VANT: Vany Nguyen er en av fire Tesla-eiere som har vunnet.
Arkivfoto
Rettskraftig dom:
Tesla-eiere får erstatning for struping
Vany Nguyen og tre andre Tesla-eiere får nå erstatning, etter at Tesla har strupet ladehastigheten på bilene deres.
Høyesterett har avvist en anke fra Tesla Norge. Det
innebærer at dommen
fra Borgarting lagmannsrett i fjor høst er rettskraftig.
– Jeg er kjempefornøyd, sier Vany Nguyen til Motor.
I lagmannsrettsdommen ble Tesla Norge dømt til å betale
fire Tesla-eiere 50.000 kroner hver i prisavslag etter at Tesla strupet
ladehastigheten på bilene deres med en programvareoppdatering. Bilene var
førstegenerasjons Tesla Model S produsert i årene 2013–2015.
I tillegg til prisavslaget til de fire kundene må Tesla
Norge ifølge dommen betale forsinkelsesrenter, samt totalt 5 millioner kroner i
sakskostnader til de fire Tesla-eierne og til Forbrukerrådet. Forbrukerrådet
har bistått Tesla-eierne som partshjelper.
Sluttstrek
Tesla Norge anket dommen fra lagmannsretten inn for Høyesterett.
Nå har Høyesteretts ankeutvalg enstemmig avslått at anken kan fremmes.
– Det er ikke tilstrekkelig grunn til at saken kan
fremmes for Høyesterett, skriver ankeutvalget i sin beslutning.
Dermed er sluttstrek satt for en langvarig konflikt.
Ladehastigheten på Teslaene ble strupet i en
programvareoppdatering sommeren 2019. Tesla begrunnet reduksjonen i
ladehastighet med økt levetid for batteripakken og økt sikkerhet, fordi det
kunne oppstå branner i batteripakkene.
Bileierne mener strupingen også ble gjort for å unngå
reklamasjoner.
– Viktig dom
I Oslo forliksråd ble først 31 Tesla-eiere tilkjent
130.000 kroner hver i prisavslag. Tesla anket, og i Oslo tingrett ble Tesla
Norge frifunnet. Fire bileiere anket tingrettsdommen til lagmannsretten, og
dommen i lagmannsretten er nå altså rettskraftig.
Forbrukerrådet mener strupingen av ladehastigheten har
vært så viktig å få belyst, at de har bistått Tesla-eierne.
– Blir lagmannsrettsdommen stående, vil den være viktig
for norske forbrukere, har Forbrukerrådets direktør Inger Lise Blyverket
tidligere uttalt til Motor.
10.000 biler
Den rettskraftige dommen kan få konsekvenser for mange
andre Tesla-eiere. Totalt 118 eiere har krevd prisavslag og erstatning fra
Tesla Norge etter at ladehastigheten ble redusert.
Styringsgruppen for de 118 eierne vil nå kreve det samme
prisavslaget for de 114 som ikke var omfattet av rettssaken.
– Nå retter vi en henstilling til Tesla om å få samme prisavslag
for oss 114. Hvis Tesla ikke godtar dette, kjører vi en ny sak mot Tesla, sier
Esben Zimmer, initiativtaker til klagene og søksmålet, og leder for styringsgruppen.
Dommen kan få betydning for flere som kjøpte Tesla
Model S produsert i den aktuelle perioden. Ifølge Opplysningsrådet for
veitrafikken ble det solgt 9874 førstegenerasjons Tesla Model S i årene 2013,
2014 og 2015.
Initiativtaker Esben Zimmer mener dommen også er et
varsku for alle andre som har biler hvor produsenten kan ta styringen over kjøretøyene.
– Vi aner jo ikke hva produsentene gjør med bilene våre,
sier han.
Misfornøyd
Årsaken til
at lagmannsretten landet på et prisavslag på 50.000 kroner, var at et
styremedlem i Teslas eierklubb «Tesla Owners Club Norway» i lagmannsretten
anslo at verdien på de berørte bilene sank med 40-50.000 kroner etter
programvareoppdateringen.
Både initiativtaker
Esben Zimmer og Vany Nguyen, én av de fire som nå har vunnet over Tesla, er imidlertid
misfornøyd med størrelsen på prisavslaget.
– Vi saksøkte
jo Tesla for 130.000 kroner, som er prisen for nytt batteri, også får vi kun
50.000 kroner, sier Nguyen til Motor.
Motor har spurt Tesla Norge hva de synes om Høyesteretts avgjørelse. Tesla ønsker ikke å svare, skriver de i en epost.