POPULÆR: Toyota RAV4 er blant Norges mest solgte biler i år.
POPULÆR: Toyota RAV4 er blant Norges mest solgte biler i år.

Toyota Norge tar grep etter kritikk:

Vegvesenet mener RAV4 kan ha farlig hengerfeste

Det originale tilhengerfestet på Toyota RAV4 kan være farlig å bruke, mener vegvesenet. Nå tar Toyota Norge grep for å komme kundene i møte.

Publisert Sist oppdatert

Flere Toyota-kunder klager fordi forhjulene på boggitilhengerne henger i løse lufta når tilhengerne er koblet på det originale tilhengerfestet til Toyota RAV4.

Kundene mener kula på tilhengerfestet er festet for høyt på den nye ladehybridversjonen av RAV4, og at det dermed er skummelt å bruke tilhengerfestet.

Nå tar Statens vegvesen affære, og ber om redegjørelse fra importøren Toyota Norge.

– Toyota RAV4 er typegodkjent. Men de opplysningene som fremkommer er av en slik art at vi i første omgang vil kontakte Toyota Norge og be om deres uttalelse, skriver juridisk rådgiver Kurt Ottesen på kjøretøyteknisk avdeling i en epost til Motor.

Les hva Toyota Norge svarer lenger ned i artikkelen.

Demonterer

Motor skrev forrige uke om kundenes opplevelser når de bruker tilhengerfestet på den svært populære hybrid-SUVen.

I den artikkelen understrekte Toyota Norges informasjonssjef Espen Olsen at tilhengerfestet er innenfor regelverket.

Mange Toyota-forhandlere har likevel valgt å demontere det originale tilhengerfestet på bilene, og heller montere et uoriginalt feste som er lavere – slik at kundene ikke skal oppleve det som farlig å kjøre den populære SUV-en med tilhenger.

Statens vegvesen er bekymret for situasjonen.

– Et enormt trykk

Selv om etaten understreker at den populære hybridbilen er godkjent, svarer de slik på spørsmålet om hvor skummelt det er at kunder opplever at de forreste hjulene på tilhengeren ikke er i bakken når man kjører:

– Dersom man kjører med en boggihenger hvor forreste aksel er i lufta, får man et enormt trykk mot tilhengerfestet. Ved hard nedbremsing vil tilhengeren løfte bakenden på bilen i stedet for å trykke den ned, sier avdelingsingeniør Aleksander Aspheim Zielinski og senioringeniør Arne Larsen Island.

Island tilføyer:

– Dette er ikke bra i det hele tatt. Med tung last blir dette trolig farlig fordi tilhengerfestet får for stor belastning. Den bakerste akselen, de bakerste hjulene på tilhengeren, får også for stor belastning. Men det blir ikke farlig i alle situasjoner, understreker Island.

– Med lett last har det kanskje ikke noen betydning at festet er montert for høyt.

– Bør Toyota skifte ut det originale tilhengerfestet med et feste som er montert lavere?

– Ja, dersom det skal være trafikksikkert.

– Uheldig

Ingeniørenes kollega, juridisk rådgiver Kurt Ottesen i kjøretøyteknisk avdeling, varsler nå at de vil ta kontakt med Toyota Norge.

– Det er naturligvis uheldig at ikke hjulene på fremre aksel på tilhengeren er i bakken under kjøring. Dette vil medføre økt kuletrykk og økt belastning på bakre tilhengeraksel, og da med fare for at de tillatte vektene på disse kan overskrides, skriver Ottesen i en epost til Motor.

Motor har over flere dager vært i kontakt med importøren om denne saken. Da Motor skrev om tilhengerfestet første gang, sa de at kundene ikke kan forvente å få skiftet ut det originale tilhengerfestet.

Men nå jobber importøren for å finne løsninger.

– Vi ser at enkelte kunder kan ha bruksområder der kulehøyden og typen tilhenger ikke er optimal. Vi er nå i en dialog med forhandlere for å avklare mulige løsninger der det originale tilhengerfestet ikke tilfredsstiller kundens behov, skriver informasjonssjef Espen Olsen i en epost til Motor.

– Hvilke mulige løsninger vurderer dere?

– Den mest aktuelle løsningen er å bytte til et tilhengerfeste av et annet fabrikat. Både praktiske og sikkerhetsrelaterte aspekter i forhold til monteringen må avklares først.

– Når regner dere med at disse løsningene vil være på plass?

– I august.

<span class=" font-weight-bold" data-lab-font_weight_desktop="font-weight-bold">GLAD</span>: Gunnleik Aspheim viser hvor høyt tilhengerfestet hans var før han fikk et nytt feste. Han er fornøyd med det som nå skjer.
GLAD: Gunnleik Aspheim viser hvor høyt tilhengerfestet hans var før han fikk et nytt feste. Han er fornøyd med det som nå skjer.

RAV4-eier Gunnleik Aspheim er glad for at Toyota Norge tar affære. Han er blant kundene som har fått forhandleren sin til å skifte ut det originale tilhengerfestet med et uoriginalt feste.

– Dette er gode nyheter, men ikke overraskende. Det er imidlertid beklagelig for Toyotas renommé at det tok så lang tid før de snudde. Jeg har hatt høy tillit til Toyota i mange år. Men nå har tilliten fått en knekk, ikke på grunn av bilmerket eller forhandleren, men på grunn av importøren, sier Aspheim.

På nettforumene hvor hengerfestet er tema, er det også kommet kommentarer og innlegg fra RAV4-kunder som er fornøyd med det originale hengerfestet.

– Førerens ansvar

Selv om Toyota Norge tar affære, kritiserer de likevel vegvesenet.

– Vi oppfatter at flere av vegvesenets uttalelser er gitt på generelt grunnlag og uten kjennskap til inngående fakta i saken. Vi vil gå i dialog for å avklare dette med vegvesenet. Det originale tilhengerfestet er levert i tråd med de EU-kravene som bilbransjen og Statens vegvesen forholder seg til, hvor kulehøyden skal måles med fullastet bil, skriver informasjonssjef Espen Olsen i en epost til Motor.

Toyota-sjefen understreker dessuten at det er bilførerens ansvar å sikre at tilhengeren de bruker er tilpasset bilen, og at lasting av bil og henger gjøres riktig.

– For de aller fleste RAV4-eiere passer hengerfestet til deres tilhengerbehov. Vi skal svare vegvesenet utfyllende på henvendelsen vi får.