– Tesla har gått fra å ha meget svake til å ha meget gode
batterigarantivilkår, sier juridisk seniorrådgiver Thomas Iversen i
Forbrukerrådet.
Tesla har sammen med Mercedes-Benz de aller beste garantivilkårene
for elbil-batteriene.
Forbrukerrådet har gransket garantiene til 37 bilmerker
på det norske markedet. Dårligst garantier har kinesiske Hongqi.
Se stor tabell over alle bilmerkene lenger ned.
«Uvanlige vilkår»
Toyota og søstermerket Lexus har det Forbrukerrådet
betegner som «uvanlige garantivilkår».
Selve kapasitetsgarantien til de to bilmerkene er meget
bra. Toyota og Lexus garanterer minst 70 prosent kapasitet i åtte år eller 200.000
kilometer, ifølge Forbrukerrådet – det som inntreffer først.
Toyota og Lexus tilbyr imidlertid kun fem års garanti
mot feil på fremdriftsbatteriet.
Alle de 35 øvrige bilmerkene tilbyr enten syv, åtte eller
ni års garanti på batteriet. Det er langt bedre enn de fem årene til Toyota og
Lexus.
Hadde de to merkenes batterigaranti vært like god som
deres kapasitetsgaranti, hadde Lexus og Toyota vunnet kåringen overlegent, opplyser Forbrukerrådet. Men merk: Fra Toyota får Motor vite at kapasitetsgarantien er lavere enn Forbrukerrådet har fått opplyst. Riktig kilometergrense skal være 160.000.
Informasjonssjef Espen Olsen i Toyota Norge sier de ikke
har planer om å øke batterigarantiens lengde.
– Toyota har ikke planer om å øke garantilengden på
nåværende tidspunkt, opplyser han til Motor.
Mye har skjedd med garantivilkårene for elbilbatteriene
siden 2018, da Forbrukerrådet sist gransket garantivilkårene.
Den gangen vant Hyundai, med Tesla helt nederst.
– Det er gledelig å se at flere bilmerker har forbedret
sine elbilbatteri-garantier kraftig, sier Thomas Iversen.
Forbrukerrådet understreker i sin rapport at batteri og
rekkevidde er viktig, ikke minst på bruktmarkedet.
Modellavhengig
Mercedes-Benz og Tesla har altså de beste
batterigarantiene.
Men: De to bilmerkene er de eneste som har forskjellige
garantier avhengig av bilmodellen.
Karakteren som er oppgitt i tabellen, er en
gjennomsnittskarakter for alle bilmodellene til de to merkene.
Men det er store forskjeller, rett og slett avhengig av
hvor dyr bilen er:
Mens Mercedes-Benz i gjennomsnitt får 49,6 poeng, er
garantivilkårene til de to luksusmodellene Mercedes EQE og EQS så gode at de to
modellene isolert sett får 59 poeng. Det er klart best av alle merker og
modeller.
Modellene Mercedes EQA, EQB og EQC får 41 poeng, som er like
lite som de dårligste merkene.
Annonse
Alle Teslaene gode
Tesla får i gjennomsnitt 48,9 poeng. Luksusmodellene Tesla
Model S og Tesla Model X får 51,7 poeng, mens folkemodellene Tesla Model Y og
Tesla Model 3 får noe lavere poengsummer.
«Performance»-utgavene og versjonene med lang rekkevidde
(long range) får 48,5 poeng, og standardversjonene av TM3 og TMY får 46,5
poeng.
Poengsummene til Teslas folkemodeller er imidlertid
såpass gode at også disse er i toppen.
15 på 3. plass
Hele 15 bilmerker deler tredjeplassen. Blant annet store
merker som Audi, BMW, Hyundai, Skoda og Volkswagen.
Helt nederst er kinesiske Hongqi.
Årsaken til at Hongqi kommer dårligst ut, er at de krever
at eierne følger bilenes serviceprogram for at garantiene skal være gyldige. I
tillegg mangler Hongqi sammen med Volvo utstyr for å gjennomføre
kapasitetskontroll, ifølge Forbrukerrådet.
– Når et bilmerke garanterer at batteriet skal ha en viss
gjenværende kapasitet frem i tid, er det selvsagt avgjørende at merkeverkstedet
har utstyret som skal til for å kontrollere om kapasiteten er innenfor eller
utenfor kapasiteten som er garantert, sier Iversen