PROBLEMER: Hongqi E-HS9 fra da Motor testet bilmodellen.
Arkivfoto: TOMM W. CHRISTIANSEN
Feil på feil ...
Hongqi-trøbbel: «Ikke bilens sterkeste sider»
Hongqi-eieren opplevde en lang rekke problemer med bilen sin. Merkeforhandleren vedgår at én av feilene ikke er mulig å utbedre.
– Det er slik bilen fungerer, skrev daglig leder Lars Ola
Solstad hos merkeforhandleren Motor Forum i et brev til Hongqi-kunden.
Bilkunden fra Jæren la 851.000 kroner på bordet for å
sikre seg en Hongqi E-HS9. Men bare tre dager etter at han fikk bilen høsten
2022, opplevde han problemer.
Etter hvert ble det en lang liste med feil. Det var
problemer med blant annet bremsene, lysindikatoren for lading, med
luftfjæringen, og med både radio- og GPS-signalene.
Også med dørhåndtakene var det problemer. Flere av
håndtakene måtte skiftes, fordi de ikke virket som de skulle.
– Det er grenser for hvor mange utbedringer en forhandler
kan foreta på bilen, skrev bilkunden i et brev.
– Ingen løsning
Verkstedsbesøkene ble mange. Etter hvert ble flere av
feilene utbedret, men ikke problemene med radioen og GPS-systemet.
– Vi erkjenner at disse funksjonene ikke er bilens
sterkeste sider, i motsetning til andre områder hvor bilen presterer bedre enn
andre biler, skriver daglig leder ved merkeforhandleren Motor Forum i Stavanger
i et brev.
Han understreker imidlertid at dette ikke betyr at det er
feil med radioen og GPS.
– Men det er en utfordring som vi per i dag ikke har en
løsning på, skrev forhandleren i et brev i mai i fjor.
GPS-en i bilen er ifølge forhandleren sensitiv. Årsaken
kan være magnetfelt, andre sendere og mottakere i nærheten, og manglende
kontakt med satellittene. Problemene er størst i områder med mange
forstyrrelser.
Konsekvensen er at bilen mister signalene, og at den viser
feil plassering på kart.
Flere forbrukersaker på Motor.no:
– Skal fungere
Bilkunden klaget til forbrukermyndighetene. I et ferskt vedtak
fra Forbrukerklageutvalget konkluderes det med at bilkunden har rett på
prisavslag for at radioen og GPS-en ikke virker som det skal.
Forbrukerklageutvalget har gitt bileieren et prisavslag
på 30.000 kroner.
– Ved kjøp av ny
bil har man grunn til å forvente at dette fungerer normalt, skriver
Forbrukerklageutvalget i sitt vedtak.
Motor har spurt daglig leder Lars Ola Solstad ved Motor
Forum om hva de synes om vedtaket.
Bilforhandleren vil ikke svare, utover at de
har vedtaket til vurdering i samråd med importøren av Hongqi.
OPPDATERING: Samme dag som Motor publiserte denne artikkelen, varslet Motor Forum bileieren om at de ikke aksepterer vedtaket og tar saken til tingretten.