Den store bilutstillingen i Genève:
Elbilene dominerer vårens bilnyheter
Når en bildirektør åpner munnen på årets bilutstilling i Genève, går det under 15 sekunder før han har sagt ordet «elektrifisering». EU-kravet om lavere utslipp har fått fart på Europas bilprodusenter.
Mer enn 900 biler vises fram på bilutstillingen i Genève som åpner denne uka.
Aldri før har så mange vært utstyrt med en ledning.
Og aldri har så mange dannet fortropp til det som skal bli en hel flåte av elektriske modeller innen 2025.
Her er et sveip gjennom de viktigste nyhetene:
Audi har mange nyheter, og bruker anledning med økt elektrifisering til å rydde opp i navnebruken. e-tron skal heretter utelukkende brukes på helelektriske biler, mens ladehybrider vil ha bokstavene TFSI e. I Genève vises fire nye ladehybrider: A8 L TFSI e, A7 Sportback TFSI e, A6 TFSI e og Q5 TFSI e. Felles for de fire er batterirekkevidde på relativt beskjedne 40 km (WLTP).
Mer spennende er konseptutgaven av helelektriske Q4 e-tron, om den nå blir hetende det. Audi har en utfordring med at de ikke har rettighetene til Q4-navnet (tilhører FCA). Den vil være et sted mellom Q3 og Q5, altså adskillig mindre enn Audis første helelektriske modell. Bilen skal lanseres mot slutten av 2020.
Audi viser nye SQ5 TDI, en firehjulstrekker med 3.0-liters V6’er og 48V mildhybrid.
I tillegg kommer Audi med facelift på sportsmodellene TTS, TT RS Coupé og TT RS Roadster.
Bentley
Det norske Bentley-publikummet er ikke så tallrikt, men for dem som må ha Bentley lokker det VAG-eide luksusmerket nå med verdens raskeste serieproduserte SUV: Bentayga Speed. 0-100 på 3,9 sekunder og toppfart på 306 km/t.
BMW
Ingen store nyheter er ventet fra BMW, men de kommer med en ny versjon av 3-serie Touring (bayersk for «stasjonsvogn»). 3-serie kom i sjuende generasjon til Paris-utstillingen sist høst, og har – ikke uventet – høstet ekstremt mange godord. Den nye 3-serie Touring skal være ørlite lengre og romsligere enn forgjengeren.
I tillegg viser BMW fram nye versjoner av tre plug-in-modeller, 330e iPerformance, X5 xDrive 45e iPerformance og 745e iPerformance. BMW har ikke sluppet detaljer om batteriforbedringene, men ryktene forteller om elektrisk rekkevidde (NEDC) på over 60 km for 3-serie og over 80 for X5.
Citroën
I god, fransk stil skal Citroën trekke duken av sitt Ami One-konsept – som etter sigende skal revolusjonere «urban mobilitet». Den 2,5 meter lange, stemmestyrte doningen med plass til to, skal ha 100 km rekkevidde og toppfart på 45 km/t. Avhengig av nasjonale regler skal den kunne føres av personer helt ned i 14 års alder.
Honda
Og apropos små el-konsepter: Honda skal lufte en ny versjon av sin Urban EV, som første gang ble vist i Frankfurt for to år siden. Den første utgaven var under fire meter lang, men hadde – ganske tidsriktig – en ekstremt bred infoskjerm fra dør til dør. Nå skal de vise en prototype som angivelig vil være i salg i løpet av året.
Kia
Kodenavn: KED13. Kryptisk? Ja, men slik er det gjerne når bilbransjen forsøker å holde grøten passe varm inntil servering. KED13 står i all enkelhet for «13. konsept fra Kia Motors europeiske designavdeling». Om selve bilen vet vi ennå ikke stort, bortsett fra at den er elektrisk og at Kia lover «gåsehud».
Men tipsene går i retning av en elektrisk Stinger. Spesifikasjoner og leveringstidspunkt er i det blå.
Til gjengjeld er 3. generasjon Soul klar til visning, med doblet rekkevidde og levering i vår. Blant de ikke-elektriske modellene er det uvisst. XCeed er på gang, men kanskje ikke før i Frankfurt utpå høsten.
Mazda
Japanerne venter fortsatt på ledning. Selskapet lokker med verdenspremiere for en ny kompakt-SUV, hvilket kan være nye CX-3.
Mercedes-Benz
GLC – SUV’en basert på C-klasse – presenteres med en facelift. Kanskje mest for kjennere… Innvendig er det minimale endringer, utvendig begrenser det seg stort sett til nye mønsterbånd i lysene. Det blir også premiere for CLA Shooting Brake, som er den elegante stasjonsvogna av lille A-klasse.
Mer spennende – men også lenger fram til produksjonsstart – er merkets neste el-satsing, kalt EQV. V’en står for Van, og den skal blant annet konkurrere med Volkswagens helelektriske I.D Buzz.
Ellers kommer det en dieselversjon av legenden G-klasse, og et par såkalte «Final Edition» av utgående modeller, som SLC, AMG S 65.
Mitsubishi
Deres ladbare Outlander er en gullåre i norsk sammenheng, og i Genève kommer de med Engelberg Tourer, en elektrifisert SUV. Graden av elektrifisering er ikke kjent. Dessuten kommer en ny generasjon ASX, den forhjulsdrevne, bensin-SUV’en som har hatt fallende salgstakt de siste årene.
Nissan
Ingen bilutstilling uten en liten dose science fiction, og Nissan bidrar sitt med IMQ-konsept. På Tokyo-utstillingen viste de en konseptbil kalt IMx, en firehjulstrekker med 60 mils rekkevidde. De første reklamebildene tyder ikke på at vi er kommet noe nærmere enn bil som kommer i vårt nabolag i overskuelig framtid.
«IM» er forøvrig en forkortelse for intelligent mobilitet.
Nissan viser også 62 kWh-utgaven av sin Leaf, en modell som norske elbilkjøpere forlengst har stilt seg i kø for.
Peugeot
Franskmennene har gjort en heftig designmessig oppgradering av lille 208. Og den helelektriske varianten blir særlig spennende sett med norske øyne, ettersom Peugeot lokker med 340 km rekkevidde og hurtiglading. Pris og leveringskapasitet blir gjort kjent i Genève.
Der vil de også vise en ladbar sportsbilutgave av 508.
Polestar
Volvos elektriske merke går i strupen på Tesla både på pris og prestasjon med Polestar 2, deres første helelektriske modell. Produksjonen skal starte i Kina i 2020, men nøyaktig når bilen blir tilgjengelig gjenstår å se. Polestar lover 500 km rekkevidde.
SEAT
Spanjolene sliter med å vinne innpass i Norge, men i Genève kommer en potensiell brekkstang: Konseptutgaven av kompaktklassebilen el-Born, deres første helelektriske på VAG-konsernets MEB-plattform. el-Born skal få 420 km rekkevidde og kunne hurtiglade på 40 minutter. I tillegg viser de Twitzy-konkurrenten Minimó.
Renault
Viser fram femte generasjon av småbilen Clio, som nettopp har hatt verdenspremiere. Denne vil også få en hybrid drivlinje. Renault har også en kandidat til finalen i «Årets bil i Europa», den lille sportsbilen Alpine. Avgjørelsen kommer mandag.
Skoda
Det er tid for facelift på den store Superb – og nå kommer den også for første gang som ladbar hybrid. Teknologi og spesifikasjon er identisk med konsernsøsken Passat.
Den lille og nylig lanserte SUV’en Kamiq, er også på plass.
Skoda viser også designstudien «Vision iV» - som er merkets kommende elbilsatsing, basert på VW-konsernets MEB-plattform.
Ssangyong
Viser fjerde generasjonen av SUV’en Korando. Men kanskje viktigere, med tanke på økt salgsvolum: Bilen loves i helelektrisk utgave «i nær framtid».
Subaru
Geneve-utstillingen er unik for Subaru i europeisk sammenheng, når selskapet omsider ventes å kunne vise mild hybrid-utgaver av XV og Forester. Merket har ellers verdenspremiere for konseptet med det forpliktende navnet «Viziv Andrenaline». Subaru har kjørt ulike Viziv-modeller i sin konsept-serie de seneste årene. Kanskje de svorne Subaru-tilhengerne kan få se det som blir merkets første elbil?
Toyota
Har sluppet nye RAV4 og latt sin bestselger Corolla få et europeisk comeback i vinter. I Genève viser de to nye Corolla-modeller: GR Sport (som etterfølger Yaris i deres GP Sport-serie) og TREK (som markerer starten på et samarbeid med sykkelprodusenten av samme navn).
Volkswagen
Elversjonen av «Buggy» – sol-og-strand-ikonet vi forbinder med amerikanske filmer – får selvsagt mye oppmerksomhet. Ikke minst fordi VW har seriøse planer med bilen. Men noen hit i Norge blir den opplagt ikke.
En facelift av Passat er ikke like spektakulær, men i kombinasjon med mer effektiv ladbar teknologi (skal gå 55 km. med ren batteridrift), blir den
Les også: Slik er bilprodusentenes elektriske planer
Vær obs på at en rekke produsenter velger å droppe enkelte av de tradisjonelle bilutstillingene, og ikke minst prioriteres ofte de som er nærmest hjemmemarkedet.
Blant dem som ikke er i Genève er blant annet Volvo, Hyundai, Ford, Mini, Opel og Jaguar Land Rover.