Det er mye som er «først» med den kommende e-tron GT, langt utover det faktum at akselerasjonen på 3,5 sekunder fra 0 til 100 tar deg først over de fleste veikryss:
Det er Audis første elbil som blir produsert i Tyskland.
Den er den første modellen fra den oppgraderte Böllinger Höfe-fabrikken som produseres karbonnøytralt.
Det er den første Audi-modellen som lages uten at det er produserte fysiske prototyper, med virtuell virkelighetsteknologi som del av prosessen.
Og for første gang produseres en elbil og en bensindreven bil på samme produksjonslinje. e-tron GT og R8 – Audis to raskeste modeller – bygges nå på samme produksjonslinje ved Böllinger Höfe i Neckarsulm.
Treffer godt?
e-tron GT blir ingen bil for små budsjetter, men den norske Audi-importøren tror likevel dette blir en bil som treffer godt i Norge.
– Audi e-tron GT er en prestisjemodell for Audi, med potensial til å bli en virkelig volummodell for oss i det norske markedet, sa Elin Sinervo, direktør for Audi Norge i Harald A. Møller AS, da bilen første gang ble presentert i september.
Og den spådommen kan treffe godt. Nå sier kommunikasjonssjef Morten Moum i Audi Norge følgende om interessen:
– Vi er veldig fornøyd med responsen på reservasjonsløsningen – i løpet av de første dagene fikk flere hundre reservasjoner, og tallet har steget jevnt og trutt siden åpningen i september.
– Og prisen?
– Vi regner med at prisene offentliggjøres i forbindelse med verdenspremieren i februar, sier Moum.
Audi mener bilen vil få det beste og raskeste quattro-systemet som de hittil har laget, med en elektronisk fordeling av drivkreftene både mellom akslene og mellom venstre og høyre hjul.
Bilen får en systemeffekt på 590 hk, topphastigheten er regulert til 240 km/t, mens rekkevidden er anslått til ca 400 km.
e-tron GT er 496 cm lang, 196 cm bred og 138 cm høy. Den vil rulle på 22-tommers felger.
Annonse
Karbonnøytralt
Böllinger Höfe-fabrikken i Neckarsulm blir forøvrig Audis tredje i Europa med karbonnøytral produksjon, etter Brussel og Györ.
Selskapet har en uttalt ambisjon om at samtlige produksjonsanlegg skal være karbonnøytrale i 2025.
Ved fabrikken er det blant annet laget et eget gjenvinningsanlegg for aluminium som håndterer store volum med kapp – ikke minst fra produksjonen av de ekstremt brede skuldrene som særpreger e-tron GT-designet (dybdeforskjellen er på 35 cm).
I følge Audi vil dette resirkuleringssystemet alene avgrense CO2-utslipp på flere tusen tonn årlig.