DE FIRE RINGENE: Audi

Audi-sjefen om elbil-overgangen:

Forbereder stopp for bensin og diesel

Audi-ledelsen arbeider med en helt konkret tidsplan for utfasingen av bensin- og dieselbiler. I tysk presse er anslaget en tidsperiode på 10-15 år.

Publisert

Helelektriske Audi e-tron ble Norges mest solgte bil i 2020, men ute i den store verden hviler Audi-salget tungt på biler med forbrenningsmotor.

Ikke desto mindre:

Audi-ledelsen er nå i sluttfasen med en tidsplan for når selskapet skal stanse produksjonen av bensin- og dieselbiler, skriver den tyske avisen Wirtschaftswoche.

– Omtanke for miljøet og økonomisk fremgang går hånd i hånd, sier Audi-sjefen Markus Duesmann.

Han vil overfor avisen ikke være konkret med sluttpunktet for bensin og diesel, men Wirtschaftswoche siterer kilder som anslår mellom 10 og 15 år.

Beslutningen er ventet om noen måneder, men det er uklart om ladehybridene også skal omfattes av denne planen.

Audi er noen uker unna lanseringen av heftige e-tron GT, men det knytter seg størst oppmerksomhet om den mindre Q4 e-tron som også skal lanseres i løpet av årets første måneder.

På litt lengre sikt er det den helt Artemis-modellen som ventes å bli en storselger for Audi. Detaljene om denne er ikke klare.

Kina-salget størst

Audi rapporterte forøvrig historisk sterke kvartalsresultater tirsdag, med utlevering av 505.583 biler i de siste tre månedene av 2020. Det samlede årssalget endte på 1.692.773 biler, ned 8,3 prosent fra året før.

Hele 727.358 av Audi-bilene ble solgt i Kina, mer enn tre ganger så mange som på det tyske hjemmemarkedet.

PS: e-tron hadde et globalt salg på 47.324 biler, av disse var 9227 i Norge.