GÅR OG GÅR: Her er mannen med hatt fotografert i Lillehammer sentrum. Legg merke til at her møtes gammel og ny tid på samme skiltstolpe. Robot-figuren til høyre viser vei til Olympiaparken. Foto: Geir Røed

Skiltene viser fortsatt mann med hatt:

Han går og går – 14 år etter at han skulle stanses

I 2005 ble det bestemt at mannen med hatt ved fotgjengerovergangene skal stanses, fordi han er så gammeldags. Men i 2019 går han fortsatt.

Publisert Sist oppdatert

– Han skiftes ikke ut så lenge han ser grei ut og refleksene er i orden, sier Bjørn Skaar, senioringeniør og skiltekspert i Statens vegvesen.

Du har sikkert lagt merke til han, mannen med hatt som strener over gangfeltet på de hvite og blå skiltene. Han går og går. Motor har i vår observert ham flere steder i flere byer.

Les også: 72 år etter krigen er «NS» fortsatt forbudt

Musefletter

Men egentlig skal mannen med hatt stanses, fordi han er gammeldags og i strid med Likestillingsombudets ønsker.

Det var nemlig Likestillingsombudets anmodninger som førte til at Samferdselsdepartementet i 2005 bestemte at mannen med hatt og andre trafikkskilt med menneskefigurer skal skiftes ut.

De skulle erstattes med robotlignende vesen uten hverken hender eller føtter.

Derfor er mannen med hatt mange steder byttet ut. Det samme gjelder skiltet med jenta med musefletter og kjole, som følges trygt av en større gutt – begge med gammeldagse skoleransler.

Også jenta og gutten er blitt kjønnsnøytrale vesener uten hender og føtter. Det samme er mannen på sykkel med sixpence, som varsler fare for syklister.

Les også: Så mye koster det å ikke stanse når mann med hatt går

MUSEFLETTER: Fareskiltet som viser barn slik det var, og noen steder fortsatt er, med jente med musefletter og skjørt, og en gutt, begge med ransler. Foto: Vegmuseet

NYE BARN: Slik advares vi mot barn i trafikken i dag, med to robotlignende små personer.

10-15 års levetid

Men noen steder finnes de altså fortsatt, de gamle skiltene som ble utformet for over 50 år siden, på midten av 1960-tallet.

– Skiltene har en levetid på 10-15 år. Derfor kan det nok stå igjen noen enda. Men det bekymrer oss ikke, så lenge de ikke er for dårlige, sier Skaar.

Mannen med hatt bekymrer heller ikke Likestillingsombudet lenger.

– Dette er en sak jeg som Likestillingsombud ikke kommer til å prioritere. Det finnes lang viktigere likestillingssaker å kjempe om, sier likestillings- og diskrimineringsombud Hanne Bjurstrøm til Motor.

UTEN HATT: Her er person uten hender og føtter på vei over gangfeltet – uten hatten.

På museum

Mens mannen med hatt er lett å få øye på i flere byer, er jenta med museflettene, skjørtet og gutten vanskeligere å finne, selv om vi har hørt at de to fortsatt går der ute.

Derfor må Motor oppsøke Norsk vegmuseum for å finne et bilde av dette skiltet.

Les også: Nå kommer EB-skiltene

Forståelighet

Statens vegvesen startet utskiftningene til de kjønnsnøytrale robotskiltene i 2006.

Selv om offentlig informasjon først og fremst skal være mest mulig kjønnsnøytralt, handler det ifølge vegvesenet også om forståeligheten.

De gamle skiltene hadde for mange unødvendige detaljer, mener vegvesenet – og tenker både på museflettene, skjørtet og skoleranslene til de to barna – og hatten til mannen i gangfeltet.

– Detaljeringsgraden er unødvendig, heter det i en utredning vegvesenet gjorde i 2005 – og som Motor har fått kopi av.

Les også: Disse bilskiltene er forbudt

Ønsker kjønnsnøytralt

14 år etter skrotingen av hatten og museflettene er likestillingsombud Hanne Bjurstrøm glad for de robotlignende vesenene som i stadig større grad overtar.

– Jeg må innrømme at jeg synes det er fint om alle skilt, både trafikkskilt og andre, utformes på en kjønnsnøytral måte, sier Bjurstrøm.

Les også: Her er den første el-SUVen til Mercedes