Da Tesla-eieren Maria Ngo krevde utbedring i tråd med
funn på NAF-testen, svarte Teslas verksted i Moss at de ikke forholder seg til
tester og undersøkelser foretatt av en tredjepart.
I et brev
skriver Møller Bils advokat at Møller Bil Ensjø, hvor bilen ble kjøpt, «stiller
seg undrende til utgangspunktene for NAFs vurderinger av enkelte av de anførte
manglene.»
– Rapporten gir
tilsynelatende uttrykk for at samtlige anførte mangler er opplevd av
undersøkende mekaniker. Men det er ikke tilkjennegitt over hvor lang tid
undersøkelsen har pågått. Møller Bil stiller seg følgelig undrende til hvorvidt
rapporten baserer seg på konkrete observasjoner fra undersøkende mekaniker,
eller om den baserer seg på dine klienters opplysninger, skriver
Møller-advokaten i et brev til samboerparets advokat.
NAF er kontant i sine svar i et svarbrev til Møller:
– NAFs tester baserer seg på fakta og faktiske feil
opplevd under test, skriver senterleder Bernt Dybdahl Øye ved NAF Jessheim, som
utførte den omtalte testen.
Annonse
– Fakta
Senterlederen understreker at man i testene kan gi
tilleggsopplysninger som er opplevd av kundene, men at dette i så fall vil stå
i testrapporten.
– Utlesing av feilkoder baserer seg på fakta. Vi kan på
ingen måte påvirke hva diagnoseverktøyet gir av feilkoder.
Overfor Motor understreker senterleder Bernt Dybdahl Øye
grundigheten i NAFs tester.
– Våre tester er grundige, og vi har objektive
vurderinger. Testen viser til feil og mangler funnet under kontroll av bilen på
testtidspunktet. Vi benytter gode diagnoseverktøy som forholder seg til påviste
feil, ikke årsak til feilen.
– Betviler ikke
Motor har spurt Møller Bil om de kan utdype sin kritikk
av NAFs tester, og hva som er utfordringen med NAF-testene.
Kommunikasjonsdirektør Gurli Høeg Ulverud i Møller
Mobility Group sier at Møller ikke ønsker å svare på spørsmål i konflikten
mellom Møller og samboerparet Arnesen/Nytrøhaug.
– Men på generelt grunnlag betviler ikke vi kompetansen som
NAFs eksperter har, skriver hun i en epost – og legger til:
– Imidlertid er det i enkelte tilfeller flere tekniske miljøer som gjør sine
kvalifiserte vurderinger. Da kan det oppstå uenigheter rundt de faktiske
forholdene knyttet til et produkt.
Annonse
Kritikkverdig
Forbrukerrådet har tidligere uttalt at de synes det er svært
kritikkverdig hvis garantiutløpstester utført av tredjepart blir avvist hos
merkeverksted, som Møller Bil og Tesla.
– Det er åpenbart en trygghet for bileierne å få tester
gjennomført av en uavhengig tredjepart. Merkeverkstedene bør ta testene på
alvor, sa juridisk seniorrådgiver Thomas Iversen.
Daglig leder Petter Knutsen for NAF-sentrene er trygg på
kvaliteten i testene til testestasjonene.
- Vi står støtt i kvaliteten
på våre tester og vårt diagnoseverktøy, sier han.
Han og Bernt Dybdahl Øye sier de ikke opplever at noen verksteder, forhandlere eller importører er mer kritiske til NAF-testene enn andre.
– Det er helt normalt at forhandlere og verksteder ønsker
å gjøre egne undersøkelser. NAFs rapporter er helt gjennomsiktige, og belyser
bilens tilstand, sier Dybdahl Øye.