SISTE SKRIK: Ny A-klasse med nær 70 km elektrisk rekkevidde er en av de store Mercedes-nyhetene på bilutstillingen i Frankfurt. Foto: Daimler
Det kryr av ladbare hybrid-nyheter:
Storsatsing på «utskjelt» teknologi
Mens bilverdens fokus er rettet mot den helelektriske folkevogna ID.3, popper det opp med folkelige ladehybrider på markedet. – Det er fordeler ved å ikke legge alle eggene i én kurv, sier Marius Tegneby i BMW Norge.
DETTE ER SAKEN: Volkswagen satser alt på sin nye elbilplattform, med ID.3 som første modell ut. Mange av konkurrentene skynder seg mer langsomt – ved hjelp av ladbar hybridteknologi.
De ladbare hybridene ble lenge betraktet som mellomløsninger på vei mot de rene nullutslippsbilene.
Fordelene med bilene har vært like opplagte som ulempene:
De kan kjøres noen mil på strøm og dekke den daglige bilbruken for mange. Men de er også større og tyngre – og alt annet enn miljøvennlige hvis de kjøres mye og langt, eller ikke fullades daglig.
Men det er en holdningsendring på gang. Riktig nok er denne teknologien for mange produsenter helt avgjørende for å innfri EUs utslippskrav til modellflåten, men vi ser også at dette er i ferd med å bli modeller som står stødig på egne hjul.
Les også: Hva er galt med ladbare hybrider?
Primært fordi rekkevidden på strøm har økt.
For kort tid siden var 50 kilometer en slags drømmegrense for en ladbar hybrid. Nå begynner dette å nærme seg et minstekrav. Og de store bilkonsernene pøser nå ut modeller med denne teknologien.
Gode eksempler på nyheter for folk flest:
-
Mercedes A- og B-klasse med nærmere 70 km elektrisk rekkevidde.
-
BMW 3-serie (Touring) med rundt 60 km elektrisk rekkevidde.
-
BMW X1 (kompakt SUV) med rundt 50 km elektrisk rekkevidde.
-
Opel Grandland og Peugeot 3008, to kompakte SUV-er og konsernsøsken med firehjulsdrift og nærmere 60 km elektrisk rekkevidde.
-
Volvo XC40 med drøye 40 km elektrisk rekkevidde.
-
Skoda Superb med samme teknologi som vi kjenner fra VW Passat GTE, altså rundt 50 km elektrisk rekkevidde.
I tillegg kommer ytterligere en rekke nye eller oppgraderte ladbare modeller fra de tradisjonelle premium-merkene. Som de populære SUV-ene BMW X3, Audi Q5 og Mercedes GLC med rundt 50 kilometers rekkevidde, samt de mer eksklusive stor-SUV-ene Mercedes GLE, BMW X5 og Audi Q7.
Her snakker vi om realistisk elektrisk rekkevidde på 80-100 kilometer. Mercedes har til og med ladbare varianter med både diesel og bensin til C-klasse og E-klasse.
Kort sagt: Mange av de mest betydningsfulle bilprodusentene satser knallhardt på ladehybrider.
Les også: Her er nyhetene fra Frankfurt-utstillingen
Går rett hjem
– Disse representerer er et svært viktig bidrag når verdens utslipp skal reduseres. Man må huske at Norges elbilandel ikke er representativ i en global skala, sier PR- og informasjonssjef i Mercedes i Norge, Audun Hermansen, til Motor.
Han ser på ladehybridene som en ypperlig – ja, hybrid – av helfossilt og heleelektrisk.
– En kompakt elbil kan være et strålende alternativ i storbyen, mens en større moderne dieselmodell antakelig vil være et bedre alternativ for kunder som kjører langt, uten tilgang til et nettverk av lynladere. Mellom disse ytterpunktene finner vi plug-in hybridens styrke. Utslippsfri kjøring i byen, og rekkevidden som skal til for å klare hytteturen på fjellet uten å tenkte på ladetilgang, sier Hermansen.
Hans kollega i BMW, Marius Tegneby, påpeker også at Norge ikke akkurat er verdens mest typiske bilmarked.
– Internasjonalt sett er det viktig å elektrifisere de markedene som ikke er i gang ennå, og i alle markeder går elektrifiseringen via ladehybrider. VW får en rekke modeller som går rett hjem i vårt marked, men mange andre steder krever denne prosessen store investeringer. Det gir visse fordeler å være mer åpen for markedenes ulikheter, sier Tegneby.
Og blant alt som er vanskelig i bilbransjen, er kanskje det aller vanskeligste å leve av salg i Norge alene. Selv med en unik elbil-utvikling, utgjør volumene i Norge beskjedne 0,2 prosent av det globale bilsalget.
BMW har salg i 131 land – en internasjonal profil som er mer regel enn unntak i bilindustrien.
Les også: «Kommer for sent til å bli ny «Boble» eller Golf»
Jobber seg oppover
Samtidig som ladehybridene rekker stadig lenger, er det en grense for hvor langt plug-in-strikken skal rekke.
– Vi jobber med ladehybrider som skal ha inntil 10 mil elektrisk rekkevidde. Kjører du lengre, kan du heller kjøpe elbil, sier Tegneby.
Og legger til:
– Ladehybridene er dessuten i flere segmenter, med biler som har større motorer og mer vekt, i tillegg til at modellene ofte har hengerfeste.
I Audi tenker man litt etter de samme linjene.
– Drivlinjene må avstemmes med hvilke biler og hvilket publikum man har. I Tyskland har beskjeden fra kundene vært entydig om store modeller som A6 og A7, som nå kommer som ladehybrider: Dette skal autobahn-biler som er behagelige på langkjøring, men som skal kunne kjøres elektrisk på korte turer i hverdagen, sier Morten Moum, kommunikasjonssjef for Audi i Norge.
Hva så med Volkswagen, som riktignok har hatt mange ladehybrider, men nå beveger seg tungt mot helelektriske biler?
– Brorparten av salget til Volkswagen er biler i Golf- og Passat-størrelse, mens merker som Audi og BMW har mange større biler hvor plug-in-teknologien gir god mening, sier Harald Edvardsen-Eibak, adm. direktør for Volkswagen Norge.