PROBLEMER: Hongqi E-HS9 fra da Motor testet bilmodellen.

Feil på feil ...

Hongqi-trøbbel: «Ikke bilens sterkeste sider»

Hongqi-eieren opplevde en lang rekke problemer med bilen sin. Merkeforhandleren vedgår at én av feilene ikke er mulig å utbedre.

Publisert Sist oppdatert

– Det er slik bilen fungerer, skrev daglig leder Lars Ola Solstad hos merkeforhandleren Motor Forum i et brev til Hongqi-kunden.

Bilkunden fra Jæren la 851.000 kroner på bordet for å sikre seg en Hongqi E-HS9. Men bare tre dager etter at han fikk bilen høsten 2022, opplevde han problemer.

Etter hvert ble det en lang liste med feil. Det var problemer med blant annet bremsene, lysindikatoren for lading, med luftfjæringen, og med både radio- og GPS-signalene.

Også med dørhåndtakene var det problemer. Flere av håndtakene måtte skiftes, fordi de ikke virket som de skulle.

– Det er grenser for hvor mange utbedringer en forhandler kan foreta på bilen, skrev bilkunden i et brev.

– Ingen løsning

Verkstedsbesøkene ble mange. Etter hvert ble flere av feilene utbedret, men ikke problemene med radioen og GPS-systemet.

– Vi erkjenner at disse funksjonene ikke er bilens sterkeste sider, i motsetning til andre områder hvor bilen presterer bedre enn andre biler, skriver daglig leder ved merkeforhandleren Motor Forum i Stavanger i et brev.

Han understreker imidlertid at dette ikke betyr at det er feil med radioen og GPS.

– Men det er en utfordring som vi per i dag ikke har en løsning på, skrev forhandleren i et brev i mai i fjor.

GPS-en i bilen er ifølge forhandleren sensitiv. Årsaken kan være magnetfelt, andre sendere og mottakere i nærheten, og manglende kontakt med satellittene. Problemene er størst i områder med mange forstyrrelser.

Konsekvensen er at bilen mister signalene, og at den viser feil plassering på kart.

 – Skal fungere

Bilkunden klaget til forbrukermyndighetene. I et ferskt vedtak fra Forbrukerklageutvalget konkluderes det med at bilkunden har rett på prisavslag for at radioen og GPS-en ikke virker som det skal.

Forbrukerklageutvalget har gitt bileieren et prisavslag på 30.000 kroner.

 – Ved kjøp av ny bil har man grunn til å forvente at dette fungerer normalt, skriver Forbrukerklageutvalget i sitt vedtak.

Motor har spurt daglig leder Lars Ola Solstad ved Motor Forum om hva de synes om vedtaket. 

Bilforhandleren vil ikke svare, utover at de har vedtaket til vurdering i samråd med importøren av Hongqi.

OPPDATERING: Samme dag som Motor publiserte denne artikkelen, varslet Motor Forum bileieren om at de ikke aksepterer vedtaket og tar saken til tingretten.