MG OG DS: To av merkene som kommer best ut.

Stor tabelloversikt:

Så bra – eller dårlig – garanti har bilmerkene

Bilmerkene DS og MG har Norges beste nybilgarantier. Mercedes-Benz, Land Rover og Subaru er dårligst.

Publisert Sist oppdatert

Forbrukerrådet har gått gjennom nybilgarantiene til 39 bilmerker på det norske markedet.

Forskjellene er store. Seks bilmerker er et hestehode foran de andre.

Aller best garantivilkår har Citroëns luksusbilmerke DS, tett fulgt av det kinesiske billigmerket MG og koreanske Kia, som har vunnet kåringen de to siste gangene.

Opel får samme poengsum som Kia, mens Citroën og Peugeot følger like bak.

Se stor tabell over alle merkene lenger ned.

Grundig

Forbrukerrådet har gransket garantivilkårene jevnlig siden 2011. Årets gjennomgang er den mest grundige. 28 garantivilkår er analysert, og granskningen viser at mange bilmerker de siste årene har forbedret sine vilkår.

De aller mest imponerende forbedringene er det Opel og Citroën som har stått for, men også DS, Mazda og Peugeot har gjort sine vilkår betydelig mer forbrukervennlige.

Blant merkene som også deltok i 2018, er det Fiat og Mercedes-Benz som går aller mest tilbake. Fiat, som kom på andreplass sist, må nå nøye seg med 31. plass. Mercedes-Benz raser ned til 37. plass. Aller nederst blant de 39 merkene er Subaru.

De store

Ingen av de store bilmerkene er i toppen.

  • Volvo, Toyota og markedslederen Tesla kommer alle ut med akseptable garantivilkår midt på treet.
  • Møller-merkene Audi, Cupra, Skoda og Volkswagen plasserer seg på nedre halvdel. Mercedes-Benz er blant de aller dårligste.

Møller-merkene likt

Bilpris har ingenting å si for hvor gode garantivilkårene er.

  • I toppen er det et luksusmerke og et billigmerke (DS og MG)
  • Alle Møller-merkene får samme poengsum, til tross for at Audi er premiummerke, og Skoda er «folke-merket».
  • Luksusmerkene Porsche, Jaguar, Land Rover og Mercedes-Benz er langt nede på listen, med Mercedes og Land Rover nesten helt nederst.

Kina-bilene

De nye kinesiske bilmerkene plasserer seg over hele skalaen. MG er som nevnt helt i toppen. Også Nio, Hongqi, BYD og Maxus oppnår gode plasseringer.

– Det er positivt å se at flere importører av kinesiske merker tar garantivilkår på stort alvor. Bil er en stor investering for de aller fleste forbrukere. Da er det viktig at forbrukerne sikres mot store og overraskende utgifter, sier juridisk seniorrådgiver Thomas Iversen i Forbrukerrådet.

Det er imidlertid ikke alle de kinesiske merkene som gjør det like godt. Xpeng havner på 25. plass, Polestar på 29. plass, og Seres er først å finne helt nede på 35. plass.

Syv års garanti

På andre- og tredjeplass er de to eneste merkene som tilbyr syv års nybilgaranti; MG og Kia.

DS gir ikke mer enn fem år.

Årsaken til at DS likevel vinner, er at DS blant annet kan skilte med utsending av garantiutløps-påminnelse til sine kunder, gratis lånebil ved garantireparasjon fra første dag, og hele 5 år/50.000 km garanti mot rustede bremseskiver.

– Mange forbrukere har opplevd problemer knyttet til at bremseskiver ruster så kraftig at de må skiftes lenge før de er utslitt. Da oppleves det som urimelig å måtte betale i dyre dommer for å skifte ut skiver på relativt nye biler. Vi har sett at problemet er spesielt omfattende på elbiler og hybrider, og har derfor valgt å gi en tydelig belønning til merkene som garanterer mot rustede bremseskiver, sier Iversen i Forbrukerrådet.

Lurer du på hvordan Forbrukerrådet har kommet frem til tallene? Les deres guide her.

PS. Bilmerkene er av Forbrukerrådet bedt om å oppgi garantivilkårene som gjelder ved publisering av undersøkelsen, i mars 2023. Bilmerket Xpeng meldte i februar at de økte nybilgarantien sin til syv år/160.000 km.