TIDVIS KINKIG: Flere verkstedkjeder har utfordringer med bilprodusentene.Arkivfoto: GEIR OLSEN
De uavhengige:
Verksteder sliter med å få info om bilene
Merkeuavhengige verksteder sliter med å få tilgang til nødvendig informasjon fra bilprodusentene og importørene. – Det forvrenger konkurransesituasjonen, sier BilXtra-kjeden.
Stadig
flere bileiere sjekker priser på service og reparasjoner, og ser at det kan
være mye å spare på å velge uavhengige eller frittstående bilverksteder, i
stedet for merkeverkstedene.
Men
de merkeuavhengige verkstedene mener bilprodusentene og importørene stikker
kjepper i hjulene for dem.
Tesla og flere kinesiske merker trekkes frem som
problematiske å forholde seg til.
Programvare
Verkstedkjedene
Mekonomen og Meca har ikke tilgang til nødvendig programvare, slik at de kan
lese av de elektroniske styresystemene for merker som Jaguar I-pace, noen
Tesla-modeller, og noen av de kinesiske produsentene.
–
Men vi føler ikke at produsentene utenom Tesla bevisst motarbeider den frie
verkstedbransjen. Tesla legger imidlertid ikke mer til rette enn de må, sier
daglig leder Georg Nygaard i Mekonomen Billverksted.
De
to verkstedkjedene Mekonomen, med i overkant av 300 verksteder i Norge, og
Meca, med nærmere 400 verksteder, har samme eier, og Nygaard svarer for begge.
Bileierne
skal ifølge lovverket fritt kunne velge verksted for både service og reparasjon. Valgfriheten
skal ikke gå ut over garantiene, såfremt verkstedet er godkjent og følger
bilprodusentenes programmer for service og vedlikehold.
Det
innebærer blant annet at reservedelene skal ha tilsvarende kvalitet som
originaldelene. Les mer i denne informasjonsbrosjyren fra Norges Bilbransjeforbund.
Motor
har spurt Tesla Norge hva de synes om kritikken fra verkstedkjedene, og hvorfor
de ikke gir all nødvendig informasjon til de merkeuavhengige verkstedene.
Tesla
ønsker ikke å stille til intervju eller å svare på spørsmål. Men i en epost gir
de uttrykk for at de ikke kjenner seg igjen i kritikken, og at de opplever å ha
et godt samarbeid med en rekke uavhengige verksteder.
Tesla
gir også uttrykk for at de ønsker at uavhengige verksteder jobber med Teslas
kjøretøy, og Tesla påpeker at flere tjenester tilbys gratis. Diagnoseverktøyet
er imidlertid en betalingstjeneste, påpeker Tesla på sine nettsider.
Kina-biler
NAF
sliter med å få tilgang til programvare og nødvendig informasjon for modeller
med lave salgstall, som Mercedes B Electric og Toyota Mirai, samt for noen av
de nye kinesiske merkene.
–
Dette er merker som i hovedsak bruker Norge som et pilotmarked, sier Petter
Knutsen, daglig leder for NAF-sentrene. Han trekker frem Hongqi, Xpeng og BYD.
–
For disse merkene har vi ikke tilgang.
De
to største Kina-merkene, MG og svensk-kinesiske Polestar, har imidlertid NAF
tilgang til.
Inntil
like før jul hadde NAF problemer også med å få nødvendig informasjon for alle
Tesla-modeller samt for Jaguar I-pace, slik Mekonomen og Meca sliter med.
–
Men nå kan vi håndtere både I-pace og alle Teslas modeller, sier Knutsen.
NAF
har oppunder 50 testestasjoner. De fleste av disse er også verksteder.
Annonse
–
Begrenser
BilXtra-kjeden
sliter med trege tilganger til noen bilmerker.
–
Vi merker en viss tendens til at de forskjellige bilmerkene forsøker å begrense
tilganger for oss. Dette gjøres ved at det for eksempel gis tilgang til online
verktøy, men da med hastighetsbegrensninger, sier Terje Fredriksen,
markedsdirektør i AS Sørensen og Balchen, som driver verkstedkjeden BilXtra.
BilXtra
har over 250 verksteder i Norge. Fredriksen mener bilmerkene bevisst skaper
vanskeligheter for dem.
–
Systemene det gis tilgang til fra produsenter online, oppfattes som betydelig
tregere enn hva som er tilfelle ute hos merkeverkstedene. Det oppfattes som et
bevisst valg for å gjøre informasjonen tyngre
å jobbe med for ettermarkeds-kjedene.
–
Konsekvensene er at vi bruker ekstra tid som man strengt tatt ikke kan ta
betalt fra kundene for. Dermed svekkes marginene. Det kan gjøre det
vanskeligere å drive verksted, og dermed forvrenge
konkurransesituasjonen. På sikt kan også prisene øke for forbrukerne.
Terje
Fredriksen vil ikke si konkret hvilke bilmerker dette gjelder.
–
Vi ønsker dessverre ikke å konkretisere. Vi ønsker ikke å uttale oss om
spesifikke merker, sier han.
Annonse
–
Trenerer ikke
Hverken
NAF, Mekonomen eller Meca opplever treghetsproblemene som BilXtra forteller om.
–
Vi opplever ikke at importører og produsenter forsøker å begrense tilgangen for
oss, og trenere lovverket, sier Petter Knutsen i NAF.
Motor
har spurt Norges Bilbransjeforbund, som organiserer både bilimportører og verksteder,
om hva de synes om erfaringene til de merkeuavhengige verkstedene, og hva bransjen
bør gjøre med disse problemene.
Kommunikasjonssjef Egil Steinsland skriver i en epost at deres erfaring er
at verkstedkonkurransen går bra «i de aller fleste tilfellene», og at det er «lite
konflikt om temaet».
– Vi opplever at man er opptatt
av å følge de reguleringene som eksisterer, noe vi også forventer, sier
Steinsland.