BRUKSFORBUD: Thomas Meberg kan ikke bruke BMW-en han kjøpte i 2021.

Bruktbiljuks:

Thomas kjøpte bil som er ulovlig å bruke

På EU-kontrollen fikk Thomas Meberg sjokket: BMW-en til 320.000 kroner er ulovlig å bruke.

Publisert

– Det var veldig surt, sier Thomas Meberg i Sandnes.

Sommeren for tre år siden kjøpte han en 11 år gammel BMW X5 for 320.000 kroner av en privatperson i Oslo, som solgte bilen gjennom et bilmeglingsfirma.

– Bilen kjørte bra, og det var ingen problemer med den, forteller Meberg.

Vinteren 2023, halvannet år etter kjøpet, hadde han bilen på EU-kontroll. Der fant verkstedet ut at understellsnummeret som står i vognkortet, ikke er det samme som det understellsnummeret som står i de offisielle registrene.

Konsekvensene ble store. Bilen gikk dermed ikke gjennom EU-kontrollen, den ble ikke godkjent.

Noen måneder senere var bilen hos merkeforhandleren Bavaria. Der ble det avdekket at understellsnummeret var endret også i motorrommet.

– Tall og bokstaver står ikke på linje slik de skal. Plasseringen i motor­rommet er også på feil sted, skriver merkeforhandleren i et brev som Motor har lest.

Det originale understellsnummeret var forsøkt slipt bort. Deretter ble feltet sparklet over, og lakkert.

JUKS: I motorrommet var det inngravert et nytt understellsnummer på et annet sted enn der det er vanlig på denne BMW-modellen. De siste sifrene var endret fra det riktige understellsnummeret.

– Kjipt

BMW-en ble importert til Norge da den var syv år gammel. Statens vegvesen godkjente bilen på importtidspunktet. De oppdaget ikke jukset, selv om det har skjedd før bilen ble importert.

– Dette har etter all sannsynlighet skjedd før bilen kom til Norge, skriver Vegvesenet i et brev Motor har lest.

Vegvesenets godkjenningsstempel hjalp ikke Meberg. Statens vegvesen varslet at de vil gjøre om sitt opprinnelige godkjenningsvedtak og gi bilen varig bruksforbud.

– Nye opplysninger viser med all tydelighet at opprinnelig godkjenningsvedtak ble fattet på feil grunnlag, skriver Vegvesenet.

Varig bruksforbud betyr at Thomas Meberg rett og slett ikke kan bruke bilen sin.

– Det er jo kjipt å bruke så mye penger på en bil, uten å ha mulighet til å bruke den. Denne BMW-en var jo også en bil jeg gjerne ville ha.

Ville heve

Han prøvde å få hevet kjøpet, fordi han mener at den private selgeren og bilmeglingsfirmaet har vært grovt uaktsomme, eller opptrådt i strid med redelighet og god tro.

Men hverken den private selgeren eller bilmeglingsfirmaet ville gå med på heving. De viser til at bilen ble godkjent i to EU-kontroller i årene før de solgte bilen til Meberg.

Selgeren og bilmeglingsfirmaet viser også til at det er blitt utført en garantireparasjon hos merkeforhandler, uten at merkeforhandleren den gangen avdekket noe som helst.

Vant

Meberg måtte derfor få hjelp av forbruker­myndighetene. Han klaget til Forbrukertilsynet, og deretter til Forbrukerklage­utvalget da meklingen i Forbrukertilsynet ikke førte frem.

I Forbrukerklage­utvalget har han fått medhold i at kjøpet skal heves, og at han skal få tilbake mesteparten av utleggene sine, minus noen tusen for at han kunne bruke bilen i halvannet år før jukset ble avdekket.

Forbrukerklageutvalget påpeker at det ikke vil være mulig å bruke bilen. I vedtaket oppfordrer de selgeren av bilen til å gå til regresskrav mot privatpersonen som de kjøpte bilen av.

Eierregisteret til Statens vegvesen viser at etter importen til Norge eide to privatpersoner bilen i henholdsvis én dag og syv dager, før den ble solgt til en tredje privatperson, som eide bilen i drøyt to år, før den ble solgt videre til privatpersonen som Meberg kjøpte av.

– Glad

For Thomas Meberg har bilkjøpet for tre og et halvt år siden ført til mange problemer og utfordringer.

Selgeren av bilen og bilmeglingsfirmaet ville heller ikke godta vedtaket fra Forbrukerklageutvalget. 

Men like før jul ble Meberg enig med selgeren og bilmeglingsfirmaet om et forlik. I romjula fikk han endelig penger på konto.

– Jeg er glad for å bli ferdig med denne saken.