HEFTIG: Slik ser Nissans elektriske framtidsvisjon ut, kalt IMs. Bilen har alt Nissan per i dag kan tilby av teknologi.

Her er Nissans framtidskonsept:

El-levill moro

Med konseptet IMs viser Nissan at de har mer hårete mål enn å fylle avkroken Norge med elbiler.

Publisert Sist oppdatert

En Nissan Leaf blir ganske traust sammenliknet med dette batteridrevne beistet med to motorer, firehjulstrekk og nærmere 500 hester.

Nissan presenterer framtidsvisjonen under den pågående bilutstillingen «North American International Auto Show (NAIAS) i Detroit.

De kaller det selv «noe så sjeldent som en forhøyet sportssedan», altså et forsøk på å etablere et ganske nytt segment.

Bilen har selvsagt også integrert det meste Nissan tenker seg av realiserbar teknologi, kalt «Nissan Intelligent Mobility».

Les også: Elbilsuksessen du faktisk kan få levert

60 mils rekkevidde

Batteriet på IMs er plassert i gulvet midt under bilen. Den har to elektriske motorer – en foran og en bak – samt et 115 kWh-batteri. Sammen har de 483 hester og et dreiemoment på 800 Nm. Estimert rekkevidde er på over 60 mil.

Firehjulstrekk, optimal vektfordeling og bakkeklaring som tilpasses underlaget med et luftfjæringssystem, skal sikre god framkommelighet.

Setene er plassert i en 2+1+2-formasjon, der forsetene er svingbare. Interiøret skal være inspirert av et moderne japansk hjem. Et spesielt japansk mønster kalt Asanoha, går igjen både i interiøret, på hjulene, samt at det er skrevet i gull over biltaket.

Les også: Slik skal Nissan spare deg for kø og kaos

Overvåker sjåføren

I normalt kjøremodus er interiøret førerorientert. I autonom modus trekkes rattet bort fra føreren, samtidig som forsetene endrer stilling rettet mot baksetene.

IMs er utstyrt med sensorer og kameraer som overvåker føreren. Det gjenkjenner ansiktsuttrykk og kroppsholdning. Oppstår en nødsituasjon, kjører bilen av seg selv til nærmeste trygge stoppested.

Nissan tilbyr også en kobling til den virtuelle verden, nylig vist på teknologiutstillingen CES i Las Vegas. Løsningen hjelper blant annet sjåføren med å se rundt hjørner og gi informasjon om eventuelle trafikkproblemer lengre fram og bidra til alternative kjøreruter.