SER MYE, MEN IKKE ALT: Elon Musk har selv innrømmet at det er vanskeligere enn han forutså å gjøre bilene selvkjørende. Sikkerhetsfunksjonene kan redde liv - men føreren må ha kontroll.

Over 20 kollisjoner under etterforskning i USA:

Saksøker Tesla etter Autopilot-relatert dødsfall

«Tesla sier Autopilot redder liv; ofrene sier den dreper», konstaterer avisa New York Times. En ulykke som nå får sitt rettslige etterspill, har vakt stor oppmerksomhet i USA.

Publisert

Sommeren 2019 skjedde det en dødsulykke på en motorvei i California, der en 15 år gammel gutt omkom. Gutten satt i en pickup sammen med sin far, på vei hjem fra en fotballturnering, da bilen de satt i ble truffet av en Tesla som kjørte i rundt 100 km/t med assistansesystemet Autopilot innkoblet.

Ulykken skjedde bare syv kilometer fra Teslas fabrikk i Fremont.

Reagerte ikke

Det er Teslas egne opptak som viser at systemene ikke reagerte da pickup-en, som hadde blinklysene aktivert, svingte ut til høyre for å passere en lastebil som bremset ned.

I følge New York Times reagerte hverken Autopilot – som var aktivert –eller føreren av Teslaen før et brøkdel av sekund før kollisjonen inntraff.

15-åringen, som satt i høyre sete foran, brukte ikke sikkerhetsbelte og ble kastet ut på veien, der han døde av skadene.

Familien hans besluttet nylig å saksøke elbilprodusenten og anklager bilens assistansesystemer for å ha forårsaket ulykken og dermed bidratt til å forårsake sønnens død. De går også til sak mot føreren av bilen og hans kone, som satt i passasjersetet da ulykken skjedde.

Flere granskninger pågår

Det pågikk tidligere denne måneden flere rettssaker mot Tesla som involverer Autopilot, men dette er et sjeldent tilfelle der video og data fra bilen som forårsaket ulykken faktisk er blitt gjort tilgjengelig.

New York Times skriver at det føderale organet for trafikksikkerhet i USA, National Highway Traffic Safety Administration (NHTSA), har rundt 24 etterforskninger gående mot Tesla, som alle har å gjøre med kollisjoner som skjedde mens bilene var i selvkjørende modus.

Ifølge New York Times vet man om tre tilfeller der føreren av bilen har omkommet i en ulykke der Autopilot ikke har reagert på hindringer. I to av tilfellene dreide det seg om lastebiler som krysset hovedveien; i et tredje reagerte ikke bilen på en hindring bestående av en betongmur.

– Minst ti døde

En liste offentliggjort i juni viser at det har vært minst ti dødsfall i ulykker der en Tesla på Autopilot har vært innblandet.

Avisen skriver at mens det ikke er meningen at føreren skal overlate kjøringen til systemene, og at hen til enhver tid er pålagt å ha kontroll over kjøretøyet, viser det seg i praksis at mange likevel hengir seg til andre aktiviteter når Autopilot er aktivert.

Dette har medført kritikk fra blant annet Euro NCAP, som mener slike systemer uten tilstrekkelig med oppfølgingsmekanismer for å kontrollere at de brukes riktig, kan inngi en følelse av falsk trygghet.

Tesla: – Gjør bilene sikrere

NHTSA har ikke pålagt Tesla å gjøre endringer eller deaktivere Autopilot, men i juni uttalte de at de heretter vil kreve at alle bilprodusenter avgir rapport om enhver ulykke der slike systemer er innblandet.

Tesla har på sin side flere ganger hevdet at de autonome systemene gjør bilene sikrere, ikke mer usikre, da de sørger for at antallet ulykker som skyldes menneskelige feil reduseres.

Som Andrej Karpathy, direktøren for divisjonen som utvikler kunstig intelligens i selskapet har sagt: «Datamaskiner sjekker ikke Instagram».

Elon Musk har uttalt at Tesla med Autopilot er innblandet i færre ulykker enn gjennomsnittsbilen i forhold til tilbakelagt avstand.

Musk sier også at det blir stadig færre ulykker med Autopilot skrudd på. Samtidig har han flere ganger indikert at «helt selvkjørende»-funksjonen (FSD, Full Self Driving)R er rett rundt hjørnet, men dette er blitt utsatt gjentatte ganger.

Skylder på førerne

Ryan McCarthy, som er Teslas advokat, skrev flere e-poster der han la frem bilprodusentens forsvarslinje i saken overfor advokaten til familien til den avdøde gutten. Argumentene gjengis av nyhetskanalen CBSN Bay Area.

«Vårt kjøretøy gjorde som det ble instruert til av føreren, oppdaget din klients bil og retarderte i et forsøk på å redusere kraften i sammenstøtet. Kollisjonen skyldtes de to førernes skjødesløshet», skriver McCarthy blant annet.

«Føreren er ansvarlig for å kjøre bilen på en trygg måte til enhver tid. Autopilot er et førerstøttesystem; det kjører ikke bilen. Tesla burde ikke behøve å bruke penger for å forsvare seg mot grunnløse påstander som disse,» skriver McCarthy.