BRUSSEL (Motor): De første forbruks- og rekkeviddetestene av Toyotas elbil bZ4X har gitt sprikende resultater. Erfaringene fra de første testene i Norge har satt i gang nye undersøkelser og evalueringer hos verdens største bilprodusent.
Begge de to bilene skal forøvrig være med i den store rekkevidde-testen Motor og NAF kjører i månedskiftet januar/februar.
– Vi tar dette spørsmålet på største alvor, og vi skal evaluere det videre. Vi har gjort noen undersøkelser og skal gjøre flere, men har ingen fullstendig forklaring ennå, sier Vincent Dewaersegger, leder for produktkommunikasjon ved Toyota Motor Europa.
Vinter-WLTP
Det Toyota bringer til torgs som foreløpig forklaring, likner til forveksling på det enhver elbil-eier vil kunne fortelle etter en tids bruk.
Ettersom elbilene har en svært effektiv energiutnyttelse, blir utslagene i forbruk desto større når forholdene endrer seg – for eksempel i kaldt vær, kraftig vind eller på våt vei, med ytterligere variasjoner med bruk av forskjellige kjøremodus og ulik kjørestil.
For en bil med forbrenningsmotor betyr ikke kjøreforholdene all verden på forbruket, i en elbil kan temperatur, føre, topografi og kjørestil være som forskjellen på natt og dag.
Rekkevidde- og forbruksanslagene vi får presentert, er fra WLTP-målinger som gjøres i laboratorier, omregnet til 23 graders varme og med sommerdekk.
– Vi ser i våre tester at det blir forskjeller i forbruk mellom vinterdekk og supereffektive sommerdekk, og nordiske vinterdekk vil naturlig ha enda høyere forbruk enn de kontinentale. Videre er det store forskjeller i hvordan varmeapparatet trekker i ulike kjøremodus, setevarme og rattvarme spiller også inn, konstaterer Dewaersegger – som sier idéen om en vinter-WLTP kan være god, uten at Toyota som selskap har flagget noe synspunkt i den debatten.
– Vi ser jo verdien av at kundene får best mulig informasjon, sier han.
Annonse
Bare brutto
bZ4X har et batteri med bruttokapasitet på 71,4 kWt – som etter WLTP-beregningene skal gi 459 km rekkevidde for utstyrsvarianten Executive. I våre tester har vi sett rekkeviddetall som spriker fra 263 til over 370 km.
– Vi oppgir ikke nettoverdiene, fordi vi mener det tallet er så dynamisk, etter hvordan forholdene er når bilen brukes. Bruttoverdien er for så vidt også dynamisk, men likevel i mindre grad enn nettotallene vil være, sier Dewaersegger.
WLTP-verdiene på bZ4X har utgangspunktet i en batterikapasitet på 71,4 kWt, målt i spennet fra to til 100 prosent såkalt state-of-charge.
Men Toyota har valgt en batteristyring med god sikkerhetsmargin, som innebærer at det sjåføren får opplyst på skjermen i bilen og den tilhørende appen, bygger på den reelle kapasiteten i et spenn fra 9 til 100 prosent.
Som Motor og NAFs rekkeviddetester har vist, er det mange elbilmodeller som triller adskillige mil etter at det lyser null prosent rest på indikatorene i bilen. I en Toyota vil du i realiteten ha en buffer på åtte prosent av rekkevidden fra det står null i rest, før bilen rolig stanser når den kommer ned på 1 prosent.
Forvirret? Det blir ikke lettere av at den nedre grensen er dynamisk …
Når batteritemperaturen er lav, vil den nedre grensen automatisk løftes litt – for å sikre det Toyota mener er en trygg buffer.
– Vi er nok litt konservative på punktet som gjelder batteristyring, sammenliknet med en del andre produsenter. Våre ingeniører mener bufferen bør være på minst åtte prosent, sier Dewaersegger.
Dette forklarer på ingen måte hvorfor forbruket har vært så ulikt i de testene vi har sett hittil, men det utfyller bildet når det kommer til WLTP-anslag og reell rekkevidde.