Forbrukerrådet har gått gjennom nybilgarantiene til 39
bilmerker på det norske markedet.
Forskjellene er store. Seks bilmerker er et hestehode
foran de andre.
Aller best garantivilkår har Citroëns luksusbilmerke DS,
tett fulgt av det kinesiske billigmerket MG og koreanske Kia, som har vunnet
kåringen de to siste gangene.
Opel får samme poengsum som Kia, mens Citroën og Peugeot
følger like bak.
Se stor tabell over alle merkene lenger ned.
Grundig
Forbrukerrådet har gransket garantivilkårene jevnlig
siden 2011. Årets gjennomgang er den mest grundige. 28 garantivilkår er
analysert, og granskningen viser at mange bilmerker de siste årene har
forbedret sine vilkår.
De aller mest imponerende forbedringene er det Opel og
Citroën som har stått for, men også DS, Mazda og Peugeot har gjort sine vilkår
betydelig mer forbrukervennlige.
Blant merkene som også deltok i 2018, er det Fiat og
Mercedes-Benz som går aller mest tilbake. Fiat, som kom på andreplass sist, må
nå nøye seg med 31. plass. Mercedes-Benz raser ned til 37. plass. Aller nederst
blant de 39 merkene er Subaru.
De nye kinesiske bilmerkene plasserer seg over hele
skalaen. MG er som nevnt helt i toppen. Også Nio, Hongqi, BYD og Maxus oppnår
gode plasseringer.
– Det er positivt å se at flere importører av kinesiske
merker tar garantivilkår på stort alvor. Bil er en stor investering for de
aller fleste forbrukere. Da er det viktig at forbrukerne sikres mot store og
overraskende utgifter, sier juridisk seniorrådgiver Thomas Iversen i
Forbrukerrådet.
Det er imidlertid ikke alle de kinesiske merkene som gjør
det like godt. Xpeng havner på 25. plass, Polestar på 29. plass, og Seres er
først å finne helt nede på 35. plass.
Syv års garanti
På andre- og tredjeplass er de to eneste merkene som
tilbyr syv års nybilgaranti; MG og Kia.
DS gir ikke mer enn fem år.
Årsaken til at DS likevel
vinner, er at DS blant annet kan skilte med utsending av
garantiutløps-påminnelse til sine kunder, gratis lånebil ved garantireparasjon
fra første dag, og hele 5 år/50.000 km garanti mot rustede bremseskiver.
– Mange forbrukere har opplevd problemer knyttet til at
bremseskiver ruster så kraftig at de må skiftes lenge før de er utslitt. Da
oppleves det som urimelig å måtte betale i dyre dommer for å skifte ut skiver
på relativt nye biler. Vi har sett at problemet er spesielt omfattende på
elbiler og hybrider, og har derfor valgt å gi en tydelig belønning til merkene
som garanterer mot rustede bremseskiver, sier Iversen i Forbrukerrådet.
Lurer du på hvordan Forbrukerrådet har kommet frem til tallene? Les deres guide her.
PS. Bilmerkene er av Forbrukerrådet bedt om å oppgi garantivilkårene som gjelder ved publisering av undersøkelsen, i mars 2023. Bilmerket Xpeng meldte i februar at de økte nybilgarantien sin til syv år/160.000 km.