sitt kompakte preg, men har likevel vokst i alle retninger – nesten. Høyden er en halv centimeter lavere enn forgjengeren, mens lengden og bredden har økt med henholdsvis 9,7 og 2,5 centimeter.

Resultatet er bedre beinplass, takhøyde og albuebredde – men kanskje primært bedre bagasjeplass. Audi oppgir volumet til 530 liter, som kan økes til 675 liter med de skyvbare baksetene i fremste stilling.

De mange infotainment-løsningene kjenner vi igjen fra øvrige Audi-modellen. Det samme med de avanserte førerassistentsystemene. Den adaptive cruisekontrollen – ekstrautstyr i kombinasjon med automat – inkluderer både køassistent og filassistent.

Les også: Denne oversikten må du sjekke før du kjøper dekk

Førsteinntrykk

Vi kommer naturligvis tilbake med mer grundige tester når bilen etter hvert kommer på norsk asfalt. Men førsteinntrykket av Q3 er meget bra.

Motor testet bilen med tre forskjellige drivlinjer: 150 hk diesel og manuelt gir, samt 150 og 230 hk. bensin med sjutrinns automatgirkasse, kalt S tronic.

Uavhengig av motor og girkasse – altså smak og lommebok – framstår Q3 med klassiske Audi-kvaliteter: Robust, trygg og stram, på grensen til stiv. Du kan riktig velge muligheten til å endre kjøremodus – men i daglig bruk vil du ikke merke store forskjeller på de seks ulike gradene.

Støymessig ga Q3 et meget godt inntrykk. Selv med feite sommerdekk på de groveste asfaltpartiene, virker hjulstøyen bra dempet.

De tre testede motorene gjorde alle jobben som forventet, men 150 hk. og bensin kan nok virke litt tamt for enkelte som kjøper bil i denne prisklassen. Dieselmotoren har dreiemoment som passer bilen bedre, og da kan man også trives utmerket med en presis manuell girkasse.

Til Norge kommer bilene både med tohjulstrekk og firehjulstrekk (quattro), tre bensinmotorer på 150, 190 og 230 hk. og to dieselmotorer på 150 og 190 hk.

Prisene er foreløpig ikke klare. Men en modell med 150 hk. bensin, automat og firehjulstrekk vil nok ligge tett opptil 500.000 kroner. Ekstrautstyret kostet også fort en sekssifret sum.

Les også: Her er de nye bilmodellene som kommer de neste månedene