GEBYRSJOKK: Helge Horvei ble pålagt å betale høye gebyrer for parkeringene sine.

Uventede gebyrer:

Slik fikk Helge firedobbel regning for parkering

Helge Horvei parkerte i det samme parkeringshuset som han har parkert i mange ganger før. Plutselig fikk han en regning med gebyrer som var tre ganger høyere enn det selve parkeringen kostet.

Publisert Sist oppdatert

– Dere må stille parkeringsselskapene til veggs, skriver Helge Horvei i en epost til Motor.

Han er irritert på behandlingen han fikk, etter at han kjøpte seg ny bil.

Horvei forteller at han registrerte den nye bilen hos parkeringsselskapet «Onepark», før han kjørte inn i parkeringshuset Erteløkka i Asker, hvor han ofte står parkert mens han trener på Sats.

– På Sats registrerte jeg også den nye bilen min med registreringsnummeret, sier Horvei.

Da får han litt rabatt på parkeringen.

82 kroner

Noen dager senere fikk han en uventet faktura i posten. Der var det ikke mye rabatt. Parkeringen til 20 kroner har blitt til en regning på 82 kroner, med gebyrer på til sammen 62 kroner.

Fakturagebyret er på 13 kroner. I tillegg tar parkeringsselskapet et gebyr på 49 kroner for å «identifisere» bilen til Horvei. Gebyret kaller de «Pay later».

Etter neste treningsøkt, fire dager senere, gjentar nøyaktig det samme seg. Da har en parkering til 25 kroner blitt til en regning på 87 kroner.

Han klaget til parkeringsselskapet, men klagen ble avslått. Parkeringsselskapet skriver i svaret til Horvei, som Motor har lest, at pengekravene opprettholdes.

– Dersom du opprettholder din innsigelse, vil vi oversende saken til Forliksrådet. Vi gjør oppmerksom på at det da kan påløpe ytterligere kostnader i saken, skriver parkeringsselskapet.

Horvei ville ikke risikere masse ekstra gebyrer og betalte fakturaene, selv om han definitivt ikke liker at det er slik.

MER ENN PARKERING: Det er ikke bare parkeringen du må betale for.

– Kostnadskrevende

Motor har spurt «Onepark» hvorfor Horvei ble ilagt gebyrene når han hadde registrert seg. Kommersiell direktør Henrik Haakestad Lervold i Onepark har ikke besvart spørsmålene om Horveis sak.

På generelt grunnlag hevder han at «Pay later» er en «kostnadskrevende tjeneste».

– Vi må blant annet sjekke i motorvognregisteret hvem som eier bilen. Med leasingbiler må vi ofte også sjekke hvem som faktisk bruker bilen, og dermed skal betale for parkeringen. Dette gjøres manuelt av våre ansatte. Det er også andre kostnader som utløses når kunder velger å ikke betale på stedet eller i app. Dette inngår i prisen vi tar for produktet.

– Grundig belyst

Henrik Haakestad Lervold sier de gjerne skulle sluppet å ha «Pay later»-produktet.

– Det ville vært bedre om alle betalte i appen eller på automatene når de parkerer. Men så lenge man kan benytte våre parkeringsplasser uten å betale på stedet, er det nødvendig med en løsning som «Pay later».

– Hvorfor mener dere det er lovlig å ta disse gebyrene?

– Dette er en type tjeneste alle de store parkeringsselskapene har, og det er grundig belyst av flere juridiske miljøer at det er dekning for å ta betalt for tjenesten. Dette er også noe hovedorganisasjonen Virke stiller seg bak.

Også fakturagebyret på 13 kroner forsvarer han.

– Fakturagebyret er gebyret for selve produksjonen og utsendelsen av fakturaen. Det er et ordinært gebyr i tråd med retningslinjene til bransjeforeningene og tilsynet.