TESTING: Slik testes detektorene i verdens lengste undersjøiske tunnel: Kjøring med en kasse hengende ut av passasjervinduet. Foto: Statens Vegvesen

Har utsatt åpningen av Ryfast-tunnelen:

Klarer rekord-tunnelen den lille sjokoladepapir-testen?

Her gjør vegvesenet sjokoladepapirtesten i Ryfylketunnelen: Med en pappeske hengende ut fra bilen testes deteksjonsradarene, slik at ikke et lite sjokoladepapir stanser trafikken i verdens lengste undersjøiske veitunnel.

Publisert Sist oppdatert

DETTE ER SAKEN: Å bygge verdens lengste veitunnel under vann er vanskelig. Alt må stemme, også når alarmene skal slå ut.

– Radardetektorene kan stilles inn slik at de reagerer på sjokoladepapir som kastes ut fra bilene. Men det ønsker vi jo ikke. Derfor stilles de nå inn slik at de reagerer på det vi ønsker at de skal reagere på, forteller Øyvind Ellingsen, kommunikasjonsrådgiver for Ryfast i Statens Vegvesen.

Ryfast binder sammen Jæren og Ryfylke med den 14,4 kilometer lange Ryfylketunnelen, som går så dypt som 292 meter under havbunnen mellom Stavanger og Strand kommune.

Sammen med Eiganestunnelen (3,7 km) og Hundvågtunnelen (5,5 km) utgjør Ryfylketunnelen det enorme Ryfast-prosjektet, som skulle åpnet i høst, men som nå i beste fall åpner i romjula – muligens først neste år.

– Vi åpner når vi er klare. Alt må fungere først. Vi må være 100 prosent sikre. Planen nå er å åpne i slutten av desember, sier Ellingsen.

Les også: Motors dokumentar om spektakulære veiprosjekter

SNART FERDIG: Bare et topplag gjenstår å asfaltere i Ryfylketunnelen. Foto: Statens Vegvesen

Les også: Denne katten utløste alarmen 48 ganger

Asfaltering gjenstår

For folk flest har veiprosjektet sett ferdig ut i et halvt år allerede. Og det er på mange måter riktig også.

Alt er på plass, også asfalt, bortsett fra det øverste dekket – det som kalles toppdekket – på deler av Ryfylketunnelen.

– Den asfalteringen tar bare et par kvelder. Det som tar tid er all testingen, forklarer Ellingsen.

Les også: Bomveiene som åpner det kommende året

662 kameraer

Det er enorme dimensjoner på Ryfast. Vegvesenet og deres entreprenører skal teste og sørge for at til sammen 39 000 signaler skal fungere.

På Ryfast er det totalt 662 kameraer, 104 deteksjonsradarer og 435 nødstasjoner, som hver er utstyrt med to brannslukkere og en nødtelefon.

Til sammen er det 497 digitale skilt, som til enhver tid skal vise riktig informasjon, og 1530 kjørefeltsignaler, som forteller bilistene om de kan kjøre der med en grønn pil eller ikke med et rødt kryss.

Les også: Dette skjer når elbilen er tom for strøm

RYFYLKETUNNELEN: Slik ser inngangen til den nye Ryfylketunnelen ut på Solbakk i Ryfylke. Her er det også terminal for busser, samt parkering for biler og sykler. Foto: Statens Vegvesen

Selfiehallen

– Frykter dere trøbbel med alle kameraene og detektorene?

– Nei, det er jo derfor vi tester nå, sier Ellingsen, som imidlertid vedgår at det vegvesenet frykter er at folk stopper i det Ellingsen kaller «selfiehallen» i Ryfylketunnelen.

Midtveis har vegvesenet bygget tunnelen høyere og bredere, med blått lys – som kan endres til for eksempel lys med norske flagg på 17. mai.

– Dette er bygget for at det skal dempe monotonien når man kjører i den lange tunnelen. Men det er ikke meningen at man skal stoppe der. Da vil alarmen gå. Derfor vil vi informere grundig om at man ikke skal gjøre det.

Les også: Sjekk alle Motors elbiltester

«SELFIEHALLEN»: Dette skal bryte monotonien i Ryfylketunnelen. Foto: Statens Vegvesen