«BARE TULL»: RSA-sjef Frank Dunvold mener Harald A. Møllers ladehybrid-trusler er på barnehagenivå.Foto: PETER RAAUM
Konkurrenter ut mot bilgigant:
– VW-importør Møller taler med to tunger
Landets største bilimportør, Harald A. Møller, kritiseres for barnehage-retorikk og å snakke med to tunger om norske bilavgifter. VW-importøren mener de har gjort riktig og viktig innsats.
Frank Dunvold, direktør i RSA som ble annet importerer Suzuki og kinesiske BYD til Norge, mener Møller-ledelsen har arbeidet aktivt for å øke avgiftene på ladehybrider – og samtidig gjøre det dyrere å lease personbiler.
– Jeg finner det utrolig rart. Ikke bare at man argumenterer for å øke avgiftene på ladehybrid-teknologien, men også at SV-importøren jobbet som eneste bilaktør for å endre momsfradragsreglene for personbiler, slik at det blir dyrere å lease en bil ved at momsen som før ble avskrevet på 36 måneder nå tar mye lengre tid å få ned, sier Frank Dunvold.
Det ble et salig rabalder i norsk bilbransje sommeren 2022 da Møller-sjef Ulf Tore Hekneby i rollen som styreleder i Bilimportørenes Landsforening tok til orde for å høyere avgifter på ladehybrider, blant annet ved å fri utilslørt til SV. Det hele var stikk i strid med ønskene til mange av organisasjonens medlemmer.Hekneby gikk av som styreleder i BIL.
Etter en budsjettavtale som nå ytterligere skjerper avgiftene på ladehybrider, kommer kritikken til overflaten igjen – og ikke bare fra Dunvold i RSA.
– Det er oppsiktsvekkende at prinsipprytteriet til nisjepartiet SV er stimulert og legitimert av sentrale folk i bilbransjen, sier konsernsjef Vidar Eriksen i Motor Gruppen til Bilnytt.no.
– Jeg tror at politikerne er i utakt med befolkningen. Enda en vesentlig avgiftsøkning for å få bukt med de siste «5 prosentene» som ønsker et alternativ til elbil, oppleves som en feilvurdering og unødvendig, sier Eriksen – og med adresse til Møller:
– Men det er jo en billig måte å redusere plagsomme konkurrenter på, med miljøet som paraply.
Hos Møller mener man kritikken skyter bom:
– Vi er stolte av å ha bidratt med det vi kan for å elektrifisere bransjen og bilsalget. Det mener vi er viktig og riktig. Her fortjener SV honnør for å ha bidratt med forhandlingsmakten sin i arbeidet med statsbudsjettet for 2025, sier Øyvind Rognlien Skovli, direktør for kommunikasjon og samfunnskontakt i Harald A. Møller.
– Så må jeg få rydde litt i tiraden til Dunvold, hvor vi blant annet får skylda for endringer i momsfradragsreglene ved leasing. Dette har vi aldri jobbet, eller argumentert, for.
– Men jeg syns det er rart hvordan Dunvold forsøker å koble oss til ett enkeltparti. Det er flere andre partier som også skal ha stor honnør for den elbilsuksessen vi har sett i Norge gjennom mange år. Vi heier på alle partier som jobber for å nå målet om et fullelektrisk nybilmarked, sier Skovli.
Dunvolds uttalelser falt i forbindelse med lanseringen av en ny BYD-modell for et par uker siden. Om ikke Eriksen i Motor Gruppen vil ta navnet Møller i sin munn, lot ikke Dunvold det være noen tvil om hvem han kritiserer som «SV-importøren».
– Hva var motivet for denne SV-importøren du snakker om?
– Det må du spørre dem om. Men på meg virker det helt absurd. Om det er policy for hele Møller-gruppen …, jeg vet ikke. Hadde Volkswagen vært BYD, så hadde jeg skjønt det. Men de har ikke så bra elbiler og kommer ikke til å få så bra elbiler. Det har vært brukbart i det norske markedet, men ser du til andre land er jo ikke Volkswagen dominerende på elbiler.
– Men Harald A. Møller truet på Dagsrevyen med å begynne å selge fossilt igjen hvis ikke regjeringen stod fast på elbilfordelene?
– Det er jo bare tull! Det går ikke an å selge fossilt. Det er 150.000 i avgift, minst. Det er bare et politisk utspill, nesten som i barnehagen: «Nei, hvis vi ikke får det som vi vil, så skal vi selge ladehybrider». Det går ikke an å regne hjem salg av ladehybrider i Norge, men du kan late som du skal – som en trussel: «Vi truer med å selge ladehybrider, hvis ikke alle slutter å selge ladehybrider». Glem det, dette er kjørt.
Mer miljøvennlig
Dunvold beklager den utviklingen, for han mener dagens ladehybrider kunne bidratt i det grønne skiftet.
– Det er rett og slett mer miljøvennlig om folk kjører en ladehybrid enn om de kjører en bensinbil, særlig med de nye hybridenes forbedrede rekkevidde, sier han – og fortsetter:
– Det eneste som er viktig nå, hvis SV, Elbilforeningen og Møller – SV-importøren – virkelig mener noe, så må de for helvete ta tak i elektriske varebiler. Der er vi nede på 28 prosent. Det er mer enn nok av elektriske varebiler å velge blant, av alle typer. Argumentasjonen fra denne importøren har vært at det ikke finnes forskjellige biler. Sannheten er jo at de bare har én modell. I markedet som helhet er det massevis. De har én modell som de selger massevis av, og i realiteten lever av. Det er det vi burde snakke om, på personbiler betyr det i praksis ingenting om vi er på 95, 96 eller 97 prosent, sier Dunvold.
Annonse
SV-oppskrift
Han mener myndighetene bør gjeninnføre Enova-støtten og slippe el-varebiler til i kollekivfeltene.
– All retorikken om hva man skulle gjøre for skiftet til elektriske varebiler er borte, og her er utfordringen nå. På personbiler er vi i praksis på 100 prosent. Nå er det varebiler som må tas tak i. Skal du få folk til å velge elektrisk varebil, så må man enten ha økonomiske insentiver, bruksfordeler eller SV-oppskriften med høyere avgifter på fossilbilene.
– Men er det produktutvalget til Møller som har styrt denne lobbyvirksomheten?
– Det var et bra spørsmål. For meg virker det sånn, man taler med to tunger når man sier alt av personbiler skal være elektrisk, men på varebil er det ikke så nøye, fordi det liksom ikke finnes nok modeller. Sannheten er at det finnes masse modeller, men de har bare én. Vi i Maxus har masse modeller. Buzz-en selger fantastisk. Men hadde de hatt en elektrisk Crafter og Transporter og pickup, da hadde den pipa hatt en annen låt, tro meg, sier Frank Dunvold.