BESTSELGER-TIPS: Rundt Fords Mustang Mach-e finner du VW ID.3 (fra venstre nede), Honda e, Polestar 2, Porsche Taycan, Peugeot e-208, Mini Cooper SE, BMW iX3, VW ID.4 og Volvo XC40.

En strøm av nyheter i 2020:

Disse 10 elbilene gleder vi oss mest til

De store produsentene pøser ut elbiler som skal redusere flåteutslippet og forhindre bøter fra årsskiftet. De mindre lanserer særpregede modeller på et nytt og spennende marked. Det gir en strøm av nyheter i et prisspenn på et par millioner.

Publisert Sist oppdatert

DETTE ER SAKEN: Fra og med 1. januar 2020 får bilprodusentene saftige bøter hvis personbilflåtens gjennomsnittlige utslipp overstiger 95 gram CO2 per kilometer. Det har satt fart på produksjonen av de utslippsfire elbilene.

Her er de 10 viktigste elbilnyhetene i 2020 etter Motors oppfatning.

Men det er ikke enkelt å begrense seg. Og leser du videre etter topp 10, så dukker det opp en rekke øvrige nyheter som fort kan passe både lommeboka og kravene dine.

VW ID.3

Arvtakeren til populære e-Golf kommer på veiene til sommeren. Dette er bare starten på en rekke modeller som skal rulles ut på VW-konsernets dedikerte elbilplattform. ID.3 er litt større enn e-Golf utvendig og i bagasjerommet – men først og fremst langt romsligere i kupéen. Bakhjulsdriften er også en vesentlig forskjell. Prisen for de første bilene som kommer til Norge med 420 kilometer rekkevidde er fra 330.000 kroner. Etter hvert vil det komme en større og en mindre batteripakke – som gjør bilen ditto dyrere og rimeligere.

Ford Mustang Mach-e

Det føles som en evighet siden vi så vidt så baklysene til de som skulle bli en «Mustang-inspirert SUV med over 600 kilometer rekkevidde.» Og etter den tid er det bare et knippe norske journalister som har sett en fullskalamodell. Men skal vi tro rapportene, blir dette en særdeles lekker bil. Spesifikasjonene er også svært lovende.

Volvo XC40

Den kompakte SUV-en med det ikoniske utseendet har mange fans her i Norge.  Barnets hele navn er XC40 Recharge. Over 5000 nordmenn hadde tegnet seg på interesselisten bare få dager etter at elversjonen ble lansert. Du finner vår nyhetssak her. Bilen har batteri på 78 kWt, 408 hestekrefter, og hurtiglader til 80 prosent på rundt 40 minutter. Du kan få hengerfeste, men slipper ikke unna følgende faktum: WLTP-rekkevidden er rundt 400 kilometer.

VED PUMPENE: Volvo XC40 Recharge P8 AWD.

BMW iX3

BMW var en pionér med sin lille i3, som kom allerede i 2013. Men nå har alle de største konkurrentene forlengst lansert flotte elbiler i det viktige øvre SUV-segmentet uten konkurranse fra BMW. iX3 blir en etterlengtet direkte konkurrent til Mercedes EQC, Audi e-Tron og Jaguar I-Pace. Effektmessig er 270 hester mer enn nok, men likevel langt under de nevnte konkurrentene. Rekkevidden på drøye 40 mil er omtrent den samme.

Peugeot e-208

Det kommer en rekke modeller fra PSA-konsernet (Peugeot, Citroën, DS og Opel) med omtrent identiske spesifikasjoner i 2020. Vi har mest tro på denne. Ettersom drivlinjene på dagens elbiler er til det kjedsommelige like, blir design og særpreg enda viktigere. Og her har Peugeot funnet en stil med sine løveassosiasjoner i lysdesign og særpregete førermiljø. Batteri på 50 kWt, rekkevidde på drøye 30 mil og 136 hester. Pris fra 249.580 kroner.

VW ID.4

På konseptstadiet het den ID.Crozz, men trolig ender den opp med et mer ordinært navn. Dette er ID-modellen mange venter på, med over 550 liter bagasjeplass og firehjulsdrift, brukbar hengerkapasitet og rundt 500 kilometer rekkevidde med den største batteripakken.

Mini Cooper SE

En av modellene som sterkest markerer skiftet i bilindustrien. Ikonet Mini blir altså helelektrisk. Motoren på 184 hk kommer fra eierne i BMW, og er kjent fra i3. Men i motsetning til modellen som kom allerede i 2013, så er Mini forhjulsdrevet. Rekkevidden er på 235 kilometer. Prisen startet på 259.900.

Honda e

Et spennende konsept. En liten, luksuriøs retroinspirert elbil med begrenset rekkevidde beregnet på urbane strøk. Batteri på 35,5 kWt, motorer på 136 eller 154 hester, og rekkevidde på rundt 20 mil. Priser fra 266.200 for minste motor og fra 294.900 for største motor. Du får altså større biler med bedre rekkevidde for mindre penger, men det blir trolig sekundært hvis du først har falt for denne lille sjarmøren.

Polestar 2

Det er alltid gøy med nye bilmerker, selv om slektskapet til Volvo skinner igjennom i både teknologi og design. Det er ikke nødvendigvis noen ulempe. Sedanen Polestar 2 går rett inn i konkurranse med Tesla Model 3, men har etter vår mening et stort designmessig fortrinn. Batteripakka er på 78 kWt, rekkevidden rundt 50 mil, og bilen får 408 hestekrefter og firehjulsdrift. Pris fra 465.000 kroner.

Porsche Taycan

Du tror det ikke før du ikke hører det. Sagt på en annen måte: Nå har til og med Porsche satt en lydløs elektrisk motor i noe av det råeste og lekreste du vil se på veien de neste årene. For visst kommer det til å cruise noen Taycan gjennom de norske storbyene, tross prislapper på langt over millionen for rimeligste modell. 30.000 personer har reservert Porsches første heleelektriske modell, og faktisk er 10 prosent av dem fra lille Norge. Taycan får et batteri på 93,4 kWt, som skal gi rekkevidde på 450 kilometer for Turbo-modellen med 680 hester, og 412 kilometer for Turbo S med 761 hester. Pris fra 1.314.000 (Taycan Turbo) og 1.598.000 (Taycan Turbo S).

Les også: Her er alle Motors elbiltester

Ettertraktet Model Y

Og det kommer mye mer i 2020.

Opprinnelig var Tesla Model Y ikke blant disse, men i løpet av høsten har det flere ganger blitt bekreftet at lanseringen er framskutt. Trolig kommer bilen i produksjon i første halvår, men Tesla har ikke kommunisert noe om når bilen faktisk blir å få for norske under.

Derfor sorterer Tesla Model Y enn så lenge under 2021-lanseringene, men den kan likevel være vel verdt å vente på. Det er en litt større og 10 prosent romsligere variant av norgessuksessen Model 3, den får hengerfeste, og vil i utgangspunktet treffe norske kunders preferanser veldig godt. 

Den høyteknologiske luksusen fra kinesiske Byton vil ikke komme på norsk jord før i 2021.

Det vil derimot Audi e-tron Sportback. Som navnet tilsier, en kupévariant av e-tron. Litt mindre praktisk og litt lekrere. Audi Q4 kommer først i 2021.

Fra samme konsern kommer det også flere modeller på den nye elbilplattformen. Seat el-born er i prinsippet den samme bilen som langt mer profilerte VW ID.3, men rimeligere.

Og ser den ikke litt mer spennende ut enn en ID.3?

Og Skoda kommer med en spenstig designet modell – hittil kalt Skoda Vision – som deler det meste med VW ID.4, som vi har omtalt lenger opp i saken. Men kanskje må vi vente til 2021 på denne.

Les også: Se bilen som utklasser konkurrentene i ladetesten

Trillingene triller inn

De velkjente trillingene VW e-Up!, Seat Mii og Skoda Citigo-e lanseres i heleelektriske utgaver med oppgraderte batteripakker på 36,8 kWt, rekkevidde på rundt 26 mil og en motor på 83 hestekrefter.

Den ferske amerikanske elbilprodusenten Rivian har inngått milliardavtaler med både Amazon og Ford – uten å ha produsert en eneste bil. Og den første – Rivian R1T – er en lastebil. Den blir til gjengjeld ganske stilig, luksuriøs og utslippsfri, og markerer bare starten på hva vi har i vente.

Kinesiske Aiways kommer med en tohjulsdrevet SUV. Motor er blant de få som har kjørt bilen, og konkluderte med «at den er litt for langt hjemmefra». Altså ikke fullmoden for det norske markedet. Men svært lav pris kan selvsagt lokke. Men først og fremst er Aiways et av flere sterke signaler fra kineserne.

Kineserne har også overtatt det klassiske britiske merket MG, og lanserer den lille SUV-en ZS EV. Den har brukbar rekkevidde og bra plass til en svært lokkende pris – fra 229.000. Men så spørs det om dette er bra nok på et stadig mer kresent norsk marked. Batteriet på 44,5 kWt skal gi rekkevidde på 263 kilometer.

Les også: Denne elbilen går fire mil når batteriet viser «0 prosent»

Vi har løftet fram Peugeot e-208 som vår lille favoritt blant alle nykommerne fra PSA-konsernet. Men derfra kommer det mye spennende med nærmest identiske spesifikasjoner:

Opel Corsa og litt større Opel Mokka for eksempel. Og Peugeot e-2008, som igjen er litt større enn 208. Og ikke minst DS 3 Crossback E-Tense, som blir et mer luksuriøst og litt dyrere alternativ.

Mazda har vært trege på elektrifiseringsfronten, men har nå drivlinjen klar til det som trolig blir en liten SUV. Batteri på 35,5 kWt, og motor på 143 hestekrefter er foreløpig kjente spesifikasjoner.

Mercedes lanserer sin EQV, en diger personbil med en haug seterkonfigurasjoner. Batteri på 100 kWt skal gi den store og ikke spesielt aerodynamiske bilen rekkevidde på 405 kilometer. 204 hester.

Og det kan blir mer…