– Det var veldig surt, sier Thomas Meberg i Sandnes.
Sommeren for tre år siden kjøpte han en 11 år gammel BMW
X5 for 320.000 kroner av en privatperson i Oslo, som solgte bilen gjennom et
bilmeglingsfirma.
– Bilen kjørte bra, og det var ingen problemer med den, forteller
Meberg.
Vinteren 2023, halvannet år etter kjøpet, hadde han bilen
på EU-kontroll. Der fant verkstedet ut at understellsnummeret som står i
vognkortet, ikke er det samme som det understellsnummeret som står i de
offisielle registrene.
Konsekvensene ble store. Bilen gikk dermed ikke gjennom
EU-kontrollen, den ble ikke godkjent.
Noen måneder senere var bilen hos merkeforhandleren
Bavaria. Der ble det avdekket at understellsnummeret var endret også i
motorrommet.
– Tall og bokstaver står ikke på linje slik de skal.
Plasseringen i motorrommet er også på feil sted, skriver merkeforhandleren i et
brev som Motor har lest.
Det originale understellsnummeret var forsøkt slipt bort.
Deretter ble feltet sparklet over, og lakkert.
– Kjipt
BMW-en ble importert til Norge da den var syv år gammel.
Statens vegvesen godkjente bilen på importtidspunktet. De oppdaget ikke jukset,
selv om det har skjedd før bilen ble importert.
– Dette har etter all sannsynlighet skjedd før bilen kom
til Norge, skriver Vegvesenet i et brev Motor har lest.
Vegvesenets godkjenningsstempel hjalp ikke Meberg. Statens
vegvesen varslet at de vil gjøre om sitt opprinnelige godkjenningsvedtak og gi
bilen varig bruksforbud.
– Nye opplysninger viser med all tydelighet at
opprinnelig godkjenningsvedtak ble fattet på feil grunnlag, skriver Vegvesenet.
Varig bruksforbud betyr at Thomas Meberg rett og slett ikke
kan bruke bilen sin.
– Det er jo kjipt å bruke så mye penger på en bil, uten å
ha mulighet til å bruke den. Denne BMW-en var jo også en bil jeg gjerne ville
ha.
Annonse
Ville heve
Han prøvde å få hevet kjøpet, fordi han mener at den
private selgeren og bilmeglingsfirmaet har vært grovt uaktsomme, eller opptrådt
i strid med redelighet og god tro.
Men hverken den private selgeren eller bilmeglingsfirmaet
ville gå med på heving. De viser til at bilen ble godkjent i to EU-kontroller i
årene før de solgte bilen til Meberg.
Selgeren og bilmeglingsfirmaet viser også til at det er
blitt utført en garantireparasjon hos merkeforhandler, uten at merkeforhandleren den gangen avdekket noe som helst.
Vant
Meberg måtte derfor få hjelp av forbrukermyndighetene.
Han klaget til Forbrukertilsynet, og deretter til Forbrukerklageutvalget da
meklingen i Forbrukertilsynet ikke førte frem.
I Forbrukerklageutvalget har han fått medhold i at kjøpet
skal heves, og at han skal få tilbake mesteparten av utleggene sine, minus noen
tusen for at han kunne bruke bilen i halvannet år før jukset ble avdekket.
Forbrukerklageutvalget påpeker at det ikke vil være mulig
å bruke bilen. I vedtaket oppfordrer de selgeren av bilen til å gå til
regresskrav mot privatpersonen som de kjøpte bilen av.
Eierregisteret til Statens vegvesen viser at etter
importen til Norge eide to privatpersoner bilen i henholdsvis én dag og syv
dager, før den ble solgt til en tredje privatperson, som eide bilen i drøyt to
år, før den ble solgt videre til privatpersonen som Meberg kjøpte av.
Annonse
– Glad
For Thomas Meberg har bilkjøpet for tre og et halvt år
siden ført til mange problemer og utfordringer.
Selgeren av bilen og bilmeglingsfirmaet ville heller ikke
godta vedtaket fra Forbrukerklageutvalget.
Men like før jul ble Meberg enig med
selgeren og bilmeglingsfirmaet om et forlik. I romjula fikk han endelig penger
på konto.