SPENNENDE: Mercedes EQC er den fjerde elektriske SUV-en med firehjulsdrift. Nå har primært Audi e-tron og Jaguar I-Pace fått konkurranse, men også Tesla X. Foto: Daimler

Stor pågang etter «prissjokk»:

Her er de første inntrykkene av Mercedes EQC

De første kontraktene på Mercedes EQC ble skrevet bare timer etter at prisene ble offentliggjort mandag. Et aldri så lite prissjokk ga store bevegelser i en potensiell kundemasse.

Publisert Sist oppdatert

Mange har naturligvis avventet prisen på den nye elektriske SUV-en til Mercedes. Bare for noen dager siden ble det kommunisert at prisene ville komme senere på sommeren.

Men Mercedes overrasket med å offentliggjøre prisene samme dag som verdenslanseringen av EQC startet i Oslo.

Og selve prisen var ditto overraskende:

Ca. 30.000 kroner under de tøffeste konkurrentene i startpris. Kanskje nærmere 100.000 under når man sammenlikner relevant utstyr. Da var det flere som hoppet ned fra gjerdet.

– De første kontraktene er allerede skrevet og det har kommet nye navn på reservasjonslistene, bekrefter informasjonssjef Audun Hermansen i Mercedes til Motor.

Les også: Her er alle elbilene å velge mellom

Prioritert kvintett

Før mandagens offentliggjøring av prisene, hadde Mercedes registrert drøye 2300 reservasjoner på bilen. Disse koster 20.019 kroner per stykk.

Nå kan altså de endelige bestillingene gjøres, med forventede leveringer på sensommeren. Mercedes har tidligere signalisert at de norske kundene befinner seg i en liten prioritert kvintett, sammen med tyskere, amerikanere, kinesere og engelskmenn.

OSLO-LANSERING: Det kryr av EQC i hovedstaden i disse dager.

Som Motor tidligere har skrevet, så vil 400 journalister fra hele verden komme til Oslo i løpet av disse to ukene i mai for å teste EQC for første gang.

De norske journalistene har naturligvis stått først i køen her på hjemmebane. Men av rettferdighetshensyn skal journalister fra flere nasjoner få prøve bilen innen de første testene av bilens kjøreegenskaper og komfort publiseres.

15. mai kommer Motors vurdering.

Les også: Fire elbil-måneder gjorde året for Audi

Utmerkede muligheter

Men vi deler gjerne noen inntrykk av de viktigste statiske egenskapene:

Utseendemessig framstår EQC som en bil du i stor grad kan tilpasse din egen smak. Farger, felger og detaljer i grillen gjør de ulike utsyrsversjonene og de individuelle valgene tydelige. En EQC kan framstå både klassisk elegant og dempet – og langt mer rå.

Instrumentpanelet kjenner vi fra stadig flere Mercedes-modeller nå, minus C-klasse. Materialkvaliteten er litt blandet. De lakkerte overflatene og kobberfargede luftdysene virker en smule simple. Men dører, seter og øvrige overflater holder svært høy kvalitet.

For fire voksne er det god plass både foran og bak, og forsetene har utmerkede justeringsmuligheter.

Men bagasjeplassen imponerer ikke. Volumet er oppgitt til «rundt 500 liter». Vi har en følelse av at vi må ned noen liter når det skal finmåles, og 400-tallet kler ikke en stor og tung bil som dette. Selve bagasjeromsgulvet føles også høyt – og avstanden opp til bagasjeromstrekket virker liten.

Heldigvis er EQC en bil som kan ha både takboks og hengerfeste. Selv om begge deler trekker masse strøm.