BETYDELIG LAVERE: Gunnleik Aspheim viser hvor høyt den originale kula var før han fikk ny uoriginal kule.
BETYDELIG LAVERE: Gunnleik Aspheim viser hvor høyt den originale kula var før han fikk ny uoriginal kule.

Kundene klager på hjul i lufta:

Toyota-forhandlere fjerner originale kuler fra RAV4

Det originale hengerfestet på Toyota RAV4 er montert så høyt at kundene klager. Nå demonterer flere forhandlere den originale kula og erstatter det med et uoriginalt feste.

Publisert Sist oppdatert

Ladehybridutgaven av Toyota RAV4 er en enorm suksess og den eneste ikke-helelektriske bilmodellen som nå selger virkelig godt.

Men flere kunder er så misfornøyd med tilhengerfestet på den ladbare versjonen at forhandlere over hele Norge nå demonterer det originale Toyota RAV4-festet.

Toyota Norge mener imidlertid det ikke er noe galt med hengerfestet. Les hva de mener nederst i saken.

Gunnleik Aspheim i Lunde i Telemark reagerte da han kort etter at han fikk bilen tidligere i år, skulle koble på tilhengeren sin.

– Jeg så at festet var montert veldig høyt. 52 cm over bakken på flat asfalt. Det førte til at fremre aksel på min henger var i løse lufta, forteller Aspheim.

Han har en boggihenger med fire hjul, to på hver side.

Syv centimeter

Aspheim er ikke den eneste som er misfornøyd. RAV4-eiere over hele landet har på Facebook-gruppen for RAV4-eiere skrevet om at de synes det originale tilhengerfestet er montert for høyt.

Mange kunder har klaget til sin forhandler. Mange av disse har nå demontert det originale hengerfestet og erstattet det med et uoriginalt hengerfeste som er montert ca. syv centimeter lavere.

– Jeg er veldig fornøyd med at min forhandler løste dette, sier Aspheim.

Noen nekter

Gunnleik Aspheim og flere andre kunder mener det originale hengerfestet er montert for høyt i henhold kjøretøyforskriften.

Flere kunder forteller også at de har vært i kontakt med Statens vegvesens trafikkstasjoner og fått beskjed om at kula er for høy. Toyota bestrider at den er montert i feil høyde.

Men ikke alle forhandlere tilbyr å bytte til et uoriginalt og lavere tilhengerfeste.

– Du er heldig, du. Min forhandler mener høyden er innenfor regelverket, skriver en kunde.

Det samme sier en annen kunde i et Facebook-innlegg.

<span class=" font-weight-bold" data-lab-font_weight_desktop="font-weight-bold">51,5 CM:</span> Original kule som på midten av kula er 51,5 cm over bakkenivå.
51,5 CM: Original kule som på midten av kula er 51,5 cm over bakkenivå.
<span class=" font-weight-bold" data-lab-font_weight_desktop="font-weight-bold">44,5 CM</span>: Uoriginal kule som på midten av kula er 44,5 cm over bakkenivå.
44,5 CM: Uoriginal kule som på midten av kula er 44,5 cm over bakkenivå.

– Ikke feil

Informasjonssjef Espen Olsen i Toyota Norge bekrefter at ikke alle som er misfornøyd kan forvente å få skiftet til et nytt hengerfeste.

– Forhandlerne står fritt til å imøtekomme kundeklager. De vil i hvert enkelt tilfelle vurdere dette. Hengerfestet er innenfor EU-krav og direktiver som gjelder for hengerfester. Man kan derfor ikke forvente å få skiftet hengerfestet kostnadsfritt, skriver Olsen i en epost til Motor.

– Hvor høyt skal hengerfeste monteres på en ladbar RAV4?

Det er ikke slik at vi kan velge hvor høyt det monteres, dette er et fast mål fra produsent. Kulehøyde skal måles med full last på bil, og RAV4 Plug-in Hybrid er innenfor dette kravet. Hvis man produserer hengerfeste med lavere kulehøyde kan det gå ut over maks hengervekt sier produsenten, skriver Olsen.

Etter at Toyota Norge selv leste om kundeklagene i sosiale medier, har de fått utført en kontrollmåling av tyske TÜV, som gjør sikkerhetskontroller på utstyr.

– TÜV bekrefter at hengerfestet er innenfor regelverket når det gjelder høyden på kulen. Det er ikke feil på hengerfestet. Derfor er det opp til forhandlerne hva de gjør i forhold til kundene sine, skriver Olsen.