ET ENORMT TUNNELPROSJEKT: Ryfast-prosjektet gir ferjefri forbindelse mellom Ryfylke, Hundvåg og Stavanger.

Bominnkreving utsettes og utsettes:

Staten må betale erstatning til bompengeselskap

Snakk om bompengekrøll! Nå må Statens vegvesen betale erstatning til det offentlig eide bompengeselskapet fordi det ennå ikke får krevet inn bompenger fra bilistene.

Publisert Sist oppdatert

Ryfast

  • Ryfast binder sammen Jæren og Ryfylke med den 14,4 kilometer lange Ryfylketunnelen, som går så dypt som 292 meter under havbunnen mellom Stavanger og Strand kommune.
  • Tunnelen er verdens lengste under vann.
  • Sammen med Eiganestunnelen (3,7 km) og Hundvågtunnelen (5,5 km) utgjør Ryfylketunnelen det enorme Ryfast-prosjektet

Bompengeinnkrevingen på det gigantiske Ryfast-anlegget er ennå ikke kommet i gang.

Nå fastslår samferdelsmSinister Knut Arild Hareide at bompengeselskapet kan kreve erstatning for tapte inntekter fra Statens vegvesen.

– I henhold til ansvarsavtalen kan bompengeselskapet kreve erstatning fra Statens vegvesen for renter og administrative kostnader ved forsinket ferdigstillelse av innkrevingsutstyret. Det er derfor staten som må betale for eventuelle kostnader som følger av forsinkelsene, skriver Hareide i et brev til Stortinget.

Kjører gratis

I Rogaland, og spesielt i Ryfylke, koser bilistene seg med at de i mange måneder – helt siden åpningen nyttårsaften– har kjørt helt gratis i Ryfast-forbindelsen.

Det er fordi den spanske leverandøren av innkrevingssystemet ikke har greid å gjøre jobben de skulle gjort.

Ingen vet heller når bompengeinnkrevingen vil komme i drift.

Høyst trolig skjer det ikke før i 2021, fordi det foreløpig er uklart hvem som skal gjøre jobben.

I mellomtiden vil det fortsatt være gratis, og dermed mister bompengeselskapet inntekter på 27 millioner kroner i måneden, ifølge Stavanger Aftenblad.

Bare renteutgiftene er på 10 millioner – i måneden.

– Rotete

Stortingspolitiker Øystein Langholm Hansen (Ap) har engasjert seg i Ryfast-rotet. Han mener dette er et godt eksempel på hva som kan skje når samferdselssektoren splittes opp i flere selskaper.

– Det blir rotete, med mange aktører som skal tjene penger – samtidig som bilistene skal spares for penger.

Langholm Hansen trekker paralleller til salget av bompengeselskapenes såkalte utstederselskaper. Motor har fortalt at det nå er forsikringsselskapet Fremtind som skal håndtere de 750.000 kundene til Fjellinjen.

– Fremtind hadde ikke kjøpt hvis det ikke var penger i dette, påpeker Langholm Hansen.

– Er det unødvendig byråkrati at et offentlig eid bompengeselskap skal få erstatning fra vegvesenet?

– Ja.