IKKE BETAL: Gunstein Instefjord og Forbrukerrådet mener du ikke skal betale de ulovlige gebyrene som parkeringsbransjen og bomselskaper krever inn.

Klare råd fra Forbrukerrådet:

– Ikke betal gebyrene

Forbrukerrådet har ett krystallklart råd til bilistene: Ikke betal de ulovlige gebyrene. Les hvordan du klager.

Publisert

Mange bilister er frustrerte over de høye gebyrene som parkeringsselskaper og bomselskaper plusser på regningene med. 

Da Helge Horvei parkerte i sitt lokale parkeringshus, ble plutselig parkerings-regningen fire ganger høyere på grunn av skyhøye gebyrer.

Horvei er ikke alene. Landet rundt protesterer bilister mot krav om å betale lignende gebyrer. Klagene strømmer inn til forbrukermyndighetene.

En oversikt fra Forbrukerrådet viser at det i år, til og med august, har kommet inn 303 klager på fakturagebyrer fra selskaper innen bom- og parkeringsbransjen.

Se flere tall lengre ned.

Nye gebyrnavn

Hovedårsaken til klagestrømmen er at det har dukket opp gebyrer med nye, kreative navn etter at myndighetene satte foten ned mot høye fakturagebyrer. Ifølge en oversikt fra forbruker­myndighetene brukes gjerne disse benevnelsene på de nye gebyrene:

  • Administrasjonsgebyr
  • Teknologiavgift
  • Sendingsavgift
  • Oppslag- og lagringsavgift
  • Systemavgift
  • «Park & go»-gebyr
  • «Pay later»-gebyr
  • Flex-gebyr
  • «Utsatt betaling»-gebyr
  • Gebyr for betalingshåndtering

Gebyrene er som oftest på mange titalls kroner, opp mot 50–60 kroner.

De kommer i tillegg til fakturagebyrene, som forbrukermyndighetene har tvunget ned på et akseptabelt nivå.

303 klager

Forbrukerrådet får svært mange henvendelser fra forbrukere som klager på gebyrene fra selskaper som krever inn penger for parkering og passeringer av lokale bomveier på småveier til skogs og på fjellet.

En oversikt Motor har fått, viser at det er disse selskapene, og spesielt selskapet Finter, som dominerer klagebunken.

74 av de 303 henvendelsene til Forbrukerrådets veiledningstjeneste gjelder Finter. Finter drifter over 400 parkeringsplasser og bomveier gjennom løsningen «Norgesbom» landet rundt. De har årlig 13 millioner passeringer og parkeringer, samt 250.000 brukere, ifølge selskapets nettsider.

55 henvendelser gjelder Onepark, og 41 henvendelser gjelder Apcoa. I tillegg er det 133 henvendelser på gebyrene til andre selskaper i bom- og parkeringsbransjen.

3 milliarder

Får du tilsendt regning fra disse selskapene, inneholder fakturaen ca. 60–70 kroner i diverse gebyrer, inkludert fakturagebyr.

Forbrukerrådet anslår i en fersk rapport at forbrukerne i 2023 totalt betalte mellom 2 og 3 milliarder kroner i fakturagebyrer og lignende gebyrer. Rundt 90 prosent av disse pengene er ren fortjeneste for selskapene, anslo Forbrukerrådet.

Forbrukerrådet er derfor krystallklare i sine råd:

 – Vi anbefaler forbrukerne å betale for selve parkeringen og bomavgiften, og maksimalt 10 kroner i gebyr dersom fakturaen blir sendt i posten, og et par kroner dersom fakturaen blir sendt digitalt, sier Gunstein Instefjord, leder for forbrukerpolitikk i Forbrukerrådet.

Ta skjermbilde

I tillegg må du bestride gebyrkravene.

– Dette bør gjøres skriftlig, sier han.

En epost er god dokumentasjon. Men flere firmaer, blant annet Finter, ber deg fylle ut et kontaktskjema.

Kunder som har sendt inn skjemaet, har ikke fått kvittering på at skjemaet er sendt inn. Derfor må du ta skjermbilde av kontaktskjemaet når du har fylt det ut, og før du sender det.

– Når et krav er bestridt på denne måten, med en rimelig begrunnelse, kan det ikke sendes til inkasso, men må gå via Forliksrådet, sier Instefjord.

Forbrukertilsynet, Forbrukerrådet og Finanstilsynet mener alle at de reelle kostnadene ved å sende ut fakturaer er mye lavere enn gebyrene parkerings- og bomselskapene krever at vi betaler.

Forsvarer gebyrene

Onepark og Finter ligger på klagetoppen. De tar begge høye gebyrer, som forbrukermyndighetene mener er ulovlige. Selv mener de at de ikke gjør noe ulovlig.

– Vi er uenige i Forbrukerrådets syn, sier kommersiell direktør Henrik Haakestad Lervold i Onepark.

I denne artikkelen uttaler han seg mer om gebyrene de tar.

– Sammen med et bredt næringsliv er vi uenige i Forbrukerrådets tolkning av den nye finansavtaleloven, sier kommunikasjonssjef Mats Weltz i Finter.

– Vårt syn bygger på rådgivning fra ledende, juridiske miljø i Norge på feltet, som mener at vår prismodell er i tråd med den gjeldende lovgivningen.

Motor har spurt hvilke jurister dette er, og hva han mener med et «bredt næringsliv».

– Jeg tenker at vi har gitt fra oss svarene vi ønsker å kommunisere i denne omgang, svarer Weltz på epost. 

Han ønsker heller ikke å svare på spørsmål via telefon.