BATTERI-REKLAME: Stemmen i reklamefilmen om Toyota bZ4X sier ingenting om forutsetningene for ekstra-garantien. Det fremkommer kun med liten skrift helt nederst.Skjermdump av TV-reklame
Kritikk mot Toyota-reklame:
– Toyota lurer kundene
Professor i markedsføring mener bilkundene blir lurt av Toyota, når de hevder at elbilbatteriene har garanti i 10 år eller én million kilometer.
Resultatet overrasker mange – fordi Toyota i
markedsføringen sin forteller at de har en batterigaranti på 10 år, eller i én
million kjørte kilometer. Blant annet har Toyota Norge kjørt reklamefilmer i
populære sportssendinger, hvor de skryter av garantien sin.
Med liten skrift står det imidlertid at denne garantien
kun gjelder dersom man følger et bestemt program på Toyotas merkeverksteder.
Tor Wallin Andreassen, professor i markedsføring ved Norges
Handelshøyskole, har sett reklamen. Han reagerer på Toyotas markedsføring.
– Toyota tilbakeholder informasjon i TV-reklamen. Det er
uheldig både av moralske grunner, og juridisk. De lurer kundene til å tro noe
annet enn det som gjelder, og de påstår noe som ikke er sant, ifølge
Forbrukerrådets undersøkelse, sier Andreassen.
Andreassen påpeker at kvaliteten på elbilbatteriene er
vesentlig for kjøpsbeslutningen til bilkundene, og at bilprodusenter med gode
garantier lettere vinner konkurransen om kundene.
Annonse
– Lurer kundene
– Men det er et grunnprinsipp i markedsføringsloven at
man skal være ærlig, påpeker markedsførings-professoren.
– Blir kundene gjennom markedsføringen til Toyota
forledet til å tro at garantien er bedre enn den egentlig er?
– Ja.
– Blir kundene etter ditt skjønn rett og slett lurt av
Toyota?
– Ja.
Toyota Norge mener at de ikke forleder og lurer kundene
sine.
– Vi kjenner oss ikke igjen i kritikken og de alvorlige
påstandene om at vi forleder eller lurer kundene, skriver informasjonssjef
Espen Olsen i Toyota Norge i en epost til Motor.
Les lengre ned mer om hva Toyota sier.
– Blander sammen
Også Forbrukerrådet reagerer på Toyota Norges
reklamer, som Toyota bruker for å markedsføre elbilmodellen bZ4X.
– Reklamen blander etter mitt syn sammen Toyotas
egentlige garanti og tilleggsdekningen du får når du er lojal mot
serviceprogrammet deres, sier juridisk seniorrådgiver Thomas Iversen i Forbrukerrådet.
Han fortsetter:
– Jeg regner med at en del potensielle kunder, etter å
ha sett reklamen, sitter igjen med inntrykket av at Toyota har 10 års
batterigaranti, uten at de har fått med seg at deler av de 10 årene med garanti
er en bonus for å være servicekunde hos selskapet.
Iversen påpeker at tilleggsgarantien gir en god sikkerhet for
kundene. Men at det altså forutsetter lojalitet til Toyotas merkeverksteder.
– Du må da binde deg til å ta en Toyota-service minst én gang
i året. Det fremstår som i meste laget for en elektrisk bil.
Forbrukerrådet mener dessuten at koblingen mellom
tilleggsgaranti og merkeverksted kan skade konkurransen i verkstedsmarkedet.
– God garanti
Toyota Norge sier de ikke er avvisende til å gjennomgå
markedsføringen av ekstra-garantien.
– Men i reklamevideoen gjøres det klart at det gjelder
noen betingelser for at denne garantien kommer til anvendelse, skriver
informasjonssjef Espen Olsen i en epost.
Han hevder Toyota Norge er opptatt av at markedsføringen
er etterrettelig og korrekt. Toyota mener også ekstra-garantien er god.
– Det er etter vårt syn en garanti som er god og
forutsigbar for våre kunder.
Han mener det ikke er uvanlig at det stilles vilkår for
at garantier skal gjelde.