GEBYRSJOKK: Helge Horvei ble pålagt å betale høye gebyrer for parkeringene sine.Foto: GEIR RØED
Uventede gebyrer:
Slik fikk Helge firedobbel regning for parkering
Helge Horvei parkerte i det samme parkeringshuset som han har parkert i mange ganger før. Plutselig fikk han en regning med gebyrer som var tre ganger høyere enn det selve parkeringen kostet.
– Dere må stille parkeringsselskapene til veggs, skriver
Helge Horvei i en epost til Motor.
Han er irritert på behandlingen han fikk, etter at han
kjøpte seg ny bil.
Horvei forteller at han registrerte den nye bilen hos
parkeringsselskapet «Onepark», før han kjørte inn i parkeringshuset Erteløkka i
Asker, hvor han ofte står parkert mens han trener på Sats.
– På Sats registrerte jeg også den nye bilen min med
registreringsnummeret, sier Horvei.
Da får han litt rabatt på parkeringen.
82 kroner
Noen dager senere fikk han en uventet faktura i posten. Der
var det ikke mye rabatt. Parkeringen til 20 kroner har blitt til en regning på 82
kroner, med gebyrer på til sammen 62 kroner.
Fakturagebyret er på 13 kroner. I tillegg tar
parkeringsselskapet et gebyr på 49 kroner for å «identifisere» bilen til
Horvei. Gebyret kaller de «Pay later».
Etter neste treningsøkt, fire dager senere, gjentar
nøyaktig det samme seg. Da har en parkering til 25 kroner blitt til en regning
på 87 kroner.
Han klaget til parkeringsselskapet, men klagen ble
avslått. Parkeringsselskapet skriver i svaret til Horvei, som Motor har lest,
at pengekravene opprettholdes.
– Dersom du opprettholder din innsigelse, vil vi
oversende saken til Forliksrådet. Vi gjør oppmerksom på at det da kan påløpe
ytterligere kostnader i saken, skriver parkeringsselskapet.
Horvei ville ikke risikere masse ekstra gebyrer og betalte
fakturaene, selv om han definitivt ikke liker at det er slik.
Annonse
MER ENN PARKERING: Det er ikke bare parkeringen du må betale for.Faksimile av regningen til Helge Horvei.
– Kostnadskrevende
Motor har spurt «Onepark» hvorfor Horvei ble ilagt
gebyrene når han hadde registrert seg. Kommersiell direktør Henrik Haakestad
Lervold i Onepark har ikke besvart spørsmålene om Horveis sak.
På generelt grunnlag hevder han at «Pay later» er en «kostnadskrevende
tjeneste».
– Vi må blant annet sjekke i motorvognregisteret hvem som
eier bilen. Med leasingbiler må vi ofte også sjekke hvem som faktisk bruker bilen, og dermed skal betale for
parkeringen. Dette gjøres manuelt av våre ansatte. Det er også andre
kostnader som utløses når kunder
velger å ikke betale på stedet eller i app. Dette inngår i prisen vi tar for produktet.
Henrik Haakestad
Lervold sier de gjerne skulle sluppet å ha «Pay later»-produktet.
– Det ville vært bedre om alle betalte i appen eller på
automatene når de parkerer. Men så lenge man kan benytte våre parkeringsplasser
uten å betale på stedet, er det nødvendig med en løsning som «Pay later».
– Hvorfor mener dere det er lovlig å ta disse gebyrene?
– Dette er en type tjeneste alle de store
parkeringsselskapene har, og det er grundig belyst av flere juridiske miljøer
at det er dekning for å ta betalt for tjenesten. Dette er også noe
hovedorganisasjonen Virke stiller seg bak.
Også fakturagebyret på 13 kroner forsvarer
han.
– Fakturagebyret er gebyret for selve produksjonen og utsendelsen av
fakturaen. Det er et ordinært gebyr i tråd med retningslinjene til
bransjeforeningene og tilsynet.