Sommeren 2022 kjøpte Frank Andreas Verpe fra Hjelmeland i
Ryfylke den store bilen Hongqi E-HS9 i premiumutgave.
– Vi hadde en Tesla Model 3, og vurderte Hongqi og en
Tesla Model Y, forteller Verpe, og legger til:
– Hongqien ble et uheldig bilhold.
Allerede på høstparten oppdaget han flere feil og mangler
på bilen som mange kaller den kinesiske Rolls Royce-kopien, på grunn av den karakteristiske
og svære fronten. Verpe måtte flere ganger på verksted.
Til slutt forsøkte han å få hevet kjøpet hos
merkeforhandleren Motor Forum i Stavanger. Men Motor Forum avslo kravet. Dermed
klaget han til forbrukermyndighetene.
VANNDRÅPER: Slik så det ut i midtkonsollen på bilen til Frank Andreas.Foto: PRIVAT
– Dråper
Forbrukerklageutvalget, som behandler konflikter etter
blant annet bilhandel, konkluderer med at Hongqien er mangelfull:
– Feilene er ikke påregnelige feil på en bil som er
halvannet år gammel.
Utvalget mener det er dokumentert at bilen har en
lekkasje fra taket, eller at det er kondens i takkonstruksjonen.
– Da jeg bremset ned, kom det store dråper fra taket. Det
så ut som det kom fra bak speilet, forteller Verpe.
Dråpene falt ned på midtkonsollen mellom den ene skjermen
og girspaken.
Andre feil som Forbrukerklageutvalget mener er
dokumentert, er feil på minnefunksjonen på rattstillingen, feil på den
nøkkelfrie låsefunksjonen, og feil på radioen – som ikke blir stående på
innstilt kanal.
Det er også feil med matrix-lysene, og en plagsom
knekkelyd i ryggen på førersetet.
Annonse
– Forkastelig
Frank Andreas Verpe betalte 754.000 kroner for bilen da
han kjøpte den sommeren 2022. Like før jul i fjor fikk han solgt den til en
kjøper, som var klar over feilene og manglende, for 540.000 kroner.
– Jeg fikk hans Tesla Model Y, som var åtte måneder
gammel, og han fikk min Hongqi. Vi ble enige om å sette prisen for byttet til
540.000 kroner.
– Hva tenker du om verditapet?
– Over 200.000 kroner i verditap på knapt halvannet år er
forkastelig.
En uttalelse fra NAF konkluderer med at lekkasjen i bilen
trolig skyldes dårlige tetninger eller tette dreneringer. Det kan også skyldes kondens.
Årsaken er trolig produksjonsfeil, ifølge NAF.
Fire måneder etter at Verpe fikk kvittet seg med bilen,
avsa Forbrukerklageutvalget sitt vedtak i klagesaken mellom ham og
merkeforhandleren Motor Forum i Stavanger.
Der fikk Verpe ikke medhold i kravet om å få dekket en
del av verditapet han har hatt. Han fikk kun et skjønnsmessig prisavslag på 31.000
kroner.
Annonse
Fornøyd med Tesla
Motor Forum har i brev til forbrukermyndighetene avvist
kravene fra Verpe. Overfor Motor vil ikke daglig leder Lars Ola Solstad svare
på noen spørsmål.
Frank Andreas Verpe forteller at han har fått utbetalt
prisavslaget, inkludert forsinkelsesrentene.
– Men dette var en liten kompensasjon for alt bryet, og
all tiden som jeg har brukt på å jobbe med dette.
– Hva tenker du om bilkjøpet nå i ettertid?
– Jeg brukte over 750.000 kroner på en bil som ikke tåler
norske forhold. Det var slik det føltes.
Han ler litt, før han fortsetter:
– Da jeg viste Motor Forum vanndråpene som kom fra taket,
spurte de om jeg hadde sølt noe selv.
– Hva synes du om Teslaen du nå har kjøpt?
– Den fungerer prikkfritt. Det er en fantastisk bil.