ANGRET SEG: Frank Andreas Verpe kjøpte seg denne Hongqi E-HS9.

Angret på Hongqi-kjøpet:

– Da jeg bremset ned, kom det store dråper fra taket

– Dette var et uheldig bilhold, forteller Frank Andreas Verpe. Han byttet ut Teslaen med en Hongqi. Det skulle han angre på.

Publisert Sist oppdatert

Sommeren 2022 kjøpte Frank Andreas Verpe fra Hjelmeland i Ryfylke den store bilen Hongqi E-HS9 i premiumutgave.

– Vi hadde en Tesla Model 3, og vurderte Hongqi og en Tesla Model Y, forteller Verpe, og legger til:

– Hongqien ble et uheldig bilhold.

Allerede på høstparten oppdaget han flere feil og mangler på bilen som mange kaller den kinesiske Rolls Royce-kopien, på grunn av den karakteristiske og svære fronten. Verpe måtte flere ganger på verksted.

Til slutt forsøkte han å få hevet kjøpet hos merkeforhandleren Motor Forum i Stavanger. Men Motor Forum avslo kravet. Dermed klaget han til forbrukermyndighetene.

VANNDRÅPER: Slik så det ut i midtkonsollen på bilen til Frank Andreas.

– Dråper

Forbrukerklageutvalget, som behandler konflikter etter blant annet bilhandel, konkluderer med at Hongqien er mangelfull:

– Feilene er ikke påregnelige feil på en bil som er halvannet år gammel.

Utvalget mener det er dokumentert at bilen har en lekkasje fra taket, eller at det er kondens i takkonstruksjonen.

– Da jeg bremset ned, kom det store dråper fra taket. Det så ut som det kom fra bak speilet, forteller Verpe.

Dråpene falt ned på midtkonsollen mellom den ene skjermen og girspaken.

Andre feil som Forbrukerklageutvalget mener er dokumentert, er feil på minnefunksjonen på rattstillingen, feil på den nøkkelfrie låsefunksjonen, og feil på radioen – som ikke blir stående på innstilt kanal.

Det er også feil med matrix-lysene, og en plagsom knekkelyd i ryggen på førersetet.

– Forkastelig

Frank Andreas Verpe betalte 754.000 kroner for bilen da han kjøpte den sommeren 2022. Like før jul i fjor fikk han solgt den til en kjøper, som var klar over feilene og manglende, for 540.000 kroner.

– Jeg fikk hans Tesla Model Y, som var åtte måneder gammel, og han fikk min Hongqi. Vi ble enige om å sette prisen for byttet til 540.000 kroner.

– Hva tenker du om verditapet?

– Over 200.000 kroner i verditap på knapt halvannet år er forkastelig.

Produksjonsfeil

En uttalelse fra NAF konkluderer med at lekkasjen i bilen trolig skyldes dårlige tetninger eller tette dreneringer. Det kan også skyldes kondens. Årsaken er trolig produksjonsfeil, ifølge NAF.

Fire måneder etter at Verpe fikk kvittet seg med bilen, avsa Forbrukerklage­­­utvalget sitt vedtak i klagesaken mellom ham og merkeforhandleren Motor Forum i Stavanger.

Der fikk Verpe ikke medhold i kravet om å få dekket en del av verditapet han har hatt. Han fikk kun et skjønnsmessig prisavslag på 31.000 kroner.

Fornøyd med Tesla

Motor Forum har i brev til forbrukermyndighetene avvist kravene fra Verpe. Overfor Motor vil ikke daglig leder Lars Ola Solstad svare på noen spørsmål.

Frank Andreas Verpe forteller at han har fått utbetalt prisavslaget, inkludert forsinkelsesrentene.

– Men dette var en liten kompensasjon for alt bryet, og all tiden som jeg har brukt på å jobbe med dette.

– Hva tenker du om bilkjøpet nå i ettertid?

– Jeg brukte over 750.000 kroner på en bil som ikke tåler norske forhold. Det var slik det føltes.

Han ler litt, før han fortsetter:

– Da jeg viste Motor Forum vanndråpene som kom fra taket, spurte de om jeg hadde sølt noe selv.

– Hva synes du om Teslaen du nå har kjøpt?

– Den fungerer prikkfritt. Det er en fantastisk bil.