FARVEL: – Ladbare hybrider er en overgangsteknologi vi er ferdige med, sier Christina Bu i Elbilforeningen

Fyrer av mot bilimportører:

– Slutt med barnslig sutring om ladehybrider

Ladehybridene opplever en ny vår i mange markeder, og flere norske bilimportører mener disse nå trenger bedre avgiftskår også i Norge. – Ta dere sammen, er beskjeden fra Christina Bu i Elbilforeningen.

Publisert

Hun er svært kritisk til at sentrale aktører i norsk bilbransje tar til orde for at myndighetene må bedre rammevilkårene for ladehybrider i Norge.

I mange markeder verden over har ladehybridene vekst i salgstallene – men da i markeder hvor ikke bare andelen helelektriske biler er betydelig mindre enn i Norge, men hvor bruksfordeler og avgiftsfritak er fraværende, samtidig som ladenettverkene knapt er utbygd.

– Hva tenker du når bilimportører her i Norge melder at «ladehybrider, det skal folk ha»? 

– Disse importørene må flørte så mye de vil med det, men ingen vil jo ha disse bilene. Det er en dyr teknologi, og bilene er i ferd med å bli et helt marginalt produkt. Det er en overgangsteknologi vi er ferdige med, og det faktum at de ikke lenger får avgiftsrabatt bidrar til det, sier hun til Motor.

– Elbilene er nå fullt ut konkurransedyktige, med lang rekkevidde og et godt utbygget ladenettverk, og da er det bare å se på utviklingen i markedsandelen for ladbare hybrider i de siste årene: I 2021 var de på 21,7 prosent av førstegangsregistreringene, i 2022 9,2 prosent, i 2023 8 prosent, og så langt i år på 2,5 prosent. Og det kommer til å bli enda lavere neste år, tror hun.

– Det er en bred politisk allianse – fra Høyre og SV – som har bidratt til at ladbare hybrider fases ut av nybilmarkedet til fordel for elbiler. Erna Solbergs regjering med Høyre og Venstre foreslo den første nedtrappingen av rabattene i engangsavgiften for ladbare hybrider. Deretter har Ap-Sp-regjeringen fulgt opp, både med egne forslag og i forhandlinger med SV, sier hun.

Har du lest disse sakene fra Motor?

Ustrategisk sutring

– Forbrukerne har skjønt det, men det virker som enkelte i bilbransjen henger etter i gamle vaner og sliter litt med å forstå trendene i samfunnet, sier Christina Bu.

– De ladbare hybridenes fall er en lang historie, men nå sier disse importørene litt ulike ting. Toyota og Volvo sier de vil levere det folk vil ha, selv om faktum er at folk ikke vil ha det. Harald Jachwitz Andersen, direktør i Bilimportørenes landsforening, sier han ikke tror de siste avgiftsendringene ville ha så mye å si, men historien viser jo noe annet. Hver gang du har tatt ned rabattene for ladbare hybrider, så har salget gått ned.

– Hvordan tolker du at viktige eller sentrale bransjeaktører i Norge faktisk snakker som de gjør? Hvorfor sier de at folk vil ha dette her? 

– Det er veldig merkelig. Jeg opplever det som litt barnslig og til dels ustrategisk sutring. Det finnes fremdeles innbitte fossilbilforkjempere i bilbransjen, som ikke har fått med seg hvilke politiske vinder som har blåst de siste årene. Vi står i en klimakrise, og Norge er i front på den megatrenden som elektrifiseringen representerer. Disse avgiftsendringene burde ikke komme som en overraskelse, når vi har hatt 2025-målet siden 2017. Og jeg tenker at du som næringslivsleder bør forholde deg til det.

Marginalt marked

Bu og Elbilforeningen fikk kritikk fra Frank Dunvold, adm. direktør i RSA (importerer blant annet BYD og Suzuki til Norge), for å påvirke til en politikk som parkerer ladehybridene i det norske markedet. Dunvold mener ladehybridene har en rolle å spille for bilkunder som ennå ikke er klare for de helelektriske bilene.

– Frank Dunvold og RSA har mange elbiler i sortimentet sitt, så det han sier om ladbare hybrider, blir litt rart, han har ikke så mye å klage over. Han får satse på det han har. Da har jeg mer sympati med Piotr Pawlak og Toyota, som omstiller seg på veldig knapp tid. De fikk sin første elbil for to og et halvt år siden, men har en langt mer pragmatisk tilnærming til det hele.

– Mercedes introduserer stolt en ny E-klasse-hybrid med 10 mil rekkevidde og pris på en drøy million?

– Det er et marginalt marked, men selvfølgelig er det et visst marked der – med folk som har veldig, veldig god råd. Og som ikke bryr seg. Så det er vel der de retter seg inn. Men hvor mye de kommer til å selge, blir interessant å se. De fleste importørene sier at de i all hovedsak kommer til å selge elbil.

– Det er på ingen måte forbudt å selge biler med forbrenningsmotor, men mener du at de burde latt være?

– Ja.

Syke mødre

Christina Bu er overrasket over at debatten om ladehybrider i det hele tatt kommer opp igjen i Norge.

– Det er interessant at deler av bilbransjen virkelig har begynt å kjempe imot – i stedet for å omfavne den retningen Norge har vært på over flere år. Ganske mange av importørene har sluttet å selge bensin- og dieselbiler, Hyundai var vel den første som gjorde det allerede fra 2023, så har Møller/Volkswagen og flere fulgt etter. Og så har du noen som sutrer og klager og gråter for sin syke mor, om noe som ikke burde være en overraskelse i det hele tatt.

– Ta dere sammen! Jeg kan forstå at det er litt mer vondt og vanskelig for noen enn andre, for importørene er jo prisgitt hva de får. Men Toyota, som kanskje har hatt mest å bekymre seg for, har vist at det går an å være offensive og planlegge en omstilling på veldig kort tid, sier Bu.