TESLA MODEL S: Det er Tesla Model S fra de første årene som har fått redusert ladehastighet.

Forbrukerrådet:

Ladehastighet-dom: – Viktig for forbruker­vernet

Forbrukerrådet mener det er viktig med rettskraftig dom om struping av lade­hastigheten.

Publisert Sist oppdatert

Etter at Høyesterett har avvist en anke fra Tesla, er en dom fra Borgarting lagmannsrett nå rettskraftig.

Dermed får fire Tesla-eiere 50.000 kroner hver i prisavslag for at Tesla strupet ladehastigheten på bilene deres gjennom en programvareoppdatering.

Forbrukerrådet har bistått Tesla-eierne og er tilfreds med den rettskraftige dommen.

– Vi er fornøyde med at lagmannsrettens avgjørelse står, og at forbrukerne får prisavslag, selv om beløpet er lavere enn det som ble krevd, sier juridisk seniorrådgiver og fagsjef Thomas Iversen.

Forbrukerrådet mener dommen er viktig.

– Denne saken er prinsipielt viktig. Derfor engasjerte vi oss. Spørsmålet om hva en næringsdrivende kan endre underveis i et produkts levetid gjennom programvareoppdateringer, vil bli mer relevant i tiden fremover, tror Iversen.

10.000 solgte

Ytterligere 114 Tesla-eiere som opplevde det samme, og som har gått sammen i en gruppering  med de fire, vil nå kreve samme prisavslag.

Men dommen kan få betydning for enda flere. 

Ifølge Opplysningsrådet for veitrafikken ble det solgt 9874 førstegenerasjons Tesla Model S i årene 2013, 2014 og 2015.

Det var Model S produsert i disse årene som fikk lavere ladehastighet.

– Viktig

Spesielt når det gjelder biler, er det viktig med en rettskraftig dom som sier hva en produsent som Tesla ikke kan gjøre før det blir spørsmål om prisavslag eller erstatning, mener Forbrukerrådet.

– Vi har ikke tatt stilling til produsentens kontroll over kjøretøyene i videre forstand. Men når det gjelder negative endringer av kjøretøyet, så er denne dommen viktig for forbrukervernet fremover, sier Iversen.