IKKE BETAL: Gunstein Instefjord og Forbrukerrådet mener du ikke skal betale de ulovlige gebyrene som parkeringsbransjen og bomselskaper krever inn.
Foto: FORBRUKERRÅDET
Klare råd fra Forbrukerrådet:
– Ikke betal gebyrene
Forbrukerrådet har ett krystallklart råd til bilistene: Ikke betal de ulovlige gebyrene. Les hvordan du klager.
Mange bilister er frustrerte over de høye gebyrene som
parkeringsselskaper og bomselskaper plusser på regningene med.
Da Helge Horvei parkerte
i sitt lokale parkeringshus, ble plutselig parkerings-regningen fire ganger
høyere på grunn av skyhøye gebyrer.
Horvei er ikke alene. Landet rundt protesterer bilister mot
krav om å betale lignende gebyrer. Klagene strømmer inn til
forbrukermyndighetene.
En oversikt fra Forbrukerrådet viser at det i år, til og
med august, har kommet inn 303 klager på fakturagebyrer fra selskaper innen
bom- og parkeringsbransjen.
Se flere tall lengre ned.
Nye gebyrnavn
Hovedårsaken til klagestrømmen er at det har dukket opp gebyrer
med nye, kreative navn etter at myndighetene satte foten ned mot høye
fakturagebyrer. Ifølge en oversikt fra forbrukermyndighetene brukes gjerne
disse benevnelsene på de nye gebyrene:
- Administrasjonsgebyr
- Teknologiavgift
- Sendingsavgift
- Oppslag- og lagringsavgift
- Systemavgift
- «Park & go»-gebyr
- «Pay later»-gebyr
- Flex-gebyr
- «Utsatt betaling»-gebyr
- Gebyr for betalingshåndtering
Gebyrene er som oftest på mange titalls kroner, opp mot 50–60
kroner.
De kommer i tillegg til fakturagebyrene, som
forbrukermyndighetene har tvunget ned på et akseptabelt nivå.
303 klager
Forbrukerrådet får svært mange henvendelser fra forbrukere
som klager på gebyrene fra selskaper som krever inn penger for parkering og
passeringer av lokale bomveier på småveier til skogs og på fjellet.
En oversikt Motor har fått, viser at det er disse
selskapene, og spesielt selskapet Finter, som dominerer klagebunken.
74 av de 303 henvendelsene til Forbrukerrådets
veiledningstjeneste gjelder Finter. Finter drifter over 400 parkeringsplasser
og bomveier gjennom løsningen «Norgesbom» landet rundt. De har årlig 13
millioner passeringer og parkeringer, samt 250.000 brukere, ifølge selskapets
nettsider.
55 henvendelser gjelder Onepark, og 41 henvendelser
gjelder Apcoa. I tillegg er det 133 henvendelser på gebyrene til andre
selskaper i bom- og parkeringsbransjen.
Flere forbrukersaker på Motor.no:
3 milliarder
Får du tilsendt regning fra disse selskapene, inneholder
fakturaen ca. 60–70 kroner i diverse gebyrer, inkludert fakturagebyr.
Forbrukerrådet anslår
i en fersk rapport at forbrukerne i 2023 totalt betalte mellom 2 og 3
milliarder kroner i fakturagebyrer og lignende gebyrer. Rundt 90 prosent av
disse pengene er ren fortjeneste for selskapene, anslo Forbrukerrådet.
Forbrukerrådet er derfor krystallklare i sine råd:
– Vi anbefaler
forbrukerne å betale for selve parkeringen og bomavgiften, og maksimalt 10 kroner
i gebyr dersom fakturaen blir sendt i posten, og et par kroner dersom fakturaen
blir sendt digitalt, sier Gunstein Instefjord, leder for forbrukerpolitikk i
Forbrukerrådet.
Ta skjermbilde
I tillegg må du bestride gebyrkravene.
– Dette bør gjøres skriftlig, sier han.
En epost er god dokumentasjon. Men flere firmaer, blant
annet Finter, ber deg fylle ut et kontaktskjema.
Kunder som har sendt inn skjemaet, har ikke fått
kvittering på at skjemaet er sendt inn. Derfor må du ta skjermbilde av
kontaktskjemaet når du har fylt det ut, og før du sender det.
– Når et krav er
bestridt på denne måten, med en rimelig begrunnelse, kan det ikke sendes til
inkasso, men må gå via Forliksrådet, sier Instefjord.
Forbrukertilsynet, Forbrukerrådet og Finanstilsynet mener
alle at de reelle kostnadene ved å sende ut fakturaer er mye lavere enn
gebyrene parkerings- og bomselskapene krever at vi betaler.
Forsvarer gebyrene
Onepark og Finter ligger på klagetoppen. De tar begge høye
gebyrer, som forbrukermyndighetene mener er ulovlige. Selv mener de at de ikke
gjør noe ulovlig.
– Vi er uenige i Forbrukerrådets syn, sier kommersiell
direktør Henrik Haakestad Lervold i Onepark.
I
denne artikkelen uttaler han seg mer om gebyrene de tar.
– Sammen med et bredt næringsliv er vi uenige i
Forbrukerrådets tolkning av den nye finansavtaleloven, sier kommunikasjonssjef
Mats Weltz i Finter.
– Vårt syn bygger på rådgivning fra ledende, juridiske
miljø i Norge på feltet, som mener at vår prismodell er i tråd med den
gjeldende lovgivningen.
Motor har spurt hvilke jurister dette er, og hva han
mener med et «bredt næringsliv».
– Jeg tenker at vi har gitt fra oss svarene vi ønsker å
kommunisere i denne omgang, svarer Weltz på epost.
Han ønsker heller ikke å
svare på spørsmål via telefon.